Ανοδική πορεία ακολούθησε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο καθώς διαμορφώθηκε στο 3,2% από 2,9% που ήταν τον προηγούμενο μήνα, παρά την αποκλιμάκωση του ρυθμού ανόδου στις τιμές των ειδών διατροφής και τη νέα «βουτιά» που καταγράφηκε στο φυσικό αέριο.
Στα είδη διατροφής η ετήσια αύξηση έφθασε στο 5,3%, από 6,7% που ήταν τον Φεβρουάριο και για πρώτη φορά εδώ και αρκετούς μήνες δεν είναι η ομάδα που συμβάλει με το μεγαλύτερο ποσοστό στην πορεία του τιμάριθμου, καθώς καταγράφηκε άνοδος 5,8% στα είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ η μεγαλύτερη ενίσχυση, της τάξης του 6,4% είναι στις τιμές ξενοδοχείων, καφέ και εστιατορίων.
Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους προϊόντα το ελαιόλαδο παραμένει ο πρωταθλητής με την τιμή του -σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 - να αυξάνεται κατά 67%, ενώ διατηρήθηκε η ανοδική πορεία και για τις τιμές φρούτων στο +12,7%, με μεταλλικό νερό και αναψυκτικά να ενισχύονται κατά 11,4%. Διψήφια αύξηση, στο 14%, σημειώθηκε και στα ασφάλιστρα υγείας.
Στον αντίποδα συνεχίζεται η «χαμηλή πτήση» για την τιμή του φυσικού αερίου, συνέπεια και της υποχώρησης των τιμών σε διεθνές επίπεδο, με πτώση 39,1%, με το ηλεκτρικό ρεύμα να υποχωρεί 4,6%. Αντίθετα διψήφια άνοδο στο 12,4% κατέγραψε το πετρέλαιο θέρμανσης.
Βάσει των στοιχείων που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ:
- Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,2% έναντι αύξησης 4,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 202).
- Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2024 παρουσίασε αύξηση 1,5%, έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
- Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2023 - Μαρτίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,8%, έναντι αύξησης 9,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022.
Η πορεία σε ετήσια βάση
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,2% τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
- 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
- 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 2,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες