ΓΔ: 1400.34 0.19% Τζίρος: 73.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:39:00 DATA
Φώτο: ΕΛΓΕΚΑ

Οι καταναλωτές... ξεθαρρεύουν και κυνηγούν λιγότερο τις προσφορές

Τρεις στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τις δαπάνες τους στα σούπερ μάρκετ, ενώ έπεσε από 63% σε 46% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι επιλέγουν κατάστημα με βάση τις προσφορές.

Στα 152,10 ευρώ ανέρχονται οι εβδομαδιαίες δαπάνες του νοικοκυριού, κατά μέσο όρο, εκ των οποίων το 49% πραγματοποιείται στα σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, τρεις στους δέκα καταναλωτές αναμένουν εφέτος ότι θα αυξηθεί η αξία στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, ωστόσο η ποιότητα αποτελεί το βασικότερο παράγοντα επιλογής σημείου πώλησης, με τους καταναλωτές να εμφανίζουν σημάδια κόπωσης από τις προσφορές.

Τα παραπάνω προκύπτουν από στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (σ.σ. Ετήσια Έρευνα Καταναλωτών ΙΕΛΚΑ 2019-2020 και Έρευνα Τάσεων Στελεχών Λιανεμπορίου - FMCG 2020) που παρουσίασε στο πλαίσιο της 25ης γενικής συνέλευσης του ECR, o υπεύθυνος ερευνών του Ινστιτούτου, Λευτέρης Κιοσές.

Ένα σημαντικό στοιχείο που αναδεικνύει η έρευνα και αντανακλά μια σημαντική αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς μετά την έξοδο από τη μεγάλη οικονομική κρίση είναι η κόπωση από τις προσφορές που εμφανίζει το καταναλωτικό κοινό, ενώ η ποιότητα κερδίζει έδαφος, αποτελώντας τον σημαντικότερο παράγοντα επιλογής κατά την αγορά τροφίμων, τη στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια κυριαρχούσε ως κριτήριο η χαμηλή τιμή ενός προϊόντος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ η αναζήτηση των καταναλωτών για προϊόντα σε προσφορά στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει αρχίσει να περιορίζεται και, ενώ το 2017 έξι στους δέκα (63%) δήλωναν ότι οι προσφορές αποτελούσαν τον κύριο λόγο για να επιλέξουν ένα κατάστημα, το 2019 το αντίστοιχο ποσοστό κυμάνθηκε στο 46%, ενώ το 51% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προτιμά τις χαμηλότερες τιμές από τις προσφορές. Ως σημαντικότερος παράγοντας επιλογής στις αγορές τροφίμων αναδεικνύεται η ποιότητα με 37% ενώ η τιμή ακολουθεί με 31%.

Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι το 66% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το εισόδημά του θα διατηρηθεί σταθερό το 2020, ωστόσο το 31% εκτιμά ότι η αξία των αγορών του στα σούπερ μάρκετ θα αυξηθεί εφέτος σε σχέση με πέρυσι, κάτι που υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές ξεπερνούν την εποχή των περικοπών και «ξεθαρρεύουν» στις αγορές τους.

Τη μερίδα του λέοντος της εβδομαδιαίας δαπάνης του νοικοκυριού που κυμαίνεται στα 152 ευρώ διατηρούν τα σούπερ μάρκετ, τα οποία απορροφούν το 49% των αγορών. Σε ό,τι αφορά στο υπόλοιπο ποσοστό, είναι κατακερματισμένο σε διάφορα σημεία με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ να υποδεικνύουν ότι το 11% αφορά σε δαπάνες στο κρεοπωλείο, 7% στην λαϊκή αγορά και τα μίνι μάρκετ, από 6% στα οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία και φούρνους ενώ τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ λαμβάνουν το 5%.

Σε ό,τι αφορά στα σούπερ μάρκετ, εφτά στους δέκα καταναλωτές αγοράζουν από μια αλυσίδα, ωστόσο οι μισοί από αυτούς έχουν και μία ακόμα ως συμπληρωματική.

Αναφορικά με τις ηλεκτρονικές αγορές ειδών σούπερ μάρκετ καταγράφεται μια αυξημένη κινητικότητα, με το 24% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι το 2019 έχει αγοράσει μέσω διαδικτύου κάποιο προϊόν που το αγόραζε συνήθως από φυσικό σημείο λιανικής, όταν το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 18%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κύμα ανατιμήσεων τον Ιανουάριο έφερε υποχώρηση της κατανάλωσης

Τι δείχνει η ακτινογραφία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τις τέσσερις εβδομάδες του Ιανουαρίου. Μειώσεις ή οριακές αυξήσεις στον όγκο των πωλήσεων και σημαντική άνοδος του τζίρου λόγω των συνεχών ανατιμήσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Private label και προσφορές «τρώνε» τα κέρδη της βιομηχανίας τροφίμων

Οι εταιρείες προχωρούν σε ανατιμήσεις για να προστατεύσουν την κερδοφορία τους, αλλά χάνουν συνεχώς μερίδια από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ σχεδόν οι μισές πωλήσεις τους γίνονται μέσω προσφορών.