ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Άσχημο ξεκίνημα έτους στα σούπερ μάρκετ, μόνο 2,3% η αύξηση των πωλήσεων

Από το 7% τον Ιανουάριο 2023, η αύξηση πωλήσεων περιορίστηκε σε 2,3% φέτος. Μόνο στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων, ενώ υποχώρησε ο τζίρος ειδών ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιών.

Χαμηλές είναι φέτος οι προσδοκίες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αλλά και των προμηθευτικών επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων. Οι αμέσως δύο προηγούμενες χρονιές, το 2022 και το 2023, των αναστατώσεων και του υψηλού πληθωρισμού είναι πλέον παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία ιδιαίτερη χρονιά, όχι μόνο λόγω της μείωσης του «πληθωρισμού των τροφίμων», αλλά και της εφαρμογής συγκεκριμένων μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να περιοριστεί η ένταση της ακρίβειας. Κι οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει ήδη να αναπροσαρμόζουν την εμπορική τους πολιτική αναζητώντας νέες ισορροπίες με βάση τα νέα δεδομένα που έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται.

Τη νέα κατάσταση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στην αγορά καταγράφει η μηνιαία έρευνα της Circana (πρώην IRI). Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς τον Ιανουάριο του 2024 αυξήθηκαν μόλις κατά 18 εκατ. ευρώ -δηλαδή κατά 2,3%, ενώ αντιθέτως τον Ιανουάριο του 2023 είχαν αυξηθεί κατά 7%– και ανήλθαν στα 825 εκατ. ευρώ έναντι 807 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Κι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από τις τρεις βασικές κατηγορίες προϊόντων μόνο η κατηγορία των τροφίμων είχε αύξηση κατά 3%,αντιθέτως οι κατηγορίες των προϊόντων ατομική υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού παρουσίασαν μείωση κατά 1,3% και 1,5% αντίστοιχα.

Εν τω μεταξύ φαίνεται να «αναθεωρείται» και η καταναλωτική συμπεριφορά –μένει ωστόσο να επιβεβαιωθεί κι από τις έρευνες των επόμενων μηνών. Οι καταναλωτές, έχοντας «κατεβάσει ταχύτητα», επιλέγουν τα μικρά καταστήματα μέχρι 400 τ.μ. τα οποία έχουν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, με 6,6%. Ακολουθούν τα καταστήματα από 400 τ.μ. ως και 1.000 τμ με ρυθμό 3,7%, στην τρίτη θέση βρίσκονται οι μεγαλύτερες επιφάνειες άνω των 2.500 τ.μ. με ρυθμό 2,4%, ενώ η κατηγορία των καταστημάτων από 1.000 τ.μ. ως 2.500 τ.μ. εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο, με μείωση 0,9%.

Από τον Ιανουάριο του 2023 ως και τον Ιανουάριο του 2024 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,8%, ο όγκος των πωλήσεων κατά 1,1% και η μέση αύξηση τιμής ήταν 0,7%.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να «τρέχουν» με τριπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τα επώνυμα προϊόντα και συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς. Το Ιανουάριο, ο ρυθμός ανάπτυξης της ιδιωτικής ετικέτας ήταν 3,6%, ενώ αντιθέτως των επωνύμων προϊόντων ήταν μόλις 1,2%. Έτσι, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται πλέον στο 27% της αγοράς και των επωνύμων προϊόντων στο 73% -κέρδισε δηλαδή μισή μονάδα από πέρυσι.

Το 25,4% των πωλήσεων στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ πραγματοποιήθηκε με κάποιου είδους προσφορά. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα μη τυποποιημένα τρόφιμα –λαχανικά, κρέας, αλλαντικά, τυροκομικά προϊόντα– τον Ιανουάριο εμφανίζουν μείωση πωλήσεων έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2023. Ενώ τα ψάρια, τα τυροκομικά και τα αλλαντικά έχουν αρνητικό πρόσημο, από 2% ως και 8%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα «χτυπήματα» από τη Lidl στις τιμές για να κερδίσει μερίδια αγοράς

Με «όπλο» τις συνεργασίες με Έλληνες παραγωγούς, στους οποίους η γερμανική αλυσίδα προσφέρει διέξοδο και για εξαγωγές, η Lidl μείωσε τον Μάιο τις τιμές περισσότερο από τον μέσο όρο της αγοράς.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η μείωση τιμών στα ράφια, σχέδιο επέκτασης και σε άλλα προϊόντα

Βέβαιο θεωρούν στην αγορά ότι η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ δεν θα αργήσει να επεκταθεί και σε κατηγορίες τροφίμων. Φθηνότεροι οι τιμοκατάλογοι, πιο «φτωχές» οι προσφορές.