ΓΔ: 2127.2 0.70% Τζίρος: 224.32 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Τρένο Hellenic Train
Το τρένο της Hellenic Train στον σταθμό, έτοιμο για αναχώρηση κάτω από ηλιόλουστο ουρανό.

Παραγγελία 23 νέων τρένων με ιδιωτική επένδυση 308 εκ. έως το 2027

Η αναθεώρηση της σύμβασης Δημοσίου και Hellenic Train φέρνει επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, αυστηρότερες ρήτρες και νέους κανόνες στον σιδηρόδρομο. Προβλέπεται αγορά 23 νέων τρένων με κόστος 308 εκατ. ευρώ.

Αναθεωρείται η Σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τη Hellenic Train, με συνολικές επενδύσεις ύψους 420 εκατ. ευρώ και νέους κανόνες λειτουργίας στον σιδηρόδρομο, που περιλαμβάνουν αυστηρότερες ρήτρες. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η αναθεωρημένη σύμβαση προβλέπει σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Συγκεκριμένα, δρομολογούνται επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 308 εκατ. ευρώ αφορούν την προμήθεια 23 νέων τρένων και 112 εκατ. ευρώ κατευθύνονται σε νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα. Για πρώτη φορά, τίθεται ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης εάν τα νέα τρένα δεν φτάσουν στην Ελλάδα έως το 2027. Παράλληλα, θεσπίζονται αυστηρότερες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις και παραβίαση των υποχρεώσεων συντήρησης των τρένων, ενώ διπλασιάζονται οι αποζημιώσεις επιβατών σε περίπτωση ακινητοποιήσεων.

Επιπλέον, εισάγεται νέο ψηφιακό σύστημα γεωεντοπισμού για τη διαφανή παρακολούθηση της εκτέλεσης των δρομολογίων, αντικαθιστώντας το σημερινό έγχαρτο σύστημα πληρωμών. Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η αναθεωρημένη σύμβαση «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, ενεργοποιεί ρήτρες υπέρ του Δημοσίου, προβλέπει νέο πλαίσιο προστασίας επιβατών με διπλασιασμό αποζημιώσεων και αυστηροποιεί τους κανόνες συντήρησης και διαθεσιμότητας στόλου.

Η επίσημη παραγγελία των 23 νέων τρένων από την Alstom υπογράφηκε ταυτόχρονα με την αναθεώρηση της σύμβασης, σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει πραγματοποιηθεί στις χερσαίες μεταφορές της χώρας και την πρώτη αγορά νέων τρένων από το 2004.

Νέα ηλεκτροκίνητα τρένα και αναβαθμίσεις υποδομών

Στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου, εντάσσονται στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τύπου Coradia Stream, σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές επιβατικές υπηρεσίες. Οι συρμοί διαθέτουν χαμηλό δάπεδο, αυξημένη χωρητικότητα, μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, προσαρμοζόμενο LED φωτισμό, ειδικούς χώρους για ποδήλατα και ενισχυμένη ηχομόνωση.

Σε επίπεδο ασφάλειας, ενσωματώνονται τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS και TCMS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και την κεντρική διαχείριση λειτουργιών, με συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο. Οι συρμοί έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και έως 10% μειωμένη κατανάλωση ενέργειας. Από τους 23 συρμούς, 12 θα καλύψουν τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και 11 θα ενισχύσουν τις προαστιακές γραμμές Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Το κόστος των νέων συρμών ανέρχεται σε 308 εκατ. ευρώ και καλύπτεται αποκλειστικά από τη Hellenic Train. Επιπλέον, η εταιρεία αναλαμβάνει επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ για ανακαίνιση του υπάρχοντος στόλου και 35 εκατ. ευρώ για υποδομές συντήρησης και συστήματα.

Εκτεταμένα έργα υποδομής και αναβάθμιση σταθμών

Σε εξέλιξη βρίσκονται έργα υποδομής στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, με στόχο έως το καλοκαίρι του 2026 να διαθέτει πλήρη σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS. Τα ίδια συστήματα θα εγκατασταθούν και στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, ενώ προχωρούν εργασίες σε Αχαρνές - Οινόη και Δομοκό. Με την ολοκλήρωση των έργων, το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.

Έως το 2027 αναμένεται να ολοκληρωθούν η υπογειοποίηση των Σεπολίων, οι γραμμές Λάρισας - Βόλου και Παλαιοφάρσαλου - Καλαμπάκας, η επέκταση του Προαστιακού Δυτικής Αττικής και Θεσσαλονίκης, καθώς και η επέκταση προς την Πελοπόννησο. Προτεραιότητα δίνεται επίσης στην ανάταξη γραμμών στη Βόρεια Ελλάδα και την υλοποίηση έργων στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.

Ξεκινά επίσης η ανακαίνιση των Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με ταυτόχρονη δημοπράτηση της ανακαίνισης σταθμών του Προαστιακού και παράδοση τεσσάρων νέων σταθμών στην Πελοπόννησο. Με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, 35 ακόμη σταθμοί θα αναβαθμιστούν σε όλη τη χώρα.

Αυστηρότερο πλαίσιο ρητρών και διαφάνειας

Το νέο καθεστώς κυρώσεων είναι σαφώς αυστηρότερο, με συγκεκριμένες ποινές για καθυστερήσεις και ακινητοποιήσεις συρμών. Από 1η Ιανουαρίου 2026, ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις λόγω βλαβών, με δυνατότητα καταγγελίας της σύμβασης από το Δημόσιο αν διαταραχθεί πάνω από το 10% των ετήσιων δρομολογίων. Προβλέπονται ποινές έως 1 εκατ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου και αύξηση αποζημιώσεων επιβατών.

Σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος παράδοσης των νέων τρένων, το Δημόσιο μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση μετά από εξάμηνο περιθώριο συμμόρφωσης. Αντίστοιχα, αν η υποδομή δεν αποκατασταθεί έγκαιρα, προβλέπεται αποζημίωση προς τον πάροχο.

Η Hellenic Train λαμβάνει σήμερα 21 εκατ. ευρώ από το ανώτατο πλαφόν των 50 εκατ. ευρώ της σύμβασης, ενώ τα υπόλοιπα 29 εκατ. ευρώ επιστρέφουν στο Δημόσιο ως τέλη δικτύου ΟΣΕ και μισθώματα τροχαίου υλικού και εγκαταστάσεων.

Η διαφάνεια ενισχύεται με την παρακολούθηση των δρομολογίων μέσω του νέου ψηφιακού συστήματος γεωεντοπισμού, που υλοποιείται από τον ΟΣΕ.

Δηλώσεις για τη νέα εποχή στον σιδηρόδρομο

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι «στον σιδηρόδρομο επιχειρούμε να κάνουμε μια νέα αρχή, διορθώνοντας παθογένειες δεκαετιών», ενώ χαρακτήρισε την παραγγελία των νέων τρένων ως σημαντικό βήμα για ένα σύγχρονο, ασφαλή και ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης υπογράμμισε ότι η σημερινή συμφωνία αποτελεί τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας και εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υλοποίηση της επένδυσης από τον ιταλικό όμιλο Ferrovie dello Stato.

Πηγή: Υπουργείο Μεταφορών

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σιδηροδρομική γραμμή ηλιοβασίλεμα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΓΑΙΑΟΣΕ: Νέο σχέδιο για αναμόρφωση των Κεντρικών Σιδηροδρομικών Σταθμών

Η ΓΑΙΑΟΣΕ παρουσίασε το στρατηγικό της σχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ενισχύοντας τις επενδυτικές προοπτικές και τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη.
Διόδια Εγνατίας Οδού
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα εποχή στην Εγνατία Οδό με επενδύσεις 1,8 δισ. ευρώ και αλλαγές

Η Εγνατία Οδός παραχωρήθηκε για 35 χρόνια στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis projects. Με επενδύσεις 1,8 δισ. ευρώ προβλέπονται εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης και βαριάς συντήρησης, ιδιαίτερα στις σήραγγες, για εναρμόνιση με ευρωπαϊκά πρότυπα.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δωρεά Ελλήνων Εφοπλιστών στο Υπουργείο για γεωεντοπισμό τρένων

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χρηματοδοτεί με 2,48 εκατ. ευρώ την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος γεωεντοπισμού σε όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες ενισχύοντας την ασφάλεια και τη διαφάνεια.
τρένο υψηλής ταχύτητας
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα: Κατά 5,9% αυξήθηκαν οι επενδύσεις στα σιδηροδρομικά δίκτυα

Σταθερή πρόοδο σημείωσε η κατασκευή σιδηροδρομικών υποδομών στην Κίνα το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2025, με τις επενδύσεις να φτάνουν τα 753,8 δισ. γιουάν, αυξημένες κατά 5,9% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την China Railway.
Χρίστος Δήμας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δήμας: Σε πλήρη εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών της χώρας

Ο Χρίστος Δήμας παρουσίασε τον στρατηγικό σχεδιασμό υποδομών, από μεγάλους αυτοκινητοδρόμους και επεκτάσεις μετρό έως το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου, καλώντας διεθνείς επενδυτές να συμμετάσχουν στο αναπτυξιακό όραμα της χώρας.