Αναπτυξιακή πορεία καταγράφουν οι αερομεταφορές τα τελευταία χρόνια, λόγω της ενίσχυσης του τουρισμού, αυξάνοντας κατακόρυφα το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια της χώρας. Ενδιαφέρον, που μετράται σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων από εγχώριους και διεθνείς ομίλους, καθώς 1,8 δισ. ευρώ αφορούν μόνο σε ΔΑΑ και Καστέλι.
Κορωνίδα των επενδύσεων στα αεροδρόμια μπορεί να είναι η πώληση του 30% του ΔΑΑ, ωστόσο τόσο το Καστέλι όσο και η συνέχιση των επενδύσεων της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια είναι εξίσου σημαντικά. Στα ανωτέρω, το αργότερο μέχρι τον Απρίλιο αναμένεται να προστεθεί και η αποκρατικοποίηση 23 ακόμη μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων οι επενδύσεις στα οποία θα είναι εξίσου σημαντικές.
Ειδικότερα, όσον αφορά τα υπόλοιπα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν πέρασαν στη διαχείριση της Fraport Greece και τα οποία εξακολουθεί να διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αναμένεται να ανακοινωθεί ο κυβερνητικός σχεδιασμός, καθώς από πέρυσι την Άνοιξη είχε ανατεθεί σε χρηματοοικονομικό σύμβουλο (Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι) η μελέτη για την αξιοποίηση τους..
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
Το αντικείμενο απασχόλησης του χρηματοοικονομικού συμβούλου αφορά την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής «για τη διαμόρφωση εναλλακτικών προτάσεων αξιοποίησης των αεροδρομίων και την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης και αξιοποίησής τους», ενώ η διάρκεια της σύμβασης με την εταιρεία «Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι» είναι 12μηνη και βαίνει προς την λήξη της.
Αναφορά για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελετή θεμελίωσης στο Καστέλι, ενώ αναφορά είχε κάνει και ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, στο πλαίσιο της έγκρισης της νέας διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ο υπουργός Υποδομών έδωσε στίγμα για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που παραμένουν στο Δημόσιο, είτε με παραχώρηση είτε με ΣΔΙΤ, τονίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δε θα ιδιωτικοποιηθούν αεροδρόμια εθνικής σημασίας για τη χώρα.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι έχει γίνει ήδη η καταγραφή των προβλημάτων που υπάρχουν στα περιφερειακά αεροδρόμια, που σε μερικές περιπτώσεις είναι απαράδεκτα, και γρήγορα θα προχωρήσει η διαδικασία αναβάθμισής τους.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ταξινόμηση των αεροδρομίων έχει γίνει με βάση την έως τώρα επιβατική κίνηση που παρουσιάζουν, με σημαντικότερα να κρίνονται αυτά με άνω των 100.000 επιβατών ετησίως στα οποία εντάσσονται Κάρπαθος, Χίος, Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη και Άραξος.
Όσον αφορά τον ΔΑΑ με ταχείς ρυθμούς προχωρά η πώληση του 30% του, καθώς μέχρι το Πάσχα οι ενδιαφερόμενοι 9 επενδυτές θα πρέπει να προχωρήσουν στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών τους. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένει περί το 1,3 δισ. ευρώ από αυτή την πώληση και οι ενδιαφερόμενοι που πέρασαν στην β΄φάση είναι οι: ADP Groupe, APG Asset Management, AviaAlliance GMBh, Ferrovial International SE, First State Investments, Global Infrastructure Partners, Vinci Airports, Ardian Infrastructure Fund S.C.A, SICARκαιArdian Infrastructure Fund V B S.C.S. SICAV – RAIF, KKR και Egish KKR και MEIF 6 Attic Investment, Raffles Infra HoldingκαιChengdong Investment Corporation.
Επίσης, υπενθυμίζεται ότι η ΥΠΑ, έχει εγκρίνει το master plan και για την επέκταση του ΔΑΑ, το ύψος του οποίου είναι πέριξ των 700 εκατ. ευρώ και στη διεκδίκηση του συγκεκριμένου έργου αναμένεται να υπάρξει τεράστιο ενδιαφέρον από ξένους και εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους.
Παράλληλα, το επενδυτικό σχέδιο της Fraport Greece για τα περιφερειακά αεροδρόμια, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με την εταιρεία να έχει ήδη δώσει προκαταβολή ύψους 1,234 δισ. ευρώ, ενώ δίνει ετήσια αμοιβή παραχώρησης ύψους 22,9 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα δε παρέδωσε το ανακαινισμένο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, ενώ το 2021 αναμένεται να παραδοθούν Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μύκονος Και Κω.
Όσον αφορά στο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις με το κόστος κατασκευής να υπολογίζεται στα 480 εκατ. ευρώ και την «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης», να αποτελεί την εταιρεία που εκμεταλλεύεται και θα λειτουργεί το αεροδρόμιο. Σε αυτήν η ΤΕΡΝΑ θα ελέγχει το 32,46% η ινδική GMR Airports Limited το 21,64% και το Ελληνικό Δημόσιο το 45,90%. Το νέο αεροδρόμιο θα ολοκληρωθεί σε 60 μήνες μετά την έναρξη της παραχώρησης και θα αντικαταστήσει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».