Οι ιδιώτες ήρθαν για να μείνουν στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, με τον ΟΑΣΑ να εξετάζει την επέκταση της παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου σε περισσότερες περιοχές και για μεγαλύτερες συχνότητες. Οι «καταδρομικές» αναθέσεις λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ, που ξεκίνησαν μέσα στην πανδημία για να καλύψουν τις μεγάλες ελλείψεις οχημάτων και οδηγών, έχουν πλέον παγιωθεί στον σχεδιασμό των δρομολογίων.
Πριν λίγους μήνες, υπεγράφη η σύμβαση, διάρκειας οκτώ ετών, για τη λειτουργία 63 γραμμών της Ανατολικής και της Δυτικής Αττικής, μεταξύ του ΟΑΣΑ και των ΚΤΕΛ Αργολίδας, Επαρχίας Θηβών, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Χανίων – Ρεθύμνου, του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας και των ταξιδιωτικών γραφείων SMILEACADIMOS και Maroulis Travel, υπό την ονομασία «Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής». Η συμφωνία που αφορά 211 νέα οχήματα, προβλέπει «κλειδωμένη» τιμή, ύψους 2,339 ευρώ/οχηματοχιλιόμετρο (πλέον ΦΠΑ) για το πρώτο έτος και έχει συνολικό κόστος 434,79 εκατ. ευρώ ως το 2032.
Ο νέος κύκλος ανάθεσης ήρθε να αντικαταστήσει με νέους όρους τις παλιότερες αναθέσεις που είχε υπογράψει ο ΟΑΣΑ τη μία μετά την άλλη από το 2020 και είχαν ως αποτέλεσμα να βγαίνουν στους δρόμους οχήματα βρώμικα και υπό κατάρρευση, με χαλασμένες πόρτες, κουδούνια εκτός λειτουργίας, συχνές βλάβες. Ως αποτέλεσμα, στην πορεία αποσύρθηκαν 70 από τα αρχικά 215 οχήματα.
Είναι ενδεικτικό ότι από τα 9.525 παράπονα που έγιναν το 2023, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ, τα 1.795 αφορούσαν τα ΚΤΕΛ, δηλαδή ποσοστό κοντά στο 19%. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, που έχει στο χαρτοφυλάκιό του τον ΟΑΣΑ, είχε πει χαρακτηριστικά: «πάθαμε και μάθαμε στην Ανατολική Αττική».
Διεύρυνση του συγκοινωνιακού χάρτη
Με τη νέα παραχώρηση να έχει κάνει τα πρώτα της βήματα το περασμένο φθινόπωρο, ο ΟΑΣΑ αναζητά με διαγωνισμό που ξεκίνησε μέσα στην εβδομάδα τεχνικό σύμβουλο, που θα υποστηρίξει τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την παροχή δημοσίων υπηρεσιών οδικών επιβατικών μεταφορών. Αν και ακόμα ο σχεδιασμός είναι πρώιμος, και με το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Συγκοινωνιών υπό υλοποίηση, φαίνεται πως έχουν ήδη γίνει κάποιες σκέψεις.
Κεντρικός στόχος είναι η διεύρυνση του σημερινού συγκοινωνιακού χάρτη, στρατηγικά, σε περιαστικές περιοχές που σήμερα δεν καλύπτονται από τις δημόσιες οδικές συγκοινωνίες. Δεδομένου ότι η σύμβαση παροχής συγκοινωνιακού έργου για την Αττική με την ΟΣΥ έχει υπογραφεί από τον περασμένο Μάρτιο, με διάρκεια 5ετίας, οι όποιες σκέψεις δεν αφορούν σε δρομολόγια που εκτελεί η ΟΣΥ. Όμως παρά την ανανέωση του στόλου, που θα φτάσει -βάσει σχεδιασμού- τα 950 νέα οχήματα ως το τέλος του 2025, αυτός και πάλι δεν θα επαρκεί για να καλύψει περισσότερες περιοχές και με συχνότερα δρομολόγια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο ραντάρ του ΟΑΣΑ έχουν μπει περιοχές όπως Μαρκόπουλο, Πόρτο Ράφτη, Ραφήνα, Καλύβια, Κερατέα, Μέγαρα, κλπ. Επίσης, θα εξετασθούν με τη βοήθεια και του συμβούλου δρομολόγια που θα ενώνουν σημαντικούς κόμβους ειδικού ενδιαφέροντος όπως είναι τα λιμάνια Πειραιά και Λαυρίου.
Στα πρότυπα της γραμμής Χ80 που ενώνει τον Πειραιά με την Ακρόπολη, εξυπηρετώντας τους επιβάτες της κρουαζιέρας, θα μπουν στο τραπέζι πιθανά άλλα τουριστικά δρομολόγια πχ. για το Σούνιο, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας εποχιακών γραμμών, με έμφαση κυρίως στην εξυπηρέτηση παραθαλάσσιων προορισμών της Αττικής κατά τους θερινούς μήνες. Ακόμη, θα εξετασθούν γραμμές που μπορεί να ζητήσουν δήμοι, στο πλαίσιο συμφωνίας με τον ΟΑΣΑ.
Βεβαίως για όλα τα παραπάνω προϋπόθεση αποτελεί η εύρεση χρηματοδότησης, η οποία δεν έχει καν αναζητηθεί, δεδομένου ότι οι όποιες σκέψεις γίνονται στο πλαίσιο της…ετοιμότητας για το νέο συγκοινωνιακό πλάνο της Αττικής.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού
Το αντικείμενο των προς ανάθεση υπηρεσιών, περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:
- Τεκμηρίωση σκοπιμότητας διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού για την παροχή δημοσίων υπηρεσιών οδικών επιβατικών μεταφορών. Θα πραγματοποιηθεί ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και της επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΟΣΥ και της ΚΤΕΛ Ν. Αττικής και θα τεκμηριωθεί η σκοπιμότητα διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού.
- Επισκόπηση τευχών προκηρύξεων παρόμοιων διαγωνισμών που έχουν διενεργηθεί σε άλλες πόλεις (π.χ. τεύχος διακήρυξης για την παροχή υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία στην περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ).
- Καθορισμός είδους σύμβασης με τον πάροχο του ανατιθέμενου συγκοινωνιακού έργου, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο (ν.4412/2016, ΕΚ 1370/2007).
- Καθορισμός διαδικασίας διενέργειας του διαγωνισμού, σύμφωνα με την υπάρχουσα ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Απαιτείται νομική υποστήριξη.
- Καθορισμός συγκοινωνιακού έργου προς ανάθεση, σε συνεργασία με ΟΑΣΑ, με συγκεκριμένα κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη το υπάρχον έργο που έχει ανατεθεί στην ΟΣΥ και την Κοινοπραξία Αττικής.
- Κοστολόγηση του συγκοινωνιακού έργου. Θα πρέπει να εκτιμηθεί με παραμετρικό τρόπο, το κόστος των γραμμών που θα ανατεθούν, ώστε να προκύπτει το συνολικό κόστος του υπό ανάθεση έργου. Η ανάλυση αυτή θα επιτρέψει την ποσοτική εκτίμηση μιας σειράς δεικτών, όπως π.χ. κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο.
- Όροι διενέργειας του διαγωνισμού. Θα διευκρινιστούν θέματα αναφορικά με τη διάρκεια της σύμβασης, τις ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής, τα κριτήρια ανάθεσης, το περιεχόμενο των προσφορών, τη διενέργεια της διαδικασίας αξιολόγησης των προσφορών, τους όρους εκτέλεσης της σύμβασης.
- Σύνταξη σχεδίων τευχών δημοπράτησης. Παροχή νομικών υπηρεσιών υποστήριξης στην κατάρτιση των τευχών διαγωνισμού και ειδικότερα στην σύνταξη του Πλήρους Σχεδίου Τεύχους Διακήρυξης, στο οποίο o ανάδοχος θα ενσωματώσει και τα Παραρτήματα του τεύχους, συμπεριλαμβανομένου και του Σχεδίου Σύμβασης.
- Υποστήριξη διαβούλευσης και κατάρτιση οριστικών τευχών δημοπράτησης. Θα ακολουθήσει η προβλεπόμενη διαβούλευση, κατά την οποία θα υπάρχει τεχνική υποστήριξη στον ΟΑΣΑ, όσον αφορά τα ερωτήματα/διευκρινήσεις που θα τεθούν από τους ενδιαφερόμενους. Στη συνέχεια θα καταρτιστούν τα τελικά τεύχη δημοπράτησης. Η συνολική επιθυμητή / εκτιμώμενη διάρκεια των ζητούμενων υπηρεσιών είναι τέσσερις (4) μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.