Με υψηλή ένταση και σε πολλά επίπεδα εξελίσσεται ο ανταγωνισμός στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, του οργανωμένου λιανεμπορίου, γεγονός το οποίο αποτυπώνεται στην «τελευταία γραμμή» των ισολογισμών: το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου είναι μόλις 1,47% και υπολείπεται σημαντικά άλλων ευρωπαϊκών αγορών.
Η ένταση του ανταγωνισμού είναι αντιστρόφως ανάλογη από το μέγεθος της κατανάλωσης. Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, με την κατανάλωση να «αγκομαχάει», οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου χρηματοδοτούν τις προσφορές των προμηθευτών τους – αυξάνουν το ποσοστό της έκπτωσης – επιχειρώντας να φανούν φθηνότεροι από τον ανταγωνιστή τους, έστω και κατ΄ ελάχιστον -κάτι το οποίο επ΄ ουδενί θα μπορούσε να συμβεί στο παρελθόν.
Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, έλεγαν ότι τα τελευταία χρόνια έχει εξασθενήσει ο ρυθμός δημιουργίας μεγάλων καταστημάτων, δεδομένου ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των μεγάλων χώρων που είναι κατάλληλοι. Αντιθέτως, όμως, αναπτύσσεται η κατηγορία των μικρών καταστημάτων, είτε σαν ιδιαίτερο concept καταστήματος, είτε συμπληρωματικά εντός της αλυσίδας. Πρόκειται για την κατηγορία που εμφανίζει σύμφωνα με τις μετρήσεις τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης.
Στην παρούσα φάση, σ΄ αυτή την κατηγορία ανταγωνίζονται οι τρεις αλυσίδες. Η ΑΒ Βασιλόπουλος «τρέχει» τη συγκεκριμένη κατηγορία από χρόνια και διαθέτει μεγάλο αριθμό μικρών καταστημάτων. Ακολουθεί, από μεγάλη όμως απόσταση, η Μετρό ΑΕΒΕ – εισήλθε στην εν λόγω κατηγορία πολύ πρόσφατα – αλλά αναπτύσσει «μεγάλη ταχύτητα» και σιγά – σιγά διαμορφώνει μία «κρίσιμη μάζα» μικρών καταστημάτων. Και ακολουθεί και η αλυσίδα Κρητικός, η οποία τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται κατά κύριο λόγο μέσω των εξαγορών.
Από την άλλη πλευρά, η συγκέντρωση στον κλάδο, που κατά την περίοδο της κρίσης ενισχύθηκε εντυπωσιακά –μέσω εξαγορών, αλλά και καταρρεύσεων αλυσίδων- πλέον κινείται με χαμηλότερους ρυθμούς. Εκτός από την αλυσίδα Κρητικός, πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα των εξαγορών συνεχίζουν να παίζουν οι αλυσίδες Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης – έτσι κατόρθωσε να αποκτήσει την πρώτη θέση και να «κοιτά» τον δεύτερο από μακριά! - και Μασούτης.
Δύο μεγάλες εξαγορές που πραγματοποίησε τα τελευταία χρόνια η Μασούτης –ΣΥΝΚΑ και Γαλαξίας της Κέρκυρας– έδωσαν στην αλυσίδα σημαντική ώθηση και ενίσχυσαν το μερίδιο της στην αγορά. Άλλες πηγές ωστόσο έλεγαν πως η Βασιλόπουλος έχει κατορθώσει να περιορίσει σημαντικά τις απώλειες που είχε στο διάστημα της τελευταίας πενταετίας, ενώ αντιθέτως φαίνεται πως η Lidl – δεν είναι σαφές αν βρίσκεται στην δεύτερη ή στην τρίτη θέση από άποψη πωλήσεων – εμφανίζει μία στασιμότητα στις πωλήσεις της φέτος.
Έτσι εξηγούν πολλοί και το παράδοξο για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς γεγονός της συγκριτικής διαφήμισης από τη Lidl στην κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Και η σύγκριση αφορά τις αλυσίδες Σκλαβενίτης και Βασιλόπουλος μέσω του fb. Και συνέβη μάλιστα δύο φορές το τελευταίο διάστημα. Ορισμένες μάλιστα πηγές έλεγαν ότι η συγκεκριμένη διαφήμιση δεν είναι σαφές αν κινείται εντός των ορίων της νομιμότητας.