ΓΔ: 2031.81 -0.17% Τζίρος: 220.74 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
streaming
Credit: Shutterstock

Η UEFA ανοίγει την πόρτα σε Netflix, Amazon και βάζει γκολ σε Cosmote και Nova

Το αθλητικό περιεχόμενο στο στόχαστρο των Netflix, Amazon, τα δικαιώματα Champions League, Euroleague και τα σενάρια για νέου τύπου συνδρομές.

Νέες ισορροπίες διαμορφώνονται στην αγορά τηλεοπτικών δικαιωμάτων, καθώς το αθλητικό περιεχόμενο – το ισχυρότερο «χαρτί» των ελληνικών παρόχων – βρίσκεται πλέον στο στόχαστρο των διεθνών streaming κολοσσών. 

Η είσοδος παικτών όπως η Amazon και το Netflix δημιουργεί κλίμα ανησυχίας στην εγχώρια αγορά, ενώ αρκετοί εκφράζουν ανησυχία για τον κίνδυνο αύξησης του κόστους. 

Το Champions League, παραδοσιακά η «ναυαρχίδα» των πακέτων συνδρομητικής τηλεόρασης, αλλά και η Euroleague, κινδυνεύουν να μετατραπούν σε «χρυσάφι» για όποιον επιδιώξει να εξασφαλίσει τα δικαιώματα, ανοίγοντας τον δρόμο για νέα εμπορική πολιτική. 

Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, το streaming αθλητικού περιεχομένου αποτελεί μια τάση που βρίσκεται σε ανοδική πορεία, με μεγάλο (αν όχι το μεγαλύτερο) ποσοστό των χρηστών να παρακολουθεί αγώνες μέσω των εκάστοτε εφαρμογών που προσφέρουν πολύ περισσότερες επιλογές σε προνομιακές τιμές. 

Ισχυρή, ωστόσο, παραμένει και η τάση συγκέντρωσης υπηρεσιών σε έναν λογαριασμό, με τους μεγάλους ομίλους να προχωρούν σε συμφωνίες για συνδυαστικά πακέτα συνδρομών. Κάτι που δίνει πλεονέκτημα στην Cosmote Telekom, έχοντας ως εφόδιο τόσο τη συμφωνία με την Nova για αμοιβαίο διαμοιρασμό του αθλητικού περιεχομένου, ενώ προσφέρει επίσης συνδυαστικό πακέτο με Netflix σε προνομιακή τιμή.   

Μια στρατηγική που εφαρμόζεται σε παγκόσμιο επίπεδο από τη μητρική Telekom. Στη Γερμανία, το Magenta TV συνδυάζει Netflix, Amazon και Apple TV, ενώ στις ΗΠΑ η T-Mobile έχει ενοποιήσει τις μεγάλες πλατφόρμες σε μία συνδρομή. 

Παρά τις συνέργειες, οι ειδικοί εκτιμούν ότι η είσοδος των streaming πλατφορμών θα αυξήσει τις τιμές για τα δικαιώματα, γεγονός που είναι πιθανό να μετακυλιστεί στον καταναλωτή. Ήδη ο τελευταίος διαγωνισμός για τα δικαιώματα της «χρυσής τριπλέτας» της UEFA είχε στοιχίσει στην Cosmote Telekom ένα ποσό που έφτασε τα 100 εκατ. Ευρώ. 

Σενάρια κάνουν λόγο για νέου τύπου συνδρομές, είτε ανά διοργάνωση είτε ως «πακέτα-ομπρέλα» με πολλαπλές διοργανώσεις και πλατφόρμες. Αυτό, ωστόσο, ενδέχεται να περιπλέξει την επιλογή της κατάλληλης προσφοράς, με τους χρήστες να βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν «ωκεανό» διαθέσιμων πακέτων και διαρκώς αυξανόμενο κόστος. 

Οι αλλαγές της UEFA  που ανάβουν«φωτιές» στους παρόχους 

Η UEFA αλλάζει τη διαδικασία δημοπράτησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων για τη διοργάνωση-ναυαρχίδα της, το Champions League, ανοίγοντας την πόρτα σε παρόχους streaming όπως Amazon και Netflix, σε μια προσπάθεια να κερδίσει και πάλι το ενδιαφέρον των νέων. 

Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως πλέον οι νέοι της Gen Z και Gen A δεν παρακολουθούν τόσο συχνά το παραδοσιακό αθλητικό περιεχόμενο, όπως το ποδόσφαιρο. «Τους φαίνεται αργό και βαρετό, σε μια εποχή που κυριαρχεί το scrolling και η γρήγορη εναλλαγή εικόνων και ενδιαφέροντος». 

Υπενθυμίζουμε πως έχουν περάσει πάνω από 20 χρόνια από τότε που η UEFA είχε αλλάξει τους κανονισμούς της για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, εν μέρει υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να μειώσει τη διάρκεια των τυπικών συμφωνιών σε τρία χρόνια, με στόχο την αύξηση του ανταγωνισμού. 

Το χρυσό τρίο της UEFA (Champions League, Europa League, Conference League) και το ευρωπαϊκό Super Cup, εκτιμάται ότι θα αποφέρουν τουλάχιστον 4,4 δισ. ευρώ σε μικτά εμπορικά έσοδα ανά σεζόν έως το 2027.  

Μετά από τις πιέσεις που είχε δημιουργήσει η «γέννηση» της European Super League, το  Champions League την περασμένη σεζόν εισήγαγε μια μεγαλύτερη μορφή πρωταθλήματος, με αυξημένο αριθμό αγώνων που οδήγησε σε άνοδο 18% των εσόδων από τηλεοπτικά δικαιώματα στις έξι κορυφαίες αγορές του. 

Η UEFA στο ερχόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για την περίοδο από το 2027 και μετά. Στις αποφάσεις της θα παίξει ρόλο, όχι μόνο το οικονομικό βάρος των προσφορών, αλλά και η απήχηση και η προωθητική υποστήριξη. 

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, η νεά διαδικασία δημοπράτησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Champions League, μπορεί να επιτρέπει για πρώτη φορά σε έναν πάροχο να προβάλλει έναν αγώνα παγκοσμίως. Ανοιχτό είναι επίσης το ενδεχόμενο  να υπάρξουν πλέον πολυετή συμβόλαια που θα ξεπερνούν την τριετή διάρκεια που ίσχυε μέχρι σήμερα. 

Κάτι που αναμένεται να ανεβάσει και το κόστος, καθώς το Champions League αποτελεί την «κότα με τα χρυσά αυγά» της UEFA, αποφέροντας δισεκατομμύρια σε εμπορικά έσοδα κάθε σεζόν, ωστόσο, τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι κατακερματισμένα, με περίπου 100 διαφορετικούς ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς να αγοράζουν διάφορα πακέτα. 

Από τα διάφορα πακέτα που δεν φέρνουν τα έσοδα που θα ήθελε η UEFA, είναι πολύ πιθανό η διεθνής ομοσπονδία να ρίξει στο τραπέζι τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια. Εξάλλου είναι πρόσφατη η επιτυχία του 2022, όταν και η Paramount υπέγραψε μια πολυετή συμφωνία ύψους 1,5 δισ. δολαρίων για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Champions League  έως το 2030 στις ΗΠΑ. 

Η ανάγκη που οδήγησε τις κινήσεις των κολοσσών 

Το αθλητικό περιεχόμενο έχει αρχίσει να γίνεται όλο και πιο ελκυστικό για τους γίγαντες του streaming καθώς φαίνεται να... στερεύουν από νέα project που μπορούν να ανανεώσουν το ενδιαφέρον των χρηστών για τις πλατφόρμες τους. 

Δυνατά χαρτιά όπως το Stranger Thnngs, ρίχνουν τίτλους τέλους τη φετινή χρονιά, ενώ πλέον πολλές επιτυχημένες σειρές δεν διαρκούν περισσότερο από τρία χρόνια, δημιουργώντας έτσι την ανάγκη για περισσότερο περιεχόμενο που μπορεί να υποσχεθεί υψηλά ποσοστά επιτυχία.    

Οι γίγαντες του streaming προσθέτουν όλο και περισσότερο σημαντικά αθλητικά γεγονότα στις υπηρεσίες τους, αλλά μέχρι στιγμής επικεντρώνονται κυρίως σε αγώνες-ναυαρχίδες και όχι σε πακέτα ολόκληρης της σεζόν, ανοίγοντας παράλληλα νέες αγορές. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ποδοσφαίρου που από... εξωτικό ευρωπαϊκό άθλημα έχει μετατραπεί σε μόδα, με αστέρες όπως ο Μέσι να αναβαθμίζουν το MLS και το ενδιαφέρον του κοινού να εκτοξεύεται.  

Το Netflix εκτός από μαχητικούς αγώνες που μεταδίδει όλο και πιο συχνά πλέον, πρόσφατα συμφώνησε να προβάλει την μονοήμερη διοργάνωση στις ΗΠΑ, το Home Run Derby του Major League Baseball, αλλά και την αγωνιστική ημέρα των Χριστουγέννων του NFL που παραδοσιακά συγκεντρώνει πολύ μεγάλα ποσοστά τηλεθέασης. 

Επί του παρόντος, οι πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές της UEFA περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό πλατφορμών streaming και παραδοσιακών ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών. 

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της UEFA, στη Γαλλία και την Ισπανία δεν χρησιμοποιούνται πλατφόρμες streaming, με τους αγώνες να μεταδίδονται αντίστοιχα από την Canal+ και την Telefonica SA.  

Το 2022, η Amazon εξασφάλισε τριετή συμφωνία με την UEFA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα ορισμένων αγώνων του Champions League στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η συμφωνία αυτή λήγει το 2027. Ο αμερικανικός κολοσσός έχει αποκτήσει επίσης χωριστά δικαιώματα για τη μετάδοση αγώνων στη Γερμανία και την Ιταλία. 

Υπενθυμίζουμε πως πρόσφατα κιόλας το Disney+ εξαγόρασε τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Μουντιάλ Γυναικών, με τον κολοσσό να σχεδιάζει να προσθέσει περισσότερο αθλητικό περιεχόμενο. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος εποχής για το δορυφορικό πιάτο, η τηλεόραση πάει στο... διαδίκτυο

Η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα περνά στην εποχή του streaming, με το δορυφορικό πιάτο να υποχωρεί και τις OTT πλατφόρμες να κυριαρχούν στην αγορά καθώς αυξάνονται οι ταχύτητες του διαδικτύου.