ΓΔ: 1430.91 0.18% Τζίρος: 149.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Kafes, Coffee
Φωτο: Unsplash

Πότε θα γίνει πιο ακριβός ο καφές με εφαρμογή νέου κανονισμού της ΕΕ

Η αναβολή στην εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την αποψίλωση των δασών (EUDR). Ποιες επιπτώσεις θα προκαλέσει στην αγορά του καφέ και όχι μόνο. Αυξήσεις προβλέπει η Coffee Island.

Αναβολή ενός έτους, όπως φαίνεται, θα πάρουν οι μεγάλες αυξήσεις στην τιμή του καφέ, του κακάο, αλλά και του φοινικέλαιου, καθώς τις επόμενες ημέρες και πιο συγκεκριμένα στις 13 – 14 Νοεμβρίου αναμένεται το Ευρωκοινοβούλιο να ψηφίσει για την αναβολή της εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ για την αποψίλωση των δασών (EUDR) κατά ένα έτος.

Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Αποψίλωση των Δασών (EUDR – European Union Deforestation Regulation) είναι ένας νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στη μείωση της αποψίλωσης και στην προστασία των δασών. Ο κανονισμός απαιτεί από τις εταιρείες που εισάγουν κυρίως γεωργικά προϊόντα στην ΕΕ να διασφαλίζουν ότι αυτά δεν προέρχονται από περιοχές που έχουν αποψιλωθεί μετά το 2020. Για τον πράσινο καφέ, αυτό σημαίνει ότι οι εισαγωγείς πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές τους εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές και ότι η καλλιέργεια του καφέ δεν έχει συμβάλει στην αποψίλωση δασών.

Οι εισαγωγείς οφείλουν να παρέχουν αποδείξεις για την προέλευση του καφέ, καθώς και μια σειρά εγγράφων και δεδομένων, όπως αξιολογήσεις κινδύνου, χάρτες περιοχών, δορυφορικές απεικονίσεις, διαδικασίες δέουσας επιμέλειας και σχέδια δράσης για τη μείωση των κινδύνων. 

Εάν συμφωνήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τον παρόντα κανονισμό θα είναι δεσμευτικές από 30 Δεκεμβρίου 2025, για τις μεγάλες επιχειρήσεις και τους εμπόρους και από 30 Ιουνίου 2026, για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις.

Η τιμή του καφέ θα ανέβει 0,50 ευρώ το κιλό

Όπως κατά καιρούς έχουν αναφέρει πολλοί επιχειρηματίες του κλάδου, ειδικά του καφέ, μπορεί η εφαρμογή του κανονισμού EUDR να έχει πολύ καλές προθέσεις ωστόσο τα προβλήματα που θα προκαλέσει είναι πάρα πολλά. 

Με πρώτο και κύριο την αύξηση της τιμής του καφέ, καθώς πολλές από τις χώρες από τις οποίες εισάγουν καφέ ελληνικές εταιρείες ή τις μικρές κοινότητες με τις οποίες γίνεται απευθείας εμπόριο όχι μόνο δεν έχουν χαρτογραφήσει τα δάση τους, αλλά δεν έχουν καν τις αρμόδιες υπηρεσίες για να γίνει κάτι τέτοιο.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η ελληνική Coffee Island η οποία και συνεργάζεται με 26 φάρμες σε 12 χώρες, ενισχύοντας έτσι το εισόδημα των τοπικών παραγωγών και προωθώντας υπεύθυνες πρακτικές. Συνδέοντας την προμήθεια καφέ από συγκεκριμένες φάρμες με δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης συνεργάζεται με την οργάνωση Water to Thrive για την κατασκευή πηγαδιού στην Αιθιοπία και με τη φάρμα Gisanga στη Ρουάντα, στηρίζοντας τις γυναίκες καλλιεργήτριες της φάρμας, εξασφαλίζει περισσότερες ευκαιρίες για τις ίδιες και τις οικογένειές τους και μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Όπως τόνισε ο CEO της εταιρείας, κ. Κωνστ. Κωνσταντινόπουλος, «η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει καμία συναίσθηση της πραγματικότητας σε αυτές τις χώρες. Όταν βάζεις τόσο αυστηρά πρότυπα σε αυτές τις χώρες, αυτό που καταφέρνεις να κάνεις είναι να πετάξεις όλους τους μικροκαλλιεργητές εκτός του εμπορίου». Και εξήγησε ότι, αν ισχύσει ο κανονισμός EUDR, «αυτό που θα δούμε είναι ότι δεν θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το direct trade που κάνουμε με παραγωγούς, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε μεγάλους εισαγωγείς με τεράστιο επιπλέον κόστος. Μιλάμε για αυξήσεις 0,50 ευρώ στο κιλό». 

Όπως επισήμανε ο κ. Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, Managing Director της Coffee Island: «Η Ρουάντα αυτή τη στιγμή δεν έχει χαρτογραφήσει τα δάση της, ούτε η Αιθιοπία. Είναι πολλές χώρες που δεν θα μπορέσουν να βγάλουν πιστοποιητικό, άρα η πρόσβαση που θα έχει ο Ευρωπαίος σε καφέδες θα μειωθεί πάρα πολύ. Με ταυτόχρονη αύξηση της χρηματιστηριακής τιμής, με ταυτόχρονη αλλαγή των ποσοτήτων παραγωγής, νομοτελειακά θα αλλάξει η τιμή αγοράς γιατί όλη η αγορά θα στραφεί σε συγκεκριμένους προμηθευτές. Πολλοί επίσης προμηθευτές θα βγουν εκτός αγοράς γιατί η ευρωπαϊκή αγορά συντηρεί ένα μεγάλο κομμάτι μικρών φαρμών οπότε η μικρή φάρμα θα ξηλώσει τον καφέ και θα βάλει άλλη καλλιέργεια».

Διαμαρτυρίες και από τις εξαγωγικές χώρες

Ο EUDR, έχει προκαλέσει θύελλα διαμαρτυριών από χώρες και εταιρείες σε όλο τον κόσμο που διαχειρίζονται τρόφιμα και δασικά προϊόντα που πωλούνται στα 450 εκατομμύρια καταναλωτές της ΕΕ, καθώς πλησίαζε η προθεσμία – αρχικά ήταν για τις 30 Δεκεμβρίου 2024 - για τη συμμόρφωση με τους νέους κανόνες, πολλές επιχειρήσεις παραπονέθηκαν ότι δεν είχαν προλάβει να προσαρμοστούν και περίμεναν ακόμη τις απαραίτητες οδηγίες.

Ο EUDR έχει σχεδιαστεί για να σταματήσει η υλοτομία δασών για την καλλιέργεια ορισμένων προϊόντων και προϊόντων που παράγονται από αυτά και πωλούνται στην Ευρώπη. Ο κατάλογος περιλαμβάνει το φοινικέλαιο (το οποίο βρίσκεται σε χιλιάδες καθημερινά προϊόντα, όπως παγωτά, σαμπουάν και καύσιμα), τη σόγια, τα βοοειδή (μαζί με το βόειο κρέας και το δέρμα) την ξυλεία (και τα παράγωγα προϊόντα όπως το χαρτί και τα ξύλινα έπιπλα), το καουτσούκ, τον καφέ και το κακάο.

Για να τα στείλουν στην ΕΕ ή να τα εξάγουν από αυτήν, οι εταιρείες θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι δεν έχουν παραχθεί σε γη που έχει αποψιλωθεί ή υποβαθμιστεί από τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Θα πρέπει επίσης να αποδεικνύουν ότι παράγονται σύμφωνα με τους τοπικούς νόμους που προστατεύουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα συμφέροντα των αυτοχθόνων πληθυσμών.

Οι εισαγωγείς πρέπει να έχουν ακριβή στοιχεία που να προσδιορίζουν τα αγροτεμάχια στα οποία καλλιεργούνται τα προϊόντα. Όπως αναφέρει το Bloomberg, σχεδιάζεται ένα σύστημα φωτεινών σηματοδοτών που θα αποδίδει βαθμολογία για κάθε χώρα με βάση τον αντιληπτό κίνδυνο αποψίλωσης των δασών. Οι εταιρείες που δεν τηρούν τους κανόνες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους τουλάχιστον 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους στην ΕΕ.

Οι κυβερνήσεις των χωρών που παράγουν προϊόντα δήλωσαν ότι οι κανόνες θα τιμωρήσουν άδικα τους μικροκαλλιεργητές, οι οποίοι συχνά δεν διαθέτουν τα εξελιγμένα εργαλεία χαρτογράφησης που απαιτούνται για να εγκριθεί η συγκομιδή τους από την ΕΕ. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνδυνος για ελλειμματικό ισοζύγιο στις εξαγωγές λαχανικών και φρούτων

Στο οκτάμηνο οι εξαγωγές ξεπερνούν τις εισαγωγές, αλλά ως το τέλος του έτους ειδικοί εκτιμούν ότι η ισορροπία θα ανατραπεί και θα φθάσουμε σε έλλειμμα. Ανάγκη εντατικών ελέγχων στα εισαγόμενα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σφοδρές αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ στην παράταση του πλαφόν στα κέρδη

«Ο νόμος πρακτικά είναι εις βάρος του καταναλωτή, διότι δεν επιτρέπει στις εταιρείες να ανταγωνίζονται», δηλώνει στο BD ο Απ. Πεταλάς, γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άρχισε η μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ, τι συμβαίνει με τα τρόφιμα

Η υποχώρηση των τιμών στις τρεις κατηγορίες προϊόντων ήταν 0,1% στο οκτάμηνο. Όμως, προήλθε από τις μειώσεις σε είδη προσωπικής υγιεινής και σπιτιού, ενώ στα τρόφιμα καταγράφεται μικρή αύξηση 0,7%.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δραματικές αλλαγές στη διατροφή: Κόψαμε λάδι, κρέας, φρούτα, λαχανικά

Μεταξύ 2009 και 2023, η κατανάλωση ελαιολάδου, μοσχαρίσιου κρέατος, ψαριών και μήλων μειώθηκε κατά το ένα τρίτο. Στροφή σε φθηνές πρωτεΐνες με αύξηση 198% στα αυγά, κερδίζουν έδαφος και τα όσπρια.
feta-galaktokomika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι κερδίζουν τη μάχη της... φέτας: Τα μερίδια παραγωγών και αλυσίδων

Ποιοι είναι οι τρεις παραγωγοί που ελέγχουν τις μισές πωλήσεις φέτας στην ελληνική αγορά. Πρώτη με μεγάλη διαφορά στα σούπερ μάρκετ η αλυσίδα Σκλαβενίτης. Κυρίαρχη η Lidl στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας.