Ιδιαίτερα απαισιόδοξοι για το μέλλον εμφανίζονται οι Έλληνες, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία από την πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποίησε η σουηδική εταιρεία Intrum.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση τα αποτελέσματα της έρευνας σε επίπεδο χώρας είναι αποκαλυπτικά. Η προηγούμενη έρευνα της Intrum διαπίστωσε ότι η διαφορά μεταξύ της αύξησης μισθού και του αυξανόμενου κόστους ζωής ενίσχυσε την πίεση στους Έλληνες καταναλωτές: 61% –ποσοστό που ήταν αρκετά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 45%– είχε δηλώσει ότι το ύψος των λογαριασμών αυξανόταν πιο γρήγορα από το ύψος του εισοδήματός τους.
Η κρίση COVID-19 έχει ενισχύσει αυτές τις ανησυχίες με το 67% των Ελλήνων καταναλωτών –το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη– να αντιμετωπίζει επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης σε σύγκριση με πριν από έξι μήνες. Ο τουριστικός κλάδος στη χώρα, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το ένα πέμπτο του ΑΕΠ και το ένα τέταρτο των θέσεων εργασίας στη χώρα, έχει πληγεί σοβαρά από τις ακυρώσεις πτήσεων, θέτοντας σε κίνδυνο θέσεις εργασίας.
Βασικά συμπεράσματα της έρευνας του Ομίλου Intrum
1. Επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης στην Ευρώπη
Το 48% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η οικονομική του κατάσταση έχει επιδεινωθεί συγκριτικά με έξι μήνες πριν.
Ειδικότερα:
- Τα αντίστοιχα ποσοστά στην Ισπανία και την Ιταλία είναι 59%
- Γενιά των Millennials: 53%
- Νοικοκυριά με παιδιά: 55%
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 44%
- Το ποσοστό στην Ελλάδα διαμορφώνεται σε 67% ενώ ταυτόχρονα το 26% δεν έχει διαπιστώσει αλλαγή στην οικονομική του κατάσταση ή δεν γνωρίζει εάν θα επηρεαστεί λόγω πανδημίας
- Μόνο το 23% αναμένει βελτίωση της προσωπικής οικονομικής κατάστασης σε έξι μήνες.
- Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ιταλία είναι μόνο 8%
- Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 18%
- 45% δηλώνει ότι οι ανησυχίες σχετικά με την αύξηση των λογαριασμών έχουν γενικότερη αρνητική επίδραση στην υγεία τους (Το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 43%).
- Νοικοκυριά με παιδιά: 51% (2019: 48%)
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 41% (2019: 41%)
- Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 67%
2. Η μείωση του εισοδήματος προκαλεί ανησυχίες για την πληρωμή λογαριασμών και χρέους
- 4 στους 10 ευρωπαίους δηλώνουν ότι η απασχόλησή τους έχει επηρεαστεί από την κρίση COVID-19, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (54%) διαπιστώνουν μείωση του εισοδήματος στο νοικοκυριό.
- Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 53%
- 1 στους 5 καταναλωτές έχουν χρεωθεί περισσότερο για να καλύψουν τις καθημερινές δαπάνες ως άμεσο αποτέλεσμα της κρίσης COVID-19.
- Για τους Millennials το ποσοστό είναι 24%
- Νοικοκυριά με παιδιά: 22%
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 16%
- Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 35%
- Αυξάνεται – σε 18% από 12% το 2019 – το ποσοστό των καταναλωτών που καταφεύγουν στο δανεισμό για να πληρώνουν λογαριασμούς.
- Στη γενιά των Millennials το αντίστοιχο ποσοστό είναι 22%
- Νοικοκυριά με παιδιά: 21%
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 16%
- Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 28%
3. Ανησυχίες για τη δυνατότητα αποταμίευσης για το μέλλον
- Το 58% είναι δυσαρεστημένοι από τη δυνατότητά τους να αποταμιεύουν κάθε μήνα (Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2019 είναι 52%).
- Νοικοκυριά με παιδιά: 62%
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 54%
- Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 80%
- Το 39% αποταμιεύει σημαντικά λιγότερο για το μέλλον συγκριτικά με πριν από την κρίση του COVID-19.
- Στη γενιά των Millennials είναι το 44%
- Νοικοκυριά με παιδιά: 45%
- Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 36%
- Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 52%
4. Θετικές επιπτώσεις της πανδημίας
- Το 36% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η κρίση COVID-19 είχε θετικό αντίκτυπο καθώς μείωσε τις καθημερινές δαπάνες.
- Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 37%, ενώ το 28% δεν διαπίστωσε κάποια επίπτωση στις καθημερινές δαπάνες
«Όπως ήταν αναμενόμενο, διαπιστώνουμε τις τάσεις αυτές στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, όπως είναι οι νέες οικογένειες και η γενιά των Millennials. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης, η αύξηση στο ύψος των λογαριασμών και τα αυξανόμενα χρέη αυξάνουν τις ανησυχίες. Μοναδικός τρόπος για την επιτυχημένη διαχείριση των ζητημάτων αυτών είναι η εκπαίδευση των ευρωπαίων καταναλωτών σε θέματα οικονομικής διαχείρισης», καταλήγει ο Mikael Ericson, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Intrum.