ΓΔ: 2104.21 -0.08% Τζίρος: 165.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Μαρίνα Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης
Φωτο: ΤΑΙΠΕΔ

Υπερταμείο: Νέος διαγωνισμός για την παραχώρησης της μαρίνας Καλαμαριάς

Το Υπερταμείο ξεκινά νέα διαγωνισμό για την παραχώρηση της μαρίνας Αρετσούς σστη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα προκηρύσσει έργο 12,38 εκατ. για τη mega yacht μαρίνα Πάτρας.

Μια ακόμα ευκαιρία στην παραχώρηση της μαρίνας Αρετσούς δίνει, πριν το φινάλε της χρονιάς, το Υπερταμείο, που έβαλε, την Παρασκευή, στη γραμμή της εκκίνησης τον νέο διαγωνισμό, δημοσιεύοντας, εχθές, την πρόσκληση στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Διατηρώντας πιο ήπιες αναπτύξεις από το αρχικό πλάνο, το οποίο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, επιχειρεί να κλείσει έναν κύκλο αξιοποίησης που ξεκίνησε προ δεκαετίας.

Ο νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση της μαρίνας Αρεστούς στην Καλαμαριά θα γίνει σε δύο φάσεις, με την υποβολή του αρχικού ενδιαφέροντος να ορίζεται για τις 27 Φεβρουαρίου 2026. Αφορά στην παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας.

Η εξέλιξη αυτή δεν σημαίνει ότι οι αντιδράσεις της δημοτικής αρχής της Καλαμαριάς έχουν κατευναστεί. Αν και οι συζητήσεις συνεχίζονται, το μεγαλύτερο «αγκάθι» παραμένει, σύμφωνα με πληροφορίες, η ανάπτυξη ξενοδοχείου εντός ή πέριξ της μαρίνας. Επί του παρόντος, εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις, καθώς θεωρείται κύριο συστατικό για τη βιωσιμότητα της μαρίνας. Σήμερα, παρότι η μαρίνα Αρετσούς είναι μεγαλύτερη της Βόρειας Ελλάδας , είναι «πιασμένο» μόλις το 40-50% των θέσεων ελλιμενισμού.

Θυμίζεται ότι στην παρέμβασή του, κατά την ημερίδα του Υπερταμείου στη ΔΕΘ, ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Παπαχρήστου, είχε κάνει λόγο για έναν νέο σχεδιασμό, ο οποίος ικανοποιεί όλες τις πλευρές, με πολύ πιο ήπια δόμηση, απόλυτη πρόσβαση της τοπικής κοινωνίας και απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Είχε μάλιστα εκφράσει την αισιοδοξία ότι θα βρεθεί κοινός τόπος.

Τα πνεύματα, πάντως, παραμένουν οξυμένα. Λάδι στη φωτιά έριξε η δημοσίευση περί τα μέσα Οκτωβρίου της κοινής υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση και έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου, που ανοίγει τον δρόμο για την παραχώρηση, διάρκειας τουλάχιστον 35 ετών.  Ο δήμος προσφεύγει εκ νέου στο ΣτΕ αυτή τη φορά για την ακύρωση της ΚΥΑ, ενώ εκκρεμεί και η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου για το Προεδρικό Διάταγμα του 2023.

Το προφίλ της νέας μαρίνας

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, η μαρίνα Καλαμαριάς θα διαθέτει 327 θέσεις ελλιμενισμού, έναντι 242 σήμερα, και θα εξυπηρετεί σκάφη ως 40 μέτρων όταν σήμερα περιορίζεται ως τα 30 μέτρα. Πέρα από την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, σε ζώνη περίπου 76 στρεμμάτων, προβλέπονται χρήσεις τουρισμού και αναψυχής, με condo hotels, spa, εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης, υπαίθρια γήπεδα, χώρους πρασίνου αλλά και χρήσεις κατοικίας προς μίσθωση.

Οι αθλητικές εγκαταστάσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και ανοιχτή πισίνα, δεν επιτρέπεται να καταλαμβάνουν άνω του 20% της συνολικής επιφάνειας του χώρου πρασίνου- αναψυχής. Αυτές είναι υποχρεωτικά ανοιχτές, με δυνατότητα στέγασης μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο με ελαφρά κατασκευή. 

Επιτρέπεται, επίσης, η διαμόρφωση υπαίθριων χώρων και διαδρόμων περιπάτου και άθλησης, χώρων πρασίνου (υψηλού και χαμηλού πρασίνου), και παιδικών χαρών-παιδότοπων με κατασκευές ήπιας μορφής για την αναψυχή παιδιών και εφήβων.

Ως προς τις προβλεπόμενες χρήσεις κατοικίας, περιλαμβάνονται κατοικίες προς μίσθωση αποκλειστικά από το φορέα διαχείρισης της μαρίνας. Επιτρέπεται, επίσης, η διαμόρφωση διαδρόμων κοινού, χώρων πρασίνου και χώρων στάθμευσης (γήπεδα, υπόγειοι ή ημιυπόγειοι χώροι). 

Ο συντελεστής δόμησης στο σύνολο της μαρίνας ανέρχεται σε 0,194, όταν στην αρχική χωροθέτηση του 1993 ήταν διπλάσιος. Στη χερσαία ζώνη της μαρίνας διακρίνονται δύο τομείς, με μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στον τομέα 1 τα 1.100 τ.μ. και στον τομέα 2 τα 13.700 τ.μ. 

Αναβάθμιση της μαρίνας mega yachts της Πάτρας

Επιχειρώντας να αξιοποιήσει το καλό μομέντουμ για τους τουριστικούς λιμένες της χώρας, που έχουν μπει στο στόχαστρο διεθνών επενδυτών, με επίκεντρο το yachting, το Υπερταμείο έχει ρίξει ιδιαίτερο βάρος στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών. 

Σε αυτή την κατεύθυνση, το PPF προκήρυξε διαγωνισμό, προϋπολογισμού 12,38 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για την αναβάθμιση του τουριστικού λιμένα της Πάτρας (Patradise Mega Yacht Marina).

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαψης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αναβάθμιση Τουριστικών Λιμένων» του υπουργείου Τουρισμού. Προκειμένου να τρέξουν οι διαδικασίες ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, ανέθεσε την ωρίμανση και διενέργεια του διαγωνισμού στην ειδική μονάδα του Υπερταμείου. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν τις προσφορές τους ως τις 21 Ιανουαρίου 2026.

Στο πλαίσιο του έργου, που θα έχει διάρκεια 5 μηνών, θα δημιουργηθούν 212 θέσεις ελλιμενισμού, με πλωτές προβλήτες, όταν σήμερα στη μαρίνα δένουν μόλις 10 σκάφη. Η μαρίνα μεγάλων σκαφών θα γίνει «έξυπνη» με σειρά συστημάτων που θα στηρίζονται σε τεχνολογία Internet of Things. 

Τα νέα συστήματα που θα εγκατασταθούν θα συμβάλλουν στην αποτελεσματική διαχείριση των θέσεων ελλιμενισμού μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών και στην καλύτερη εμπειρία για τους χρήστες, με ψηφιακή σήμανση, βελτιωμένο φωτισμό, mobile app. 

Σε μέρος του πάρκινγκ, θα τοποθετηθεί φωτοβολταϊκό σύστημα. Επίσης, θα εγκατασταθούν «έξυπνες» κάμερες, οι οποίες θα καθοδηγούν τα σκάφη προκειμένου να δέσουν στην κατάλληλη θέση, αισθητήρες ποιότητας υδάτων και περιβαλλοντικών παραμέτρων, μετεωρολογικοί σταθμοί, αλλά και «έξυπνα» pillars, που θα καταγράφουν την κατανάλωση νερού και ρεύματος, και θα δίνουν αυτοματοποιημένα στο κινητό μετρήσεις και χρεώσεις.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Παπαχρήστου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπερταμείο: Τα λιμάνια και οι μαρίνες που παίρνουν σειρά για αξιοποίηση

Την Τετάρτη αναμένεται η έγκριση των τεχνικών προσφορών από τους 5 ενδιαφερόμενους για το λιμάνι του Λαυρίου. Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την κρουαζιέρα σε Κατάκολο, Καβάλα, Πάτρα. Επένδυση 50 εκατ. στη μαρίνα της Κέρκυρας.
Κυριάκος Μητσοτάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυρ. Μητσοτάκης: Αποδίδουμε στην κοινωνία αδρανή ακίνητα του δημοσίου

Σε τρία στρατόπεδα (Μοσχάτο, Θεσσαλονίκη "ΖΙΑΚΑ", Πάτρα "Μανουσογιαννάκη") θα κατασκευαστούν 2.000 διαμερίσματα: 25% για στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων, 75% για πολίτες χωρίς πρώτη κατοικία. Θα αξιοποιηθούν και άλλα δημόσια ακίνητα