Συγκρατημένη ικανοποίηση εκφράζει ο εμπορικός κόσμος για την εξέλιξη της αγοραστικής κίνησης που κορυφώθηκε το τετραήμερο της Black Friday και της Cyber Monday, που ολοκληρώθηκε χθες. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο BD ότι το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα έδωσε τον τόνο στη φετινή περίοδο των προσφορών, ουσιαστικά κρατώντας την αγοραστική δυνατότητα των Ελλήνων καταναλωτών εκ των πραγμάτων περιορισμένη, παρά τις γενναιόδωρες προσφορές σχεδόν καθ' όλη την διάρκεια του Νοεμβρίου.
Όπως επισημαίνει ο κ. Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και νεοεκλεγείς πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η κίνηση φαίνεται να κινήθηκε στα περσινά επίπεδα, με τον τζίρο να είναι ενδεχομένως κι ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με πέρσι.
«Το διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί την βασική παράμετρο που διαμορφώνει τις τάσεις και φέτος είναι εμφανές ότι οι Έλληνες καταναλωτές πιέζονται», επισημαίνει ο κ. Καφούνης, υπογραμμίζοντας ότι και οι καιρικές συνθήκες επηρέασαν σε έναν βαθμό την αγοραστική συμπεριφορά. Ο ίδιος δεν προχωρά ωστόσο σε πιο συγκεκριμένες προβλέψεις, αναμένοντας τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την εξέλιξη των λιανικών πωλήσεων στην χώρα μας συνολικά το τρίτο τρίμηνο του έτους. Δεν αποκλείει ωστόσο την πιθανότητα οι προσφορές να διατηρηθούν σε έναν βαθμό και τον τελευταίο μήνα του έτους, εφόσον υπάρχουν επιχειρήσεις με ικανό απόθεμα εμπορευμάτων και η κίνηση δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες.
Οι καταναλωτές πάντως «βομβαρδίστηκαν» τον τελευταίο μήνα από ενημερωτικές καμπάνιες στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα, κυρίως από μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, με αποτέλεσμα μεγάλη μερίδα του κοινού να στραφεί σε αυτές. Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος των πολυκαταστημάτων Attica, κ. Δημοσθένης Μπούμης, η αγοραστική κίνηση στα τέσσερα δημοφιλή σημεία υπήρξε πολύ θετική κι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, εν πολλοίς επαληθεύοντας τις προσδοκίες κι εγκαινιάζοντας την εορταστική περίοδο με τον καλύτερο τρόπο.
Από την πλευρά του, ο κ. Νίκος Κογιουμτσής, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας, αναφέρει ότι η γενική εικόνα είναι σχετικά θετική, χωρίς όμως να καλλιεργούνται προσδοκίες για καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρσι. Ο ίδιος επισημαίνει ότι πιο μουδιασμένη ήταν η κίνηση σε συνοικιακές αγορές αλλά και στην ελληνική περιφέρεια, όπου και οι καιρικές συνθήκες ήταν δυσμενέστερες λόγω της κακοκαιρίας Bora, σε αντιδιαστολή με τα κέντρα των μεγάλων πόλεων που προσελκύουν παραδοσιακά περισσότερο κόσμο.
Κάποιες πρώιμες εκτιμήσεις διατύπωσε, ωστόσο, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, κ. Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνοντας ότι η αύξηση αγοραστικής κίνησης το φετινό τετραήμερο μεταξύ Black Friday και Cyber Monday στην ελληνική αγορά «θα υπερβεί τα επίπεδα του 3% που είναι ο πληθωρισμός, αγγίζοντας συνολικό τζίρο κοντά στα 300 εκατ ευρώ, με μία μέση απόδειξη αγορών στα 100 ευρώ».
Παρατράγουδα με πρόστιμα
Δεν έλειψαν πάντως και τα παρατράγουδα φέτος, με την επιβολή υψηλών προστίμων σε γνωστές αλυσίδες καταστημάτων για παραπλανητικές εκπτώσεις, όπως οι Cosmos Sport (500.000 ευρώ), Attica Πολυκαταστήματα (400.000 ευρώ), La vie en Rose (300.000 ευρώ) Notos Com (200.000 ευρώ), και Sneakers Market, (55.000 ευρώ) αλλά και σε ακόμη 9, στις οποίες δεν είχαν δημοσιοποιηθεί τα πρόστιμα.
Στην περίπτωση της Cosmos Sport, η διοίκηση επισημαίνει ότι το υπουργείο της αρνήθηκε το νόμιμο δικαίωμα της για επαρκή ακρόαση, τη στιγμή που είχε υποβάλει σχετική αναλυτικό υπόμνημα πριν τις 29 Νοεμβρίου 2024, όπως της είχε ζητηθεί. Ως εκ τούτου, η εταιρεία επιδιώκει συνεχείς διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς και παραμένει συνεπής ως προς την προάσπιση των δικαιωμάτων της με κάθε νόμιμο μέσο.
Από την πλευρά της, η διοίκηση των Αττικών Πολυκαταστημάτων ανέφερε ότι ο έλεγχος στο ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο και αφορούσε έναν μόνο κωδικό καλλυντικού προϊόντος, με την ανακοίνωση να γίνεται με καθυστέρηση τεσσάρων μηνών, ανήμερα της Black Friday. Η εταιρεία αποσαφηνίζει ότι δεν έγινε καμία πώληση στην «εσφαλμένη τιμή» κι άρα δεν προέκυψε βλάβη σε καταναλωτή, καθώς εντοπίστηκε άμεσα το λάθος και διορθώθηκε, ενώ υπογραμμίζει ότι θα προβεί σε όλα τα νόμιμα μέσα προστασίας της φήμης της εταιρείας, όπως αυτά απορρέουν από την ελληνική νομοθεσία.
Φρενίτιδα αγορών στις ΗΠΑ
Αξίζει να σημειωθεί τέλος η «φρενίτιδα αγορών» που επικράτησε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με τις πρώτες εκτιμήσεις να καταγράφουν αύξηση κατά 10,2% στις ηλεκτρονικές αγορές των Αμερικανών, μόνο την Παρασκευή, και με τον συνολικό τζίρο να ανέρχεται σε 10,8 δισ δολάρια. Σε αντιδιαστολή, ο τζίρος στα φυσικά καταστήματα εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά μέσο όρο κατά 3,2% σε σχέση με πέρσι, με κάποιες μεσοδυτικές Πολιτείες να καταγράφουν κάμψη έως και 7%.
Με θετικό πρόσημο φαίνεται ότι ολοκληρώθηκε το τετραήμερο των προσφορών και στην Βρετανία, με τον συνολικό τζίρο να εκτιμάται ότι θα υπερβεί τις 9 δισ στερλίνες, αυξημένος κατά 4,5% σε σχέση με πέρσι, και τα φυσικά καταστήματα να διευρύνουν σε ποσοστό 1,9% το μερίδιο τους στην αγορά, για πρώτη φορά από το 2022.