Σε στάδιο τελικών δοκιμών βρίσκεται το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου του μετρό Θεσσαλονίκης, ενόψει της μεγάλης πρεμιέρας της 30ης Νοεμβρίου. Το νέο σύστημα έκδοσης και διαχείρισης εισιτηρίων, το οποίο υλοποίησε η αμερικανική Conduent για λογαριασμό της ΑΚΤΩΡ, θα είναι απολύτως λειτουργικό την ημέρα που το πολυαναμενόμενο έργο θα παραδοθεί για να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.
Πέρα από την έκδοση προσωποποιημένων καρτών και επαναφορτιζόμενων χάρτινων εισιτηρίων, το σύστημα έχει τεράστιες δυνατότητες επεκτασιμότητας, ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε συγκοινωνιακής αρχής. Τις δυνατότητες αυτές είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει πριν από λίγες ημέρες ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο οποίος έκανε και σχετική αναφορά δημοσίως, χαιρετίζοντας τις καινοτομίες του συστήματος κομίστρου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το σύστημα κομίστρου που εγκαταστάθηκε στο μετρό Θεσσαλονίκης ήταν μέρος του αντικειμένου της σύμβασης κατασκευής του μετρό. Η αμερικανική Conduent, που ανέλαβε την προμήθεια του εξοπλισμού και την ανάπτυξη του λογισμικού, αποτελεί κορυφαίο πάροχο αυτοματοποιημένων λύσεων «έξυπνης» κινητικότητας και δραστηριοποιείται για περισσότερα από 50 χρόνια, σε περισσότερες από 20 χώρες, με τα συστήματα κομίστρου της να χρησιμοποιούνται σε περισσότερα από 400 δίκτυα δημόσιας συγκοινωνίας ανά τον κόσμο.
Πάντως, το εν λόγω σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεν έχει σχέση με το έργο του ενιαίου εισιτηρίου του ΟΣΕΘ, που τις τελευταίες δύο εβδομάδες βρέθηκε στην επικαιρότητα, για την προμήθεια, μεταξύ άλλων, 2 εκατ. ηλεκτρονικών εισιτηρίων, που «ταιριάζουν» όμως μόνο στα λεωφορεία. Εκείνο εντάσσεται στη σύμβαση του έργου «Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)», που προκήρυξε και ανέθεσε η Κοινωνία της Πληροφορίας.
Πώς θα λειτουργήσει το νέο e-ticket του μετρό
Από την πρώτη κιόλας φάση λειτουργίας του μετρό, οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθεύονται προσωποποιημένες κάρτες, στις οποίες θα «φορτώνονται», εκτός από τα κλασικά προϊόντα κομίστρου, και τα εκπτωτικά προγράμματα στα οποία ενδεχομένως να είναι δικαιούχοι.
Επιπλέον, το σύστημα θα έχει δυνατότητα έκδοσης χάρτινων εισιτηρίων, τα οποία διαθέτουν ενσωματωμένο τσιπ και τη δυνατότητα να επαναφορτίζονται μέχρι 10 φορές, περιορίζοντας έτσι δραστικά τη χρήση χαρτιού.
Παράλληλα, πολλαπλά κλειδιά ασφαλείας θα αποκλείουν την καταχρηστική χρήση των εισιτηρίων για την ταυτόχρονη διέλευση επιβατών από τις πύλες, καθώς και τη χρήση πλαστών εισιτηρίων, κάτι που ήταν δύσκολο να ελεγχθεί στο απλό χάρτινο εισιτήριο, το οποίο εκδιδόταν από τα παλιά συστήματα των δημοσίων συγκοινωνιών.
Σε επόμενη φάση, θα είναι δυνατή η προσθήκη επιπλέον λειτουργιών, όπως η ανάγνωση QR code στις πύλες και η διέλευση με ανέπαφη συναλλαγή, με τη χρήση κινητής συσκευής.