Σε επενδύσεις που αφορούν ανανεώσιμες πηγές, σκουπίδια, ανακύκλωση και μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης στα κτίρια προβλέπεται να πέσουν αρκετά από τα 32 δισ. ευρώ που αναλογούν στην Ελλάδα από την κοινοτική πρόταση για το ευρωπαϊκό πακέτο στήριξης.
Το μεγαλόπνοο σχέδιο ενίσχυσης των ευρωπαϊκών οικονομιών ύψους 750 δισ. ευρώ που παρουσίασε χθες η Κομισιόν έχει στην ουσία προσαρμόσει τις γνωστές από καιρό στρατηγικές της κατευθύνσεις, δηλαδή την πράσινη ανάπτυξη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην ανάγκη για στήριξη της χειμαζόμενης ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στην ουσία το “Next Generation EU”, όπως λέγεται το πρόγραμμα που ανακοίνωσε χθες η επικεφαλής της Επιτροπής Ουρσουλα φον ντερ Λαινεν δεν είναι παρά μια αναθεωρημένη εκδοχή πρωτοβουλιών όπως το Green Deal, αφορά δηλαδή στροφή στην πράσινη βιομηχανική επανάσταση, την αυτοκινητοβιομηχανία του μέλλοντος, δηλαδή τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και την στήριξη της μεταποίησης με έμφαση στην μείωση των ρύπων.
Χωρίς ακόμη η πρόταση να έχει συγκεκριμενοποιηθεί και με τα ερωτηματικά ακόμη πολλά, εντούτοις είναι σαφές ότι τα 31 δισ. ευρώ (22 δισ. ευρώ επιδοτήσεις, 9 δισ. δάνεια) που αναλογούν στην Ελλάδα δεν πρόκειται να χρηματοδοτήσουν τουριστικά δωμάτια, σουβλατζίδικα και καφετέριες, παρά ένα νέο παραγωγικό μοντέλο.
Εφόσον είναι έτσι, τα ποσά που ανακοινώθηκαν είναι τόσα πολλά ώστε επισκιάζουν όσα πράσινα σχέδια είχαν πανευρωπαϊκά ανακοινωθεί έως τώρα, δείγμα ότι η Κομισιόν θέλει να στείλει το μήνυμα διεθνώς πως θέλει πραγματικά να συνδυάσει την οικονομική ανάκαμψη με μια πράσινη συμφωνία.
Εάν στέκουν τα παραπάνω, τότε πολύ πιθανό κατά την εξειδίκευση της πρότασης να επαληθευτούν οι προ ημερών πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει στο Bloomberg και ήθελαν τις Βρυξέλλες να δεσμεύουν από το νέο κοινοτικό προϋπολογισμό έως και 80 δισ. για να στηριχθούν οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων και να διπλασιασθούν οι επενδύσεις σε σταθμούς φόρτωσης των μπαταριών.
Στην ίδια λογική κινούνταν και η διαρροή για δέσμευση πόρων μέχρι 100 δισ. ετησίως σε εγγυήσεις και δάνεια με σκοπό να θωρακιστούν τα προβληματικά κτίρια και να δοθούν πράσινα στεγαστικά δάνεια σε επίδοξους αγοραστές κατοικιών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πάντα πηγές, οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν να δίνουν 10 δισ. ευρώ ετησίως σε ταμείο που θα διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να χρηματοδοτήσει την κατασκευή υποδομών για ΑΠΕ, όπως επίσης να αντλήσουν 30 δισ. ευρώ από το υφιστάμενο ευρωπαϊκό ταμείο καινοτομίας για την ανάπτυξη σχεδίων πράσινου υδρογόνου.
Τα νούμερα θα αναθεωρηθούν προς τα πάνω
Είναι προφανές ότι τα παραπάνω διανοίγουν μια άλλη προοπτική για την πανευρωπαϊκή αγορά ενέργειας και φυσικά για την ελληνική η οποία έχει ήδη μπει σε τροχιά απανθρακοποίησης και μετάβασης στην επόμενη ημέρα, με προγραμματισμένες μέχρι το 2030 επενδύσεις στις ΑΠΕ, πολύ πριν το ξέσπασμα της κρίσης, ύψους 9 δισ ευρώ. Εάν η κοινοτική πρόταση οριστικοποιηθεί τότε είναι προφανές ότι τα παραπάνω νούμερα θα αναθεωρηθούν προς τα πάνω.
Σήμερα για παράδειγμα, παρουσιάζονται στο υπουργικό συμβούλιο οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, το οποίο πέρα από τα κίνητρα για την αγορά και χρήση τέτοιων οχημάτων θα περιλαμβάνει και κίνητρα, όπως έγραψε το Business Daily για την παραγωγή στη χώρα μας εξοπλισμού, όπως μπαταρίες, φορτιστές, μετασχηματιστές και άλλων εξαρτημάτων που αφορούν την συγκεκριμένη εφοδιαστική αλυσίδα.
Επίσης, τον Σεπτέμβριο έρχεται ένας 3ος γύρος “Εξοικονομώ”, ύψους 350 εκατ ευρώ, όπως είπε χθες ο υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κ.Χατζηδάκης, με μάλλον ακόμη πιο γενναία κίνητρα σε σχέση με τους δύο προηγούμενους για επισκευές και ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών και κτιρίων, ενταγμένος και αυτός στην γενικότερη ευρωπαϊκή στρατηγική
Στους επόμενους επίσης μήνες η χώρα καλείται να προχωρήσει σε μια «επανάσταση» στον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων, κάνοντας μαζί όλα όσα δεν έγιναν τις τελευταίες δεκαετίες. Διαγωνισμοί για τουλάχιστον εννιά εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική και υπόλοιπη Ελλάδα, με ιδανικό στόχο να προστεθούν πολύ περισσότερα ως τα τέλη του έτους, ενσωμάτωση πέντε διαφορετικών κοινοτικών οδηγιών, υιοθέτηση πιο δεσμευτικών στόχων για τα διαφορετικά ρεύματα αποβλήτων, είναι μερικές από τις προτεραιότητες των προσεχών μηνών οι οποίες βέβαια έπρεπε να είχαν γίνει χθες.
Και όλα αυτά ενώ η Ελλάδα πασχίζει ακόμα για τα βασικά, όπως το κλείσιμο των 52 παράνομων χωματερών που λειτουργούν ακόμη και για τις οποίες πληρώνουμε πρόστιμο 4,8 εκατ ευρώ και την εισαγωγή στην ελληνική κοινωνία της χωριστής συλλογής των οικιακών βιοαποβλήτων.
Το μεγάλο πλάνο
"Εξοικονομώ”, απολιγνιτοποίηση, ΑΠΕ, σκουπίδια, πρόκειται σύντομα να έρθουν δυναμικά στο προσκήνιο. «Κουμπώνουν» με την μετατροπή του Green Deal σε πρόγραμμα ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας, όπως διεφάνη από τις χθεσινές ανακοινώσεις της επικεφαλής της Κομισιόν αλλά και έρχονται σε μια στιγμή όπου ούτως ή άλλως, μπροστά στα οδυνηρά μαθήματα που συνεπάγεται η «μονοκαλλιέργεια» του τουρισμού, η κυβέρνηση ετοιμάζονταν να επανασχεδιάσει τις αναπτυξιακές προτεραιότητες των επόμενων ετών.
Σε αυτές η ενέργεια επρόκειτο πριν καν ανακοινώσει την πρόταση της η Κομισιόν να αποτελέσει έναν εκ των πρωταγωνιστών του μεγάλου πλάνου για την οικονομία που καταρτίζει το Μαξίμου, όπως έχει γράψει το Business Daily. Σύμφωνα με τις πληροφορίες το μεγάλο αυτό σχέδιο, θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο, πιθανώς στην ΔΕΘ και πάντως μετά την ψήφιση των 26 νομοσχεδίων που πρόκειται να φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή έως τα τέλη Ιουλίου.