Παρεμβάσεις σε ολόκληρο το φάσμα της ψηφιακής οικονομίας, που μεγαλώνει με ταχύτατους ρυθμούς και εξαιτίας της πανδημίας, προαναγγέλλει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός.
Ο κ. Λιανός υποστηρίζει πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα συνεχίσει να παρεμβαίνει και στις τηλεπικοινωνίες παρά τις αντιρρήσεις που εκφράζει η διοίκηση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) επειδή οι τιμές και η λειτουργία του ανταγωνισμού στη συγκεκριμένη αγορά επηρεάζουν πλήθος άλλων αγορών, από το ηλεκτρονικό εμπόριο μέχρι σειρά υπηρεσιών που διανέμονται μέσω Διαδικτύου.
Συνεπώς, όπως έγραψε το Σάββατο στο Facebook o Ι. Λιανός, οι τιμές στα data της κινητής, που αναλύθηκαν σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε για την Επιτροπή Ανταγωνισμού η φινλανδική εταιρεία Rewheel, επηρεάζουν «τις κατάντι αγορές στην ψηφιακή οικονομία». Έτσι, η Επιτροπή μπορεί να παρεμβαίνει γιατί ο έλεγχος των συγκεκριμένων αγορών βρίσκεται στην αρμοδιότητά της, ανεξάρτητα από το γεγονός πως η ΕΕΤΤ διατηρεί, με βάση τη σημερινή νομοθεσία, την αποκλειστικότητα ελέγχου της ρύθμισης στην αγορά τηλεπικοινωνιών.
Όπως είναι γνωστό έχει ανατεθεί σε νομοπαρασκευαστική επιτροπή η διερεύνηση της ελληνικής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού και η προσαρμογή της στις ευρωπαϊκές οδηγίες. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται αλλαγές ώστε να μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρεμβαίνει οριζόντια, ανεξάρτητα από το αν υπάρχει διαφορετικός ρυθμιστής σε έναν κλάδο, όπως οι τηλεπικοινωνίες.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού υποστηρίζει πως το σημερινό καθεστώς, όπου η ΕΕΤΤ έχει αποκλειστικό ρόλο στον έλεγχο λειτουργίας της αγοράς τηλεπικοινωνιών, είναι «θεσμική παγκόσμια πρωτοτυπία». Η θεσμική πρωτοτυπία στηρίζεται στο γεγονός πως η ίδια αρχή (η ΕΕΤΤ) πρώτα αποφασίζει για τις ρυθμίσεις με βάση τις οποίες θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός σε μια αγορά και στη συνέχεια έρχεται να ελέγξει αν οι ρυθμίσεις –που η ίδια προώθησε!– είναι αποτελεσματικές. Ο κ. Λιανός επιμένει πως χρειάζεται ένα σύστημα, και αυτό πρέπει να είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να διασφαλίζεται πως τα λάθη που γίνεται με την εκ των προτέρων ρύθμιση, αντιμετωπίζονται με εκ των υστέρων έλεγχο.
Όπως έγραψε και στο Facebook «δεν υπάρχει κανένας σοβαρός ακαδημαϊκός (…) ο οποίος να υποστηρίζει ότι ένα σύστημα με μία μόνο αρχή που συνδυάζει ex ante (εκ των προτέρων) και ex post (εκ των υστέρων) είναι καλύτερο από ένα σύστημα με checks and balances», δηλαδή με ασφαλιστικές δεικλίδες.
Επιπλέον, οι Επιτροπές Ανταγωνισμού, λόγω του εύρους των αγορών που καλύπτουν και των τεχνολογικών και άλλων εργαλείων που διαθέτουν μπορούν να διασταυρώσουν τιμές και άλλα στοιχεία από διαφορετικούς τομείς ώστε να ελέγξουν αν λειτουργεί ή όχι ο ανταγωνισμός.
Τέλος, ο κ. Λιανός αφήνει να εννοηθεί πως οι τομεακές αρχές, όπως η ΕΕΤΤ ή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), είναι περισσότερο εύκολο να «καταληφθούν» από τους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην αγορά, δηλαδή να δεχθούν αθέμιτη επιρροή, σε σχέση με μια οριζόντια αρχή όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού.