Το γαλλικό μοντέλο αντιγράφει η Ελλάδα για τον υπολογισμό των κατώτατων αποδοχών στον ιδιωτικό (και δημόσιο) τομέα, από το 2028 και μετά. Ο μαθηματικός τύπος, βάσει του οποίου θα προκύπτουν οι βασικές αποδοχές, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση χθες, ως σχέδιο νόμου, στο πλαίσιο της κύρωσης της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας.
Οι δύο βασικοί παράγοντες, που θα καθορίζουν τον κατώτατο μισθό, θα ορίζονται από συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:
α) Του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος έτους για το χαμηλότερο ποσοστό 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών. Στο επίπεδο αυτό, ο πληθωρισμός συνήθως είναι υψηλότερος από τον γενικό μέσο όρο και θα παίζει ρόλο στον τελικό καθορισμό των κατώτατων αποδοχών.
β) Του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Αν ο μαθηματικός τύπος οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, δεν γίνεται αναπροσαρμογή.
Στο νομοσχέδιο γίνεται ρητή αναφορά σε «Σχέδιο Δράσης» για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, με χρονικό ορίζοντα όμως από ένα έως και πέντε έτη. Παράλληλα, γνωστοποιείται η έναρξη δύο Επιτροπών (Επιστημονική και Διαβούλευσης) που θα παράγουν έργο, ήδη από το 2025, τόσο ως προς τον καθορισμό των κατώτατων αποδοχών, όσο και ως προς τη ρύθμιση τυχόν άλλων παραμέτρων.
Εξαιρέσεις
Στο σχέδιο νόμου όμως, οριοθετούνται και οι εξαιρέσεις, σύμφωνα με τις οποίες θα μπορεί η Επιστημονική Επιτροπή (έως τις 31 Αυγούστου κάθε έτους), να προτείνει παρέκκλιση από τα βασικά στοιχεία και ουσιαστικά να «παγώνει» τον κατώτατο μισθό. Αυτές είναι όταν η οικονομία:
α) Βρίσκεται σε σημαντική ύφεση ή
β) υπάρχει σημαντική απόκλιση του εθνικού πληθωρισμού (Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ή
γ) υπάρχει σημαντική ανισορροπία στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών ή
δ) η βάσει του συντελεστή αναπροσαρμογή δεν δικαιολογείται από τα επίπεδα και τις μακροπρόθεσμες εξελίξεις στην παραγωγικότητα και τη δυναμική της ή την απόκλιση του κατώτατου μισθού από το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού ή
ε) υπερβαίνει τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας ή
στ) δεν δικαιολογείται από έκτακτες περιστάσεις.
Η Επιστημονική Επιτροπή θα είναι πενταμελής και θα αποτελείται από δύο εμπειρογνώμονες του υπουργείου Εργασίας και από έναν από το υπουργείο Οικονομικών, την Τράπεζα της Ελλάδος και την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Η Επιτροπή Διαβούλευσης θα είναι 11μελής, θα έχει ως πρόεδρο τον εκάστοτε επικεφαλής του ΟΜΕΔ και τα υπόλοιπα μέλη θα μοιράζονται ως εξής: τέσσερα για τη ΓΣΕΕ και τους συνδικαλιστικούς φορείς που εκπροσωπεί και από ένα για ΑΔΕΔΥ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΣΒΕ.
Ειδικά για το πεδίο των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων, οι κοινωνικοί εταίροι θα πρέπει να συμμετέχουν σε διαβούλευση και να ληφθούν υπόψη από το υπουργείο Εργασίας οι προτάσεις τους, για να καταρτιστεί το Σχέδιο Δράσης που απαιτείται. Το αργότερο 30 μέρες μετά την αποστολή σχετικής πρόσκλησης, πρέπει οι κοινωνικοί εταίροι να διατυπώσουν εγγράφως τις προτάσεις τους για το Σχέδιο Δράσης, το οποίο θα πρέπει να έχει εκπονηθεί το αργότερο 90 μέρες μετά.
Τονίζεται ότι ειδικά το πρώτο Σχέδιο Δράσης εκδίδεται εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του σχετικού νόμου.