Έσβησαν οι θερμικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη, καθώς από την Τετάρτη η συνολική κατανάλωση τροφοδοτείται με ενέργεια που μεταφέρεται από το ηπειρωτικό σύστημα μέσω των δύο διασυνδέσεων της Κρήτης με την Αττική και την Πελοπόννησο, αλλά και από την καθαρή ενέργεια που παράγεται στο νησί.
Είναι αξιοσημείωτο ότι με τον συνδυασμό λειτουργίας των συστημάτων αυτομάτου ελέγχου του ΑΔΜΗΕ, η μεταβολή του φορτίου της Κρήτης καλύπτεται από τη μεταφορά ενέργειας μέσω της νέας διασυνδετικής γραμμής Κρήτης-Αττικής ενώ η ροή της ενέργειας στη διασυνδετική γραμμή με την Πελοπόννησο διατηρείται σταθερή ώστε να διατίθεται για άμεση παροχή εφεδρικής ισχύος, εφόσον κριθεί απαραίτητη.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει υλοποιηθεί μέχρι στιγμής στην Ελλάδα από τον ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική του Ariadne Interconnection, με τη διασύνδεση της Κρήτης- Πελοποννήσου να αποτελεί την πρώτη φάση του.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι, μέχρι σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, η οποία από το 2021 έχει υποκαταστήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την τοπική ηλεκτροπαραγωγή από συμβατικές μονάδες, ανέρχονται σε 700 εκατ. ευρώ.
Έως 600 εκατ. ευρώ η εξοικονόμηση στις ΥΚΩ
Το σβήσιμο των φουγάρων των τοπικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούσαν ορυκτά καύσιμα, επιτρέπει την καθαρή εξοικονόμηση 400-600 εκατ. ευρώ ετησίως σε βάθος δεκαετίας για όλους τους καταναλωτές λόγω της ελάφρυνσης των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), λαμβάνοντας υπόψη τα κόστη διατήρησης των μονάδων σε ψυχρή εφεδρεία και τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος από τη λειτουργία των διασυνδέσεων.
Μάλιστα, όπως εξηγούσε σε παλιότερη ανακοίνωσή του ο ΑΔΜΗΕ, το όφελος αυτό προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη το εκτιμώμενο συνολικό κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης, που κυμαίνεται από 480 ως 660 εκατ. ευρώ ετησίως και το οποίο αυξάνεται κάθε χρόνο κυρίως λόγω της αύξησης της ζήτησης, σε περίπτωση που εξακολουθούσε το νησί να παραμένει μη διασυνδεδεμένο.
Όπως επισημαίνεται, στους παραπάνω υπολογισμούς, έχει αφαιρεθεί το εκτιμώμενο κόστος διατήρησης της αναγκαίας εφεδρείας δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής για έκτακτες ανάγκες («ψυχρή εφεδρεία»), το οποίο εκτιμάται μεταξύ 40-60 εκατ. ευρώ ετησίως μέχρι και το 2035.
Ως εκ τούτου, προκύπτει ότι σε βάθος δεκαετίας η εξοικονόμηση των χρεώσεων ΥΚΩ θα είναι μεσοσταθμικά 4,5 φορές μεγαλύτερη από τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος.
Υπενθυμίζεται ότι η εξοικονόμηση που προέκυψε στις χρεώσεις ΥΚΩ λόγω των διασυνδέσεων Κρήτης-Πελοποννήσου και των βορείων Κυκλάδων, επέτρεψαν την ελάφρυνση των λογαριασμών ρεύματος για όλους τους καταναλωτές της χώρας, υπό μορφή επιδοτήσεων, κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης.
Πάντως, όπως έχουμε αναφέρει αρκετές φορές, η προοπτική μίας τόσο μεγάλης ελάφρυνσης έχει ιδιαίτερη σημασία σε μία συγκυρία που το έλλειμμα από τον Ειδικό Λογαριασμό Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας έχει σκαρφαλώσει στα 500 εκατ. ευρώ πιέζοντας καταναλωτές και παρόχους.
Τέλος στην ενεργειακή «απομόνωση» της Κρήτης
Παράλληλα, η διασύνδεση αυτή τερματίζει την έως σήμερα «απομόνωση» της Κρήτης από το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και εξασφαλίζει την κάλυψη των αυξημένων μελλοντικών αναγκών του νησιού.
Επιπλέον, επιτρέπει την εγκατάσταση και αξιοποίηση μεγάλου δυναμικού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με δυνατότητα εξαγωγής ενέργειας προς την ηπειρωτική χώρα.
Θετικός θα είναι ο αντίκτυπος και για την τοπική κοινωνία της Κρήτης, αναβαθμίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια, την ποιότητα ζωής και το τουριστικό προϊόν της, λόγω της παύσης λειτουργίας των πετρελαϊκών και ρυπογόνων μονάδων στις οποίες έως τώρα βασιζόταν η ηλεκτροδότηση του νησιού.
Μάλιστα, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς μειώνει κατά 500.000 τόνους ετησίως τις εκπομπές CO2 και μηδενίζει τους αέριους ρύπους που σχετίζονται με την τοπική ηλεκτροπαραγωγή.