Βυθίζεται κάθε εβδομάδα που περνά ολοένα και περισσότερα η αγορά των καυσίμων, με τον ρυθμό μείωσης των πωλήσεων να ακολουθεί την πορεία των περιορισμών στις μετακινήσεις.
Στις πρώτες 20 ημέρες του Μαρτίου η κατανάλωση των βενζινών μειώθηκε κατά 25%, ποσοστά που το τελευταίο δεκαήμερο επιδεινώθηκαν με αποτέλεσμα ο μήνας να κλείσει στο -30% και με την εικόνα να διαμορφώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα κατά τις πρώτες ημέρες του Απριλίου. Σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών της αγοράς που έχει στην διάθεσή του το Business Daily, η πρώτη εβδομάδα του Απριλίου έκλεισε με μια από τις μεγαλύτερες βουτιές που έχουν σημειωθεί ποτέ, της τάξης του 60%-70%!
Και τα δύσκολα θα έχουν συνέχεια, αφού λόγω της απαγόρευσης των μετακινήσεων του Πάσχα, τα ποσοστά αυτά θα παγιωθούν και θα χαρακτηρίσουν πιθανότατα ολόκληρο τον Απρίλιο.
Κάπως καλύτερη είναι η εικόνα στο πετρέλαιο κίνησης, προφανώς λόγω των μεταφορών που αφορούν την τροφοδοσία της αγοράς σε βασικά αγαθά. Τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν μείωση 12% για τις πωλήσεις ντίζελ κίνησης τον Μάρτιο που επίσης όμως εκτινάσσεται στο περίπου 50% κατά την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.
Εκείνο το καύσιμο που σώζει κάπως την παρτίδα είναι το πετρέλαιο θέρμανσης και αυτό λόγω της πτώσης της θερμοκρασίας. Τον Μάρτιο, οι πωλήσεις εκτιμάται ότι κατέγραψαν αύξηση 80%, ποσοστό που έχει μεγαλώσει περαιτέρω κατά την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου εξαιτίας της επιδείνωσης του καιρού.
Επί του παρόντος πάντως η αγορά καυσίμων βιώνει κάτι πρωτόγνωρο. Ουδέποτε μέχρι σήμερα, ακόμη και στα πιο σκοτεινά χρόνια της δεκαετούς κρίσης, οι πωλήσεις στα καύσιμα, που αποτελούν δείκτη για κάθε οικονομία, είχαν υποχωρήσει σε παρόμοια ποσοστά. Τέτοια βαθιά κρίση δεν είχε ξαναζήσει ποτέ μέχρι σήμερα ο χώρος, ο οποίος βλέπει καθημερινά να επιβεβαιώνονται οι πλέον δυσμενείς προβλέψεις από τότε που άρχισαν να εφαρμόζονται τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις.
Η πορεία της αγοράς καυσίμων (εκτιμήσεις)
Μάρτιος | Απρίλιος | |
Βενζίνη | -30% | -60% με -70% |
Πετρέλαιο Κίνησης | -12% | -50% |
Πετρέλαιο Θέρμανσης | 80% | 100% |
Στελέχη της αγοράς μιλούν για βαθιά κρίση, για εταιρείες -κυρίως για τις μικρότερες που δεν ανήκουν σε μεγάλους ομίλους- οι οποίες κινδυνεύουν με λουκέτο και για αντοχές που καθημερινά συρρικνώνονται. Τις δυσκολότερες ώρες περνούν ειδικά τα πρατήρια τα οποία διαθέτουν μόνο καύσιμα, χωρίς να πωλούν και άλλα είδη, ενώ ταυτόχρονα ο κλάδος διατρέχει τον κίνδυνο να βιώσει κι αυτός μια νέα γενιά οφειλετών εφόσον δεν πληρώσουν τα χρέη τους όλες εκείνες οι χιλιάδες επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία που δεν πρόκειται φέτος να λειτουργήσουν.
Στην πραγματικότητα πέρα από τις λίγες μεγάλες εταιρείες που θα καταφέρουν να απορροφήσουν τους κραδασμούς, οι πολλές μικρότερες, όπως και αρκετοί πρατηριούχοι, αρχίζουν να αντιμετωπίζουν ένα πολλαπλό πρόβλημα. Αφενός από την βουτιά στις πωλήσεις, αφετέρου από τα μέτρα που ελήφθησαν για την παράταση των μεταχρονολογημένων επιταγών των πρατηρίων, με αμφότερα τα ζητήματα να μεταφράζονται σε περιορισμό της ρευστότητας. Σε αυτό το μήκος κύματος είναι και το ύφος της επιστολής που απέστειλε προ ημερών ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, ζητώντας παράταση κατά τουλάχιστον 30 ημέρες για την πληρωμή των φόρων και των δασμών.
Η παραπάνω μάλιστα κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω από την ενδεχόμενη απώλεια όλης της φετινής τουριστικής σεζόν η οποία αποτελεί παραδοσιακά ένα τεράστιο κομμάτι εσόδων για το χώρο των πετρελαιοειδών κατά το δεύτερο εξάμηνο κάθε έτους.