Μπορεί η κυβέρνηση να έχει διαμηνύσει ότι μέρος της επόμενης ημέρας για την επιστροφή της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά είναι ο κατασκευαστικός κλάδος και δη η επιτάχυνση της παραγωγής δημοσίων έργων, ωστόσο, στελέχη του κλάδου κρατούν «μικρό καλάθι», καθώς έχουν άμεση επίγνωση των προβλημάτων και του χρόνου που απαιτείται για να επιλυθούν.
Ως εκ τούτου, ενώ αναγνωρίζουν ότι το πακέτο των έργων αξίας 13 δισ. ευρώ, που επιχειρεί να προωθήσει τους επόμενους μήνες προς υλοποίηση το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, όντως αποτελεί μια θετική πρωτοβουλία, εκφράζονται επιφυλάξεις για το κατά πόσο η προσπάθεια αυτή θα στεφθεί με επιτυχία.
Μέχρι τότε, η «όρεξη» των κατασκευαστικών ομίλων για νέα έργα, θα πρέπει να ικανοποιηθεί από τα φιλόδοξα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν προκηρύξει τους τελευταίους μήνες διάφοροι φορείς, κυρίως πανεπιστήμια ανά την επικράτεια. Μάλιστα, το μεγαλύτερο εξ αυτών, που αφορά στην κατασκευή 3.000 φοιτητικών κατοικιών στις πανεπιστημιουπόλεις του Ρεθύμνου (2.000 εστίες) και του Ηρακλείου (1.000 εστίες), εισέρχεται πλέον στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Από αυτήν θα απουσιάζει η εταιρεία Θέμελη, όπως αποφάσισε το Πανεπιστήμιο Κρήτης, που είναι η αναθέτουσα αρχή. Αντιθέτως, κανονικά θα συμμετάσχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Άβαξ, η Intrakat, η κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ και η Archirodon.
Το ύψος της σύμβασης εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 255 εκατ. ευρώ, γεγονός που το καθιστά και ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς όχι μόνο θα προσφέρει κατασκευαστικό αντικείμενο σε όποιον όμιλο το αναλάβει, αλλά παράλληλα υπόσχεται και σταθερή ροή εσόδων σε ετήσια βάση, μέσω των πληρωμών που θα καταβάλλει στον ανάδοχο η αναθέτουσα αρχή.
Ο ιδιώτης αναλαμβάνει τις μελέτες, την κατασκευή και την χρηματοδότηση του έργου, ενώ κατά την διάρκεια της σύμβασης είναι υπεύθυνος για την συντήρηση και την επισκευή των υποδομών. Στην περίπτωση του έργου στην Κρήτη, οι πληρωμές κατά τη διάρκεια της σύμβασης ανέρχονται σε 30 εκατ. ευρώ.
Σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα στις 11 Ιουνίου, μετά από σειρά παρατάσεων ελέω πανδημίας, έχει προγραμματιστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το έργο ΣΔΙΤ του κτιρίου εξατομικευμένης ιατρικής του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 58,5 εκατ. ευρώ.
Στις 18 Ιουνίου είναι προγραμματισμένη η εκδήλωση ενδιαφέροντος για ακόμα ένα πανεπιστημιακό έργο ΣΔΙΤ. Πρόκειται για έργο 116 εκατ. ευρώ στον Βόλο και τη Λαμία, επίσης για την κατασκευή και διαχείριση φοιτητικών εστιών. Αναθέτουσα αρχή είναι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το οποίο σχεδιάζει την αστική ανάπλαση και αξιοποίηση του βιομηχανικού ακινήτου της πρώην βαμβακουργίας στην περιοχή της Νέας Ιωνίας. Εκτός από τις φοιτητικές κατοικίες, στόχος είναι η ανάπτυξη εκπαιδευτικών και ερευνητικών εγκαταστάσεων και συναφείς κοινωνικές υποδομές. Αντίστοιχες υποδομές θα κατασκευαστούν και στην Λαμία.
Αντίστοιχα, στις 23 Ιουνίου πρόκειται να εκκινήσει ένας ακόμα διαγωνισμός ΣΔΙΤ για την κατασκευή φοιτητικών εστιών, αυτή τη φορά στη Θράκη, από το τοπικό Πανεπιστήμιο. Στην περίπτωση αυτή, ο προϋπολογισμός είναι της τάξεως των 105,5 εκατ. ευρώ και όπως και στην περίπτωση των άλλων δύο ΣΔΙΤ φοιτητικών κατοικιών, η διάρκεια της σύμβασης είναι 30 ετών. Το έργο προβλέπει την δημιουργία φοιτητικών εστιών, ένα ερευνητικό κέντρο Αριστείας, βιβλιοθήκη, πανεπιστημιακές κατοικίες και χώρους σίτισης σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Με ΣΔΙΤ προωθείται και η κατασκευή, μέσω δύο διαφορετικών συμβάσεων, συνολικά 35 νέων σχολείων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Σε πρώτη φάση θα δημοπρατηθεί ο διαγωνισμός για τα πρώτα 17 σχολεία, εκτιμώμενου προϋπολογισμού της τάξεως των 153,6 εκατ. ευρώ. Όλα τα κτίρια βρίσκονται στην Θεσσαλονίκη, εκτός από ένα μουσικό σχολείο που θα κατασκευαστεί στην Κατερίνη.
Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς, η πρόσφατη νομοθέτηση της αναβάθμισης κι ενίσχυσης του θεσμού των ΣΔΙΤ, που έχει άλλωστε λειτουργήσει εξαιρετικά στην χώρα μας, έχει λειτουργήσει καταλυτικά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση περισσότερων έργων.
Ειδικότερα, έχει προβλεφθεί η αναβάθμιση των έργων ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν ενταχθεί στην διαδικασία των Στρατηγικών Επενδύσεων, γεγονός που επιτρέπει ταχύτερους χρόνους, με κεντρική αδειοδότηση, απευθείας από την Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων. Για παράδειγμα, το έργο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας εγκρίθηκε μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.
«Μελανό» σημείο όμως αποτελεί, προς ώρας τουλάχιστον, η εξαιρετικά αργή ωρίμανση έργων στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, όπου η εμπλοκή τοπικών αρχόντων βάζει «φρένο» στην επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών.