ΓΔ: 2059.39 -0.75% Τζίρος: 209.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Ποιες ελληνικές εταιρείες κερδίζουν από τη στροφή της ΕΕ στην άμυνα

Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού και κατασκευαστές μπαταριών οι πρώτοι κερδισμένοι στη χώρα μας από τη στροφή των Βρυξελλών. Οι 111.000 πελάτες και οι κανόνες που αλλάζουν.

Η στροφή της Ευρώπης στην άμυνα ευνοεί τη ναυτιλία και τους κατασκευαστές μπαταριών στη χώρα μας, καθώς η σημασία των δύο κλάδων αναδεικνύεται μέσα από το νέο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.

Τη στιγμή που η Κομισιόν στέλνει μήνυμα ότι οι στρατιωτικές δαπάνες των κρατών-μελών της ΕΕ δεν θα υπολογίζονται πλέον στα αυστηρά δημοσιονομικά όρια που επιβάλλονται, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων χαλαρώνει τους κανόνες σχετικά με τη χορήγηση δανείων για στρατιωτικά έργα ώστε να χρηματοδοτήσει περισσότερες επενδύσεις στην άμυνα.

Σε επίπεδο επιχειρήσεων, φαίνεται ότι εμφανίζονται οι πρώτοι κερδισμένοι στην Ελλάδα.

Σε ημερίδα με θέμα τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις για την ανταγωνιστικότητα στην Ευρώπη που διοργάνωσε χθες η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE) ακούστηκαν διάφορες ενδιαφέρουσες απόψεις για το τι χρειάζεται ώστε να πάει μπροστά η Ευρώπη.

Ανάμεσα στα γενικότερα συμπεράσματα είναι η ανάγκη για μείωση της γραφειοκρατίας, για την ταχύτερη λήψη αποφάσεων και το να εξαλειφθεί η έλλειψη σαφήνειας, ειδικά σε νέους τομείς, όπως η αποθήκευση του άνθρακα (Carbon Capture).

Πρόκειται για αλλαγές που Ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι ετοιμάζονται μέσα από πρωτοβουλίες όπως η «Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας», ωστόσο άλλες αλλαγές ήδη κάνουν την εμφάνισή τους.

Οι 111.000 πελάτες

Η Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος της HEMEXPO, της Ένωσης που αντιπροσωπεύει τους Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, ανέφερε ότι το τελευταίο διάστημα ο κλάδος της έχει κάνει σημαντικό βήμα.

«Αυτό που λείπει είναι ότι ο κλάδος μας δεν αναγνωρίζεται ως προτεραιότητα στην Ευρώπη, αλλά αυτό αρχίζει να αλλάζει τώρα και αυτό οφείλεται στην άμυνα. Για την άμυνα πρέπει να έχουμε πλοία και να κατασκευάζουμε τα δικά μας πλοία», τόνισε.

«Πρέπει να στηρίξουμε τα ναυπηγεία για να κατασκευάζουν πλοία όπου μπορούμε να τοποθετήσουμε εξοπλισμό. Αλλά χρειαζόμαστε επίσης κίνητρα για τους πλοιοκτήτες να ετοιμάζουν ευρωπαϊκό εξοπλισμό. Επίσης, χρειαζόμαστε πολύ περισσότερη έρευνα και ανάπτυξη. Και αυτό που είναι πολύ κρίσιμο είναι ότι χρειαζόμαστε ανθρώπινο δυναμικό», εξήγησε η ίδια.

Οι ελληνικές εταιρείες που κατασκευάζουν ναυτιλιακό εξοπλισμό εξυπηρετούν μια γρήγορα αναπτυσσόμενη παγκόσμια αγορά που αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σχετικά με τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Οι πελάτες τους ανέρχονται περίπου στους 111.000 πελάτες εκ των οποίων οι μισοί ελέγχονται από Ευρωπαϊκά συμφέροντα.

Η κύρια αγορά για τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού είναι τα πλοία ανοικτής θάλασσας που αριθμούν κάπου 35.000 από τα οποία 5.500 βρίσκονται στην Ελλάδα.

Αλλάζουν οι κανόνες

Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Αθανασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Olympia Group, μίλησε για αλλαγή της στάσης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε τομείς που δραστηριοποιείται και επεκτείνεται ο όμιλος.

Υπενθυμίζεται, ότι πριν από ένα περίπου μήνα η Sunlight, μέλος του ομίλου Olympia, ανακοίνωσε την υπογραφή της επενδυτικής συμφωνίας για την απόκτηση του 51% της Lehmann Marine GmbH. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής σηματοδοτεί τη στρατηγική είσοδο της Sunlight στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά μπαταριών ναυτιλίας.

«Υπάρχουν εταιρείες υποβρυχίων στην Ευρώπη με συστοιχίες τορπιλών και συστοιχίες υποβρυχίων και έχουμε μονοπώλιο σε αυτές τις χώρες. Μέχρι πρόσφατα, το κρύβαμε αυτό. Το κρύβαμε γιατί αν το έβλεπε αυτό η ΕΤΕπ, δεν θα μας επιτρεπόταν η χρηματοδότηση καθώς αυτό απαγορευόταν», σημείωσε ο κ. Αθανασόπουλος.

«Τώρα η ΕΤΕπ αλλάζει αυτούς τους κανόνες, λέγοντας ξεχάστε τους. Ζούμε σε μια κατάσταση, όπου μέχρι πρόσφατα κρύβαμε κάτι που τώρα το θέλουν όλοι. Όλο το θέμα της άμυνας είναι πολύ σημαντικό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να είναι πολύ διεξοδική και πολύ επιθετική ώστε να διασφαλίσει ότι αυτό που θα δούμε θα είναι μια ευρωπαϊκή ιστορία ανάπτυξης και όχι μια ιστορία ευρωπαϊκών εισαγωγών» πρόσθεσε ο ίδιος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνδρας με ακουστικά συνεδρίου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ερώτηση Αρναούτογλου στην Κομισιόν για τον αποκλεισμό σεισμόπληκτων Κρήτης

Ο ευρωβουλευτής Σάκης Αρναούτογλου ζητά διευκρινίσεις από την Κομισιόν για τη μη ένταξη των σεισμόπληκτων περιοχών της Κρήτης στο «Εξοικονομώ 2025» και τα εργαλεία στήριξης του RePowerEU.
Καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Κομισιόν: Προτεραιότητα το έργο διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε τη σημασία της ταχείας υλοποίησης του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου (GSI), το οποίο στηρίζει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος για τη μείωση ενεργειακού κόστους και τον τερματισμό της απομόνωσης της Κύπρου.
Κυριάκος Μητσοτάκης συνάντηση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελλάδα - Κύπρος: Ενισχύουν συνεργασία σε άμυνα, οικονομία, ενέργεια και εκπαίδευση

Η 3η Διακυβερνητική Σύνοδος Ελλάδας – Κύπρου ολοκληρώθηκε στην Αθήνα με κοινό ανακοινωθέν που υπογραμμίζει τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών και τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σμήνος drones πάνω από πόλη
ΔΙΕΘΝΗ

Εισβολές drone στην ΕΕ: Μέρος υβριδικού πολέμου, λέει η Κομισιόν

Οι επιθέσεις drones στον εναέριο χώρο της ΕΕ αποτελούν μέρος υβριδικού πολέμου, σύμφωνα με την Κομισιόν. Στόχος η ενοποιημένη ευρωπαϊκή απάντηση και η δημιουργία Τείχους κατά των Drones, με λειτουργία έως το τέλος του 2026.
Metlen
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Metlen: Στο ραντάρ των ΗΠΑ για γάλλιο, ο εταιρικός μετασχηματισμός και η άμυνα

Στο επίκεντρο αμερικανικού ενδιαφέροντος για συνεργασία στην παραγωγή γαλλίου. Επιταχύνει τα σχέδιά της για επέκταση στον αμυντικό τομέα με την προσθήκη έκτου εργοστασίου. Τι είπε ο Ευ. Μυτιληναίος για τη μετοχή, την ανάκτηση μετάλλων και τη νέα διοικητική δομή.
Άνδρας με ακουστικά συνεδρίου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αρναούτογλου: Η Ελλάδα αντιμέτωπη με ενεργειακό έλλειμμα στην αγορά υδρογόνου

Ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέτρα στήριξης για την Ελλάδα, που κινδυνεύει να καλύπτει μόλις το 50% της ζήτησης υδρογόνου την επόμενη δεκαετία.