Πρώτη προτεραιότητα είναι για το υπουργείο Εργασίας να προχωρήσει με ταχύ ρυθμό η επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας σε τουρισμό και εστίαση, με έμφαση στην άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν. Μετά από σχεδόν δύο εβδομάδες, όπου ξεκίνησε η συγκεκριμένη πιλοτική διαδικασία, με στόχο να προστεθούν άλλοι 700.000 εργαζόμενοι στο εν λόγω μέτρο, έχουν υπάρξει ορισμένες καταγγελίες – παράπονα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και αναζητείται η φόρμουλα ώστε να βελτιωθεί το μοντέλο της καταγραφής του ωραρίου εργασίας σε «πραγματικό χρόνο».
Μια πρώτη διαπίστωση που έγινε σχεδόν αμέσως με την έναρξη της καινούργιας προσπάθειας, αφορούσε τα ξενοδοχεία τύπου resort και ειδικά τα πιο μεγάλα εξ αυτών. Επισημάνθηκε από την πλευρά των εργοδοτών ότι αρκετοί εργαζόμενοι εισέρχονται στον χώρο εργασίας τους και χρειάζεται πολλές φορές να περάσουν 15 – 20 λεπτά περπατώντας, μέχρι να φτάσουν στο πόστο ευθύνης τους. Άρα, τέθηκε εύλογα το ερώτημα πότε πρέπει να χτυπούν την Ψηφιακή Κάρτα τους και ποιος είναι ο κίνδυνος να επιβληθεί πρόστιμο στην επιχείρηση.
Η απάντηση που δόθηκε από το υπουργείο Εργασίας ήταν ότι είναι προτιμότερο, για να αποφευχθεί μια τέτοια άδικη εμπλοκή, η Κάρτα να ενεργοποιείται όχι στην είσοδο του resort, αλλά στον χώρο που θα αναλαμβάνει εργασία ο εκάστοτε εργαζόμενος. Άρα, το χρονικό διάστημα που θα χρειάζεται μέχρι να φτάσει εκεί, δεν θα αποτελεί χρόνο, όπου θα έχει χτυπήσει ήδη η Ψηφιακή Κάρτα. Συνεπώς, σε ενδεχόμενο έλεγχο, δεν θα μπορεί ο εκάστοτε Επιθεωρητής Εργασίας εύλογα να ισχυριστεί ότι υπάρχει παρανομία στην Ψηφιακή Κάρτα και ότι κόβεται υπερωρία από τον εργαζόμενο, αλλά ούτε και ο εργοδότης θα χρειάζεται να καταβάλλει πρόσθετη αμοιβή.
Ταυτόχρονα, εντοπίστηκαν μια σειρά από προβλήματα που σχετίζονται και με τη συνολική λειτουργία της Κάρτας. Για παράδειγμα, υπήρξαν διαμαρτυρίες (κυρίως από λογιστικά γραφεία) για τη διατήρηση δεδομένων, σε σχέση με το καθημερινό ωράριο, για το σύνολο των εργαζομένων μιας επιχείρησης. Βρέθηκε πως υπάρχουν εταιρείες, που έχουν τη δυνατότητα να κρατούν αυτά τα αρχεία, για χρονικό διάστημα 5 χρόνων ή και περισσότερο. Όμως, το σύστημα Εργάνη δεν μπορεί να έχει χωρητικότητα μεγαλύτερη των έξι μηνών.
Όπως γίνεται σαφές, σε μια ενδεχόμενη διαφωνία ή ακόμα και δικαστική διαμάχη, για κάποιον έλεγχο που μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο, η διατήρηση στοιχείων μιας επιχείρησης, μόνο για έξι μήνες, μάλλον καθίσταται προβληματική. Στο πεδίο αυτό, ήδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, αναζητούν τρόπους ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα του συστήματος Εργάνη και να προσεγγίσει τα επίπεδα που έχουν θέσει αρκετές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.
Πάντως, η εικόνα που σχηματίζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, είναι ότι η επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας σε λιανεμπόριο και βιομηχανία, από την 1η Ιουλίου, μάλλον έχει βοηθήσει ώστε να αναδειχθούν έγκαιρα τα όποια προβλήματα και να διορθωθούν. Έτσι, η εμπειρία που έχει κερδηθεί από αυτούς τους δύο κομβικούς κλάδους, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει πολύτιμο οδηγό, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες στα προβλήματα που θα κληθούν να διαχειριστούν σε τουρισμό και εστίαση.
Ο προβληματισμός που υπάρχει, σε αυτή τη φάση, είναι κυρίως πώς θα ανταποκριθούν τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας, αλλά και τα πιο μικρά καταστήματα στον τομέα της εστίασης. Στην πρώτη περίπτωση, εκτιμάται ότι είναι πιθανό να υπάρξει περιορισμένο ενδιαφέρον ένταξης στην πλατφόρμα του συστήματος Εργάνη από τώρα, καθώς αρκετές από αυτές τις ξενοδοχειακές μονάδες κλείνουν τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο. Όμως, αν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε η επανέναρξή τους την ερχόμενη άνοιξη, θα βρει τις εν λόγω επιχειρήσεις εντελώς απροετοίμαστες, με τον κίνδυνο των ελέγχων, άρα και των προστίμων, να είναι ορατός.
Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Εργασίας έχει προγραμματίσει να ξεκινήσει άμεσα σειρά από σεμινάρια, σε όλη την Ελλάδα, ώστε οι εργοδότες να ενεργοποιηθούν άμεσα. Τα σεμινάρια αυτά θα πραγματοποιηθούν τόσο δια ζώσης, όσο και διαδικτυακά.