«Χειρόφρενο» έβαλε η πανδημία στην εξαιρετική επίδοση που είχαν καταγράψει κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου τα εμπορικά καταστήματα, ιδίως όσα βρίσκονται στις δημοφιλέστερες εμπορικές πιάτσες. Όπως εκτιμούν αναλυτές του κλάδου, πλέον οι δείκτες αναμένεται να κινηθούν προς τα κάτω, τόσο αναφορικά με τις τιμές των ενοικίων, όσο και για τις αξίες των εμπορικών καταστημάτων, ενώ στον «πάγο» θα βρεθεί και η επενδυτική ζήτηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Proprius, ένα μέρος της κατανάλωσης μεταφέρθηκε στο Διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπου τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις και ετήσια αύξηση ήταν τα παζλ, οι διαδικτυακές κάμερες, τα αθλητικά και τα παιδικά είδη. Με θετικό πρόσημο της τάξεως του 4% ετησίως κινήθηκε και ο χώρος της μόδας (ένδυση-υπόδηση) κυρίως χάρη στην περίοδο του Πάσχα (σε σχέση με πέρσι, που η εν λόγω εορταστική περίοδος ήταν αργότερα). Πάντως, όσοι λιανοπωλητές προσέφεραν στους καταναλωτές την επιλογή της κατ’ οίκον παράδοσης κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων.
Κατά την διάρκεια των επόμενων τριμήνων, η μισθωτική δραστηριότητα προβλέπεται ιδιαίτερα περιορισμένη. «Οι περισσότερες εμπορικές αλυσίδες θα αναστείλουν τα πλάνα επέκτασής τους, εκτός ίσως από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ. Αντίστοιχα, τόσο τα εμπορικά κέντρα, όσο και τα εμπορικά καταστήματα στις δημοφιλείς εμπορικές πιάτσες, προβλέπεται να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό από το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να μένουν σπίτι και να αποφεύγουν τα σημεία υψηλού συνωστισμού», αναφέρει η ανάλυση της Proprius.
Στο πλαίσιο αυτό, ο μέσος όρος των τιμών ενοικίασης αναμένεται να υποχωρήσει και να επιδιωχθεί η επαναδιαπραγμάτευση των υφιστάμενων συμβολαίων, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες. Στόχος αμφότερων των πλευρών θα πρέπει να είναι η αποφυγή ενός νέου κύματος «λουκέτων», που θα ήταν καταστροφικός για την αγορά και την οικονομία.
Έντονη κινητικότητα πριν την πανδημία
Ωστόσο, πριν το υποχρεωτικό κλείσιμο του λιανικού εμπορίου στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας από το νέο κορονοϊό, νέες μισθώσεις, επεκτάσεις καταστημάτων και φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια ανάπτυξης δικτύων πώλησης ή ακόμα και ηλεκτρονικών καταστημάτων, βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη.
Μια από τις κινήσεις που ολοκληρώθηκαν ήταν η μίσθωση καταστήματος 2.600 τ.μ. στην οδό Ερμού 46, ενώ η αλυσίδα των πολυκαταστημάτων Attica είχε θέσει σε τροχιά υλοποίησης την ανακαίνιση κι επέκταση του πρώτου καταστήματος της αλυσίδας, του City Link, το οποίο βρίσκεται στο εµβληµατικό κτίριο του Μετοχικού Ταµείου Στρατού στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται άλλωστε για ένα σημείο, το οποίο είχε επωφεληθεί τα μέγιστα τα τελευταία χρόνια, από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Αττική, ιδίως στην περιοχή του εμπορικού τριγώνου. Η εγγύτητα του City Link με τα δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα και το Κολωνάκι, λειτουργεί ως πόλος έλξης, όχι μόνο για εγχώριους, αλλά και για τους ξένους επισκέπτες/καταναλωτές.
Σημαντικές νέες κινήσεις υλοποίησε και η Optima Bank, η οποία συνέχισε το επενδυτικό της πλάνο για την ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων της. Κατά το πρώτο τρίμηνο, λειτούργησε νέο κατάστημα 415 τ.μ. σε ακίνητο επί της Πανεπιστημίου 13, στο Κολωνάκι, αλλά κι ένα ακόμα επιφάνειας 365 τ.μ. στην συμβολή των Λ. Κηφισίας και Οδού Παναγίτσας.
Σημαντικές νέες μισθώσεις είχαν υπογραφεί και κατά την διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει η Proprius/Cushman & Wakefield, η Gucci προχώρησε στην ενοικίαση 337 τ.μ. στο Κολωνάκι (Βουκουρεστίου και Πανεπιστημίου), ενώ δύο νέες μισθώσεις καταγράφηκαν στην Κηφισιά. Η μία αφορά την Swarovski, η οποία νοίκιασε 100 τ.μ. στην οδό Λεβίδου και η έτερη την ενοικίαση 133 τ.μ. από την Triumph στην οδό Κασσαβέτη. Στην Γλυφάδα, στην Μεταξά 22, η εταιρεία οπτικών Panaidis μίσθωσε κατάστημα 105 τ.μ. Η σημαντικότερη μίσθωση όμως αφορούσε την ενοικίαση κτιρίου από τον όμιλο Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear) στην συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών στην Θεσσαλονίκη.