Οριακή υποχώρηση εμφάνισε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο καθώς διαμορφώθηκε στο 3,1% από 3,2% που ήταν τον Μάρτιο, με τον τομέα των τροφίμων να παραμένει αυτός που παρέμεινε στην κορυφή των αυξήσεων, αν και ο ρυθμός τους έχει υποχωρήσει σημαντικά σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο τομέας διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών ήταν αυτός που εμφάνισε τη μεγαλύτερη άνοδο στο 5,4% (από 5,3% που ήταν η αντίστοιχη τον Μάρτιο), ακολουθούμενος από αυτόν ξενοδοχείων και εστίασης με άνοδο 5,2%, ενώ την πρώτη τριάδα της ανόδου κλείνει ο τομέα ένδυσης και υπόδησης με αυξήσεις τιμών 4%.
Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους τιμές για έναν ακόμη μήνα το ελαιόλαδο παρέμεινε ο πρωταθλητής, με αύξηση 63,7%. Διψήφιες αυξήσεις καταγράφηκαν στις μετακινήσεις με αεροπλάνο (15,1%), ασφάλιστρα υγείας (14%), μεταλλικό νερό - αναψυκτικά (12,5%), φρούτα (11%) και νωπά ψάρια (10,6%). Αντίθετα συνεχίστηκε η αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου με πτώση 26,9%, αντανακλώντας και την αντίστοιχη πορεία στην ευρωπαϊκή αγορά.
Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση της στατιστικής υπηρεσίας, σε ετήσια βάση, η πορεία του δείκτη επηρεάστηκε από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από την αύξηση των δεικτών κατά:
- 5,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 4,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 2,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες