ΓΔ: 2062.44 -0.03% Τζίρος: 15.48 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:18:36
Υποδομές-ΣΔΙΤ
Φώτο: Εργοτάξιο δημιουργίας υποδομών. Credits: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Δ. Σαμαράς: Η Ελλάδα δεύτερη παγκοσμίως στις διαγωνιστικές διαδικασίες ΣΔΙΤ

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Σαμαρά, CEO του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες Α.Ε. - Τεχνικοί Σύμβουλοι», η Ελλάδα διακρίνεται για τις διαγωνιστικές διαδικασίες σε έργα ΣΔΙΤ.

Στο επίκεντρο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025, που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, βρέθηκαν τα έργα που υλοποιούνται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ωρίμανση και υλοποίηση έργων με ιδιωτική χρηματοδότηση, αναδεικνύοντας τον κομβικό ρόλο των ΣΔΙΤ στην ανάπτυξη των υποδομών της χώρας.

Ο Δημήτρης Σαμαράς, CEO του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες Α.Ε. - Τεχνικοί Σύμβουλοι», τόνισε ότι τα ΣΔΙΤ παρέχουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο υλοποίησης έργων, διασφαλίζοντας τη βέλτιστη κατανομή κινδύνων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Παρουσίασε τα πλεονεκτήματα αυτής της μεθόδου, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο θεσμός, όπως έχουν αναδειχθεί μέσα από την πολυετή εμπειρία της εταιρείας του.

Όπως επεσήμανε, «Καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας των έργων ΣΔΙΤ, είναι η επιτάχυνση του χρόνου δημοπράτησης», υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, ανάμεσα σε 140 χώρες, στον τομέα των βέλτιστων διαγωνιστικών διαδικασιών για έργα ΣΔΙΤ, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. Παράλληλα, αρκετά έργα ΣΔΙΤ έχουν αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις.

Σημείωσε ότι επειδή ο ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει τη μακροχρόνια συντήρηση, τα έργα μέσω ΣΔΙΤ κατασκευάζονται με υψηλότερη ποιότητα ώστε να διασφαλιστεί χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Έτσι, σημαντικά έργα υποδομής, όπως αυτοκινητόδρομοι, κτιριακά έργα, περιβαλλοντικά έργα (διαχείριση απορριμμάτων) και αρδευτικά έργα, όπως το πρόγραμμα ΥΔΩΡ 2-0, υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ.

Αναφερόμενος στις δυσκολίες που έχουν εντοπιστεί, ο κ. Σαμαράς επεσήμανε ότι παρατηρούνται καθυστερήσεις οι οποίες, ωστόσο, δεν σχετίζονται με το θεσμό των ΣΔΙΤ, αλλά με τις χρονοβόρες διαδικασίες ωρίμανσης των έργων. Έδωσε έμφαση στα προβλήματα που σχετίζονται με τους προϋπολογισμούς, τις συχνές αλλαγές στη νομοθεσία και το θεσμικό πλαίσιο, καθώς και στη μακρά διαδικασία εκπόνησης των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων.

Όπως ανέφερε, «Η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας, είναι να επιταχύνουμε τη φάση της ωρίμανσης, εξασφαλίζοντας σωστή τεχνική υποστήριξη για μελέτες και ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς, να απλοποιήσουμε όπου γίνεται το θεσμικό πλαίσιο και, κυρίως, να κρατήσουμε ζωντανό το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, που είναι και το βασικό πλεονέκτημα των ΣΔΙΤ». Υπογράμμισε τη σημαντικότητα του ρόλου των τεχνικών συμβούλων στη διαδικασία αυτή.

Προϋποθέσεις και χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ

Στις προϋποθέσεις για την επιτάχυνση των έργων και στις πηγές χρηματοδότησής τους εστίασε ο Έλενος Καραΐνδρος, Chief Strategy and M&A Officer της METLEN Energy & Metals και Chairman & CEO της M Παραχωρήσεις. Όπως ανέφερε, υπάρχει επάρκεια κεφαλαίων, με τον κύριο άξονα χρηματοδότησης να προέρχεται τόσο από το τραπεζικό σύστημα όσο και από επενδυτικά κεφάλαια.

Ο κ. Καραΐνδρος σημείωσε ότι «το pipeline των έργων ΣΔΙΤ που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι μέσα στις δυνατότητες του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και των ελληνικών εταιρειών». Επισήμανε ότι βασικό ζητούμενο είναι τα έργα να είναι ώριμα, ώστε να διασφαλίζεται η χρηματοδότηση και η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους.

Χαρακτήρισε τα ΣΔΙΤ ως «εργαλείο απόλυτα χρήσιμο», υπογραμμίζοντας ότι «αν το έργο είναι ώριμο θα βρεθεί χρηματοδότηση και κατασκευαστής». Παράλληλα, τόνισε ότι η ανεπάρκεια ωριμότητας αποτελεί σοβαρό εμπόδιο, καθώς υπάρχουν έργα που δημοπρατούνται χωρίς να είναι ώριμα και, σε περίπτωση που προκύψουν προβλήματα μετά την κατάθεση προσφορών, οι κατασκευαστές εκτίθενται στον κίνδυνο διακυμάνσεων των τιμών των υλικών.

Καταλήγοντας, ο κ. Καραΐνδρος τόνισε ότι «εφόσον ένα έργο είναι ώριμο τότε θα υλοποιηθεί στην ώρα του. Οπότε θα ήταν καλό να υπάρχουν αυτόματοι μηχανισμοί, που να επιλύουν όλους τους απρόβλεπτους παράγοντες που εμφανίζονται στην πορεία».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνδρας σε δημόσια ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ν. Ταχιάος: «Τα έργα οφείλουν να εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών»

Ο Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών, τόνισε στο ITC 2025 πως τα έργα πρέπει να είναι χρήσιμα για τους πολίτες και επισήμανε την ανάγκη ανεύρεσης χρηματοδότησης και συντήρησης υπαρχόντων έργων, λόγω περιορισμένου δημοσιονομικού χώρου.
Συνέδριο ITC Αθήνα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο Μέγαρο Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών το 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών

Πάνω από 80 κορυφαίοι ομιλητές θα συμμετάσχουν στο 8ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών ITC 2025, στις 23-24/9 στο Μέγαρο Αθηνών, με αιγίδα 3 υπουργείων και 25+ φορέων. Στο επίκεντρο το μέλλον των δημόσιων έργων.