Η περίοδος λίγο πριν τα Χριστούγεννα παραμένει η πλέον δημοφιλής για τις εορταστικές αγορές των Ελλήνων καταναλωτών, παρά το δέλεαρ των προσφορών που προηγούνται στα πλαίσια των προωθητικών ενεργειών της Black Friday και Cyber Monday. Όπως προκύπτει από έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), μόλις 1 στους 4 ερωτηθέντες ανέφεραν ότι θα έκαναν αγορές την φετινή περίοδο της Black Friday, με τη μέση δαπάνη να αγγίζει τα 257 ευρώ, ενώ οι σχετικές δαπάνες μέσα στις γιορτές αναμένεται να είναι αυξημένες κατά 20%.
Η έρευνα του ΣΕΛΠΕ υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 3 έως 6 Νοεμβρίου 2023, μέσω πανελλήνιας έρευνας σε δείγμα 950 καταναλωτών, διερευνώντας τις προθέσεις τους. Βάσει αυτής, μόλις το 24% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι προτίθετο να κάνει αγορές με αφορμή τις προσφορές της Black Friday, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται σε 36% στην ηλικιακή ομάδα 25-35 ετών. Αντίθετα, τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 20%. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την ίδια περίοδο, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε δύο 257 ευρώ κατά κεφαλήν, τοποθετώντας την συνολική εκτίμηση της δαπάνης την φετινή περίοδο σε ποσό άνω των 200 εκατ ευρώ.
Σε σχέση με τις απόψεις των καταναλωτών για την περίοδο του Black Friday, το 57% θεωρεί ότι πρόκειται για μία ακόμη περίοδο εκπτώσεων σαν όλες τις άλλες, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 2022. Επιπλέον, μόλις το 15% των ερωτηθέντων σημειώνει ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει αυτή η εκπτωτική περίοδος, άποψη για την οποία φαίνεται ότι ευθύνεται το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν βλέπουν ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο εκπτώσεων και σε άλλες εκπτωτικές περιόδους του χρόνου. Επιπρόσθετα, το 68% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι εκπτώσεις της συγκεκριμένης περιόδου είναι χαμηλότερες των προσδοκιών τους, και μόνο το 5% δηλώνει ότι η περίοδος έχει καλύτερες εκπτώσεις σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι από τις αγορές που έγιναν, ένα μικρό μόλις ποσοστό αφορά σε δώρα και ανάγκες των Χριστουγέννων. Συγκεκριμένα, από το 26% το οποίο πραγματοποίησε αγορές την περίοδο του φετινού Black Friday, το 4%, δηλαδή περίπου ένας στους έξι, άφησε το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του για τα Χριστούγεννα.
Με αυτά τα δεδομένα, ο ΣΕΛΠΕ εκτιμά ότι η δαπάνη της περιόδου των Χριστουγέννων φέτος θα είναι αυξημένη. Συγκεκριμένα, μεσοσταθμικά το κοινό αναμένεται να ξοδέψει 174 ευρώ κατά κεφαλή, ποσό το οποίο είναι αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το 2022 που ήταν 146 ευρώ. Η συντριπτική πλειοψηφία των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως μία βδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, όπως αναφέρει ποσοστό 48% των ερωτηθέντων, ή την εβδομάδα των Χριστουγέννων, όπως δηλώνει το 43%. Εν κατακλείδι, είναι προφανές ότι ένα μεγάλο κομμάτι του κοινού περιμένει το δώρο των Χριστουγέννων για να μπορέσει να κάνει τις εορταστικές αγορές του.