ΓΔ: 2639.95 0.13% Τζίρος: 296.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Shutterstock

Το τέλος επιτηδεύματος και ποιοι μπορούν να το αποφύγουν

Στα 400 - 1000 ευρώ το τέλος που θα επιβαρύνει φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Οι έξι κατηγορίες που εξαιρούνται και η διαδικασία για να δηλωθεί αδράνεια στην εφορία.

Έξτρα φόρο από 400 - 650 ευρώ λόγω του τέλους επιτηδεύματος θα βεβαιώσει η εφορία και φέτος στα εκκαθαριστικά σημειώματα ελευθέρων επαγγελματιών, μικρομεσαίων και εργαζομένων με «μπλοκάκια», ενώ χιλιάδες εταιρείες και άλλα νομικά πρόσωπα, που είχαν ενεργό δραστηριότητα θα κληθούν να καταβάλουν τέλος επιτηδεύματος ύψους 800 - 1.000 ευρώ.

Ωστόσο ο νόμος προβλέπει εξαιρέσεις από το τέλος για έξι κατηγορίες φορολογούμενων ενώ δίνει τη δυνατότητα πλήρους η μερικής απαλλαγής σε όσους βρίσκονταν σε αδράνεια ολόκληρο το προηγούμενο έτος η για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Ειδικότερα για τους επιτηδευματίες και όσους ασκούν ελευθέριο επάγγελμα το τέλος επιτηδεύματος ανέρχεται σε:

  • 800 ευρώ ετησίως για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους,
  • 1.000 ευρώ ετησίως για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους,
  • 650 ευρώ ετησίως για ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες,
  • 600 ευρώ ετησίως για κάθε υποκατάστημα.

Για τις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες καθώς και για τους εργαζόμενους με «μπλοκάκια» (τα φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με έως τρία φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ή με περισσότερα από τρία φυσικά ή νομικά πρόσωπα, αλλά το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο) τα ποσά του τέλους επιτηδεύματος ανέρχονται σε:

  1. 400 ευρώ ετησίως, εφόσον η έδρα βρίσκεται σε τουριστικό τόπο ή σε πόλεις-χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους,
  2. 500 ευρώ ετησίως, εφόσον η έδρα βρίσκεται σε πόλη με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους. Η περιοχή του νομού Αττικής λογίζεται ως μια πόλη, καθώς και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.

Από το τέλος επιτηδεύματος εξαιρούνται:

  • Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που κατά τη διάρκεια του 2019 βρίσκονταν σε «αδράνεια», δηλαδή είχαν πάψει να πραγματοποιούν συναλλαγές που συνδέονται με την άσκηση των επιχειρηματικών-επαγγελματικών δραστηριοτήτων τους.
  • Οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων ανεξαρτήτως εάν έχει παρέλθει ή όχι πενταετία από την πρώτη έναρξη εργασιών τους.
  • Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε κατάσταση εκκαθάρισης ή πτώχευσης.
  • Τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
  • Οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τις δραστηριότητές τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  • Οι ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε έτη από την έναρξη εργασιών.
  • Οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.

Η δήλωση αδράνειας

Eπαγγελματίες που το 2019 δεν είχαν δραστηριότητα και δεν εξέδωσαν ή δεν έλαβαν κανένα τιμολόγιο, μπορούν να μεταβούν στην οικεία ΔΟΥ και να υποβάλουν αίτηση για «αδράνεια» αναδρομικά από την 31η Δεκεμβρίου 2018 και να απαλλαγούν πλήρως από το τέλος σε περίπτωση που η αδράνεια καλύπτει όλη τη διάρκεια του 2019. Αν η διακοπή της δραστηριότητας αφορά ορισμένο χρονικό διάστημα τότε το τέλος επιτηδεύματος υπολογίζεται αναλογικά με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης ή της άσκησης του επαγγέλματος.

Για παράδειγμα αν κάποιος ήταν ενεργός μέχρι το τέλος Ιούνιου του 2019 και δηλώσει αδράνεια από τον Ιούλιο θα πληρώσει τέλος επιτηδεύματος για έξι μήνες δηλαδή το 50% του ποσού. Αν δηλώσει αδράνεια έως και το Σεπτέμβριο θα πληρώσει το τέλος που αναλογεί σε τρεις μήνες δηλαδή για Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι μπορούν να ενεργοποιήσουν ξανά τη δραστηριότητά τους το 2020 χωρίς να πληρώσουν το τέλος για το 2019.

Σημειώνεται ότι το τέλος επιτηδεύματος καταλογίζεται στα νομικά πρόσωπα  ανεξάρτητα από το αν έχουν κέρδη ή ζημιές εντός του φορολογικού έτους, ενώ τα φυσικά πρόσωπα θα υποχρεωθούν να πληρώσουν τέλος ακόμα κι αν δεν είχαν κανένα έσοδο αλλά εμφανίζονταν στα μητρώα στην εφορία ως ενεργοί.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

επενδύσεις και αποδόσεις
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξημένο «μέρισμα» από τα κέρδη των επιχειρήσεων προσδοκά το Δημόσιο το 2027

Αισθητή αύξηση πάνω από 15% των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος των επιχειρήσεων προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού, λόγω της υψηλής κερδοφορίας που παρουσιάζουν φέτος οι εισηγμένες και μη εταιρείες.
Αλέξης Τσίπρας πορτραίτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τσίπρας: Τα υπερπλεονάσματα επιλέχθηκαν για εξαγορά ψήφων από την κυβέρνηση

Ο Αλέξης Τσίπρας κατηγόρησε την κυβέρνηση για εσκεμμένα υπερπλεονάσματα, ώστε να μοιράζει χρήματα προεκλογικά στους πολίτες, ενώ τόνισε το μεγάλο πρόβλημα στο κόστος ζωής και ενέργειας που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες.
Κώστας Τσουκαλάς στο γραφείο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Τσουκαλάς: Η κυβέρνηση μειώνει φόρους στους ισχυρούς, όχι στους πολλούς

Ο Κώστας Τσουκαλάς στο Action24 χαρακτήρισε τον πρωθυπουργό «φορολάγνο», κατηγορώντας τον για άρνηση μείωσης έμμεσων φόρων που επιβαρύνουν το ευρύ κοινό, ενώ εύκολα κάνει ελαφρύνσεις σε ισχυρούς, με τη φορολογία συνολικά να αυξάνεται.
ΑΑΔΕ πινακίδα κτήριο
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

ΑΑΔΕ: Αλλαγές στη διαδικασία για Φορολογικές Δεσμευτικές Απαντήσεις

Επιχειρήσεις και πολίτες μπορούν πλέον να ζητούν από την ΑΑΔΕ δεσμευτικές απαντήσεις σχετικά με τη φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία για μελλοντικές πράξεις, βάσει της νέας διαδικασίας που ισχύει από 1η Οκτωβρίου 2026.