Μεικτή είναι η εικόνα που προκύπτει από το αγοραστικό ενδιαφέρον των καταναλωτών κατά την πρώτη εβδομάδα επανέναρξης της λειτουργίας όλων των εμπορικών καταστημάτων, με εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου να εκφράζουν σχετική ικανοποίηση.
Βέβαιο είναι. πάντως, ότι στην μετά lockdown εποχή, αρκετοί επιχειρηματίες του λιανεμπορίου θα ξανασκεφτούν την ανάγκη φυσικής παρουσίας των καταστημάτων τους, ενισχύοντας ιδιαίτερα το κανάλι διαδικτυακών αγορών, έχοντας πλέον εκπαιδεύσει σε σημαντικό βαθμό τον Έλληνα καταναλωτή στις online αγορές κατά την διάρκεια της καραντίνας.
Όπως ήταν αναμενόμενο, κάποιες κατηγορίες προϊόντων κινήθηκαν περισσότερο. Ειδικότερα, τα αθλητικά είδη -που ήταν ήδη διαθέσιμα από την προηγούμενη εβδομάδα- κατέγραψαν αύξηση σε πωλήσεις που αγγίζει ακόμη και το 60% σε κάποιες κατηγορίες συγκριτικά με το ίδιο διάστημα πέρσι, ενώ εξαιρετικές επιδόσεις καταγράφουν τα είδη DIY (Do It Yourself - είδη για ιδιοκατασκευές) με εκπροσώπους του χώρου να συγκρίνουν τις πωλήσεις τους με την εβδομάδα του Black Friday.
Αυξημένη κινητικότητα καταγράφηκε και στα καλλυντικά ευρείας διανομής, με τα είδη κομμωτηρίου και προσωπικής φροντίδας να έχουν τον πρώτο λόγο, ενώ εξαιρετικά υποτονικό είναι το ενδιαφέρον στα είδη μακιγιάζ και τα αρώματα, με δεδομένη την έλλειψη δοκιμαστικών συσκευασιών αλλά και την απαγόρευση της δοκιμής των προϊόντων επάνω στο δέρμα.
Αντίστοιχα, το ενδιαφέρον των καταναλωτών προσέλκυσαν και τα καταστήματα υπολογιστών, με ανεξάρτητες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση τζίρου έως και 300% συγκριτικά με πέρσι, ενώ η ένδυση παρουσιάζει διαφοροποίηση, με τα πιο ταχυκίνητα, προσιτά είδη να καταγράφουν αύξηση έως και 20% και τα πιο ακριβά σε στασιμότητα.
Στον όμιλο της Inditex (Zara, Bershka, Zara Home, Pull & Bear, κλπ), το αγοραστικό ενδιαφέρον κρίνεται ικανοποιητικό τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας, με κάποια καταστήματα σε περιφερειακές αγορές της πρωτεύουσας να καταγράφουν συγκριτικά καλύτερες επιδόσεις έναντι του κέντρου της Αθήνας. Ο ισπανικός όμιλος εφαρμόζει αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής, έχοντας προσωρινά διακόψει τη λειτουργία των δοκιμαστηρίων σε όλα τα καταστήματα, ενώ έχει επεκτείνει την περίοδο επιστροφών σε 60 ημέρες. Ολοκληρωμένη εικόνα πάντως για την πορεία των πωλήσεων στα καταστήματα του θα υπάρχει εφόσον ξεκινήσουν την λειτουργία τους και τα εμπορικά κέντρα, στις 25 Μαϊου.
Συνολικά για το λιανεμπόριο, η περιφέρεια φαίνεται να συνεισφέρει περισσότερο στις πωλήσεις της πρώτης εβδομάδας επαναλειτουργίας των καταστημάτων, με εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου να αποδίδουν την εξέλιξη στην μικρότερη διείσδυση των online πωλήσεων κατά την διάρκεια του lockdown, με αποτέλεσμα την συσσώρευση των αναγκών των καταναλωτών.
Εκτιμάται πάντως ότι η εκρηκτική αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών το προηγούμενο διάστημα δημιουργεί μία παρακαταθήκη για τους εμπόρους, πάνω στην οποία θα χτίσουν την στρατηγική omnichannel πωλήσεων τους επόμενους μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι θα επιλυθεί το ζήτημα των ταχυμεταφορών. Στο ίδιο πλαίσιο, αρκετοί έμποροι σημειώνουν ότι βρισκόμαστε ενώπιον μίας νέας φάσης εξορθολογισμού κόστους για τις εμπορικές επιχειρήσεις που πιθανώς να οδηγήσει σε επανασχεδιασμό του εμπορικού χάρτη.
Καταλυτικό ρόλο ως προς αυτό θα διαδραματίσει και η συρρίκνωση των τουριστικών εσόδων την φετινή περίοδο. Εκπρόσωποι των εμπόρων τοποθετούν την συνολική συνεισφορά των αγορών των ξένων επισκεπτών στην χώρα μας στο 17% του ετήσιου τζίρου των εμπορικών καταστημάτων, ενώ σε ό,τι αφορά μόνο τις πωλήσεις tax free την περίοδο αυτή, το ποσοστό τους εκτιμάται ότι ξεπερνά ακόμη και το 25%. Αυτό και μόνο το δεδομένο αρκεί για να καταστεί σαφές το πλήγμα που θα δεχθούν τα πιο εξειδικευμένα τουριστικά εμπορικά καταστήματα φέτος, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία και την απασχόληση.