Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε την Παρασκευή να επιβάλει δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, σε μια κίνηση που θα αυξήσει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μπορεί τώρα να προχωρήσει στην εφαρμογή των δασμών, οι οποίοι θα διαρκέσουν πέντε χρόνια σύμφωνα με το Bloomberg. Δέκα κράτη μέλη ψήφισαν υπέρ του μέτρου, ενώ η Γερμανία και άλλα τέσσερα κράτη μέλη ψήφισαν κατά και 12 απείχαν.
Η απόφαση της ΕΕ έρχεται μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί αθέμιτα τη βιομηχανία της. Το Πεκίνο αρνείται τον ισχυρισμό αυτό και έχει απειλήσει με τους δικούς του δασμούς στους ευρωπαϊκούς τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων, του κονιάκ, του χοιρινού κρέατος και της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το μπλοκ προσπαθεί ενεργά να μειώσει τις εξαρτήσεις του από την Κίνα, με τον πρώην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι να προειδοποιεί τον περασμένο μήνα ότι «ο κρατικά υποστηριζόμενος ανταγωνισμός της Κίνας» αποτελεί απειλή για την ΕΕ, η οποία θα μπορούσε να την καταστήσει ευάλωτη στον εξαναγκασμό. Η ΕΕ, η οποία πραγματοποίησε πέρυσι εμπορικές συναλλαγές ύψους 739 δισ. ευρώ με την Κίνα, ήταν διχασμένη ως προς το αν θα έπρεπε να προχωρήσει στην επιβολή δασμών.
Η ΕΕ και η Κίνα θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς. Οι δύο πλευρές διερευνούν κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών αντί των δασμών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οποιαδήποτε εναλλακτική λύση αντί των δασμών πρέπει να έχει αυστηρές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ευθυγράμμισης με κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και να αντιμετωπίζει τον αντίκτυπο των επιδοτήσεων της Κίνας.
Οι νέοι δασμολογικοί συντελεστές θα φτάσουν το 35% για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών που εξάγουν από την Κίνα. Οι νέοι δασμοί θα είναι επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10%.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα απορροφήσουν τους δασμούς ή θα αυξήσουν τις τιμές, σε μια εποχή που η επιβράδυνση της ζήτησης στην πατρίδα τους συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους τους. Η προοπτική των δασμών ώθησε ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, γεγονός που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς.
Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν ήδη επιβραδύνει τη δυναμική των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατά 48% τον Αύγουστο σε χαμηλό 18 μηνών. Η περιοχή είναι ένας επιθυμητός προορισμός για τους κατασκευαστές της χώρας, επειδή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται σε σχετικά υψηλούς αριθμούς και σε πολύ πιο υψηλές τιμές από άλλες εξαγωγικές αγορές.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ και κατασκευάστηκαν στην Κίνα σκαρφάλωσε από περίπου 3% σε πάνω από 20% τα τελευταία τρία χρόνια. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 8% αυτού του μεριδίου αγοράς, καθώς οι διεθνείς εταιρείες που εξάγουν από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της Tesla Inc. αναλαμβάνουν το υπόλοιπο.
Παρόλα αυτά, η αύξηση των δασμών της Ευρώπης θα έχει «μικρό αντίκτυπο» στους Κινέζους κατασκευαστές, επειδή η περιοχή αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα των συνολικών τους πωλήσεων, σύμφωνα με τον αναλυτή της Daiwa Securities, Kevin Lau.
Ενώ οι Βρυξέλλες επιδιώκουν ίσους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν για τα πλήγματα που θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τις προκλήσεις που ήδη αντιμετωπίζουν στην πιο σημαντική αγορά τους παγκοσμίως. Η Mercedes-Benz Group AG και η BMW AG πίεσαν το Βερολίνο να καταψηφίσει τους υψηλότερους δασμούς και προέτρεψαν την ΕΕ να διαπραγματευτεί με το Πεκίνο.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen AG, Mercedes και BMW, θα πληγούν περισσότερο από μια εμπορική διαμάχη, καθώς η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων αυτοκινήτων τους το 2023.
Η ΕΕ κατευθύνεται σε έναν οικονομικό ψυχρό πόλεμο με την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατευθύνεται σε έναν «οικονομικό ψυχρό πόλεμο» με την Κίνα καθώς οι ηγέτες της προετοιμάζονται για μια κρίσιμη ψηφοφορία επί του ζητήματος της επιβολής ή όχι δασμών στις εισαγωγές κινεζικής κατασκευής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, προειδοποίησε σήμερα ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Ορμπάν, η χώρα του οποίου ασκεί το τρέχον εξάμηνο την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα ψηφίσουν σήμερα για την επιβολή ή μη για τα επόμενα πέντε χρόνια δασμών έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα στο πλαίσιο της πιο γνωστής εμπορικής υπόθεσης της ένωσης, κάτι που εγκυμονεί τον κίνδυνο το Πεκίνο να προβεί σε αντίποινα.
Αφού απείχε από μια πρώτη μη δεσμευτική ψηφοφορία για την πρόταση τον Ιούλιο, η Γερμανία, ο βασικός εμπορικός εταίρος της Ουγγαρίας και η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, θα ψηφίσει κατά της επιβολής δασμών από την ΕΕ, δήλωσαν στο Reuters πηγές που έχουν γνώση του θέματος.
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε τώρα, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος», δήλωσε ο Ορμπάν στο ουγγρικό κρατικό ραδιοφωνικό δίκτυο σε συνέντευξη που παραχώρησε, αναφερόμενος στους προτεινόμενους δασμούς της ΕΕ στην Κίνα.
Ο Ορμπάν, ο οποίος ηγήθηκε προσπάθειας στην κεντρική Ευρώπη να φέρει κινεζικά εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών στην Ουγγαρία, δήλωσε ότι η Ουγγαρία, μια περίκλειστη χώρα, δεν θέλει να στριμωχθεί σε κανένα μπλοκ και θέλει να συνεχίσει το εμπόριο και με τις δύο πλευρές.
Επίσης σημείωσε ότι τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην ΕΕ θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να πωληθούν αν η παγκόσμια οικονομία χωριστεί σε δύο μπλοκ και πρόσθεσε ότι είναι ασαφές αν η Ουγγαρία μπορεί να εξακολουθήσει με επιτυχία τη στρατηγική της για «οικονομική ουδετερότητα».
Η ουγγρική κυβέρνηση χρειάζεται να επανεκκινήσει πρώτα την ανάπτυξη και στη συνέχεια να εστιάσει στις αυξήσεις μισθών, ώστε οι μέσες μηνιαίες αποδοχές να μπορούν να αυξηθούν σε 1 εκατομμύριο φιορίνια (σχεδόν 2.500 ευρώ) τα επόμενα 2-3 χρόνια από περίπου 600.000 φιορίνια (σχεδόν 1.500 ευρώ), σημείωσε επίσης ο Ούγγρος πρωθυπουργός, η χώρα του οποίου προβλέπεται να διεξαγάγει βουλευτικές εκλογές το 2026.
Ο Ορμπάν πρόσθεσε ότι τα ανώτατα όρια στις τιμές δεν είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα και μπορούν να εφαρμοστούν για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα υπό ακραίες συνθήκες.