Κρίσιμη για τον εμπορικό κόσμο είναι η εβδομάδα που διανύουμε, καθώς η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών προγραμματίζει να κάνει τις χριστουγεννιάτικες αγορές αυτές τις ημέρες, με σχεδόν τους μισούς να προγραμματίζουν να δαπανήσουν λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα.
Εκτιμάται δε ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 20% του περσινού εορταστικού τζίρου στα εμπορικά καταστήματα, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών θα μειώσει άνω του 50% τις φετινές δαπάνες συγκριτικά με πέρσι, συνέπεια των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα του.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα καταναλωτικών τάσεων που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), με στόχο να διερευνηθεί το κλίμα στο λιανεμπόριο, με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η έρευνα διενεργήθηκε την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021, σε δείγμα 859 καταναλωτών.
Το 58% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η αξία των αγορών του τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη συγκριτικά με πέρσι, μόλις το 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη, ενώ για το 35% των ερωτηθέντων θα παραμείνει αμετάβλητη. Μάλιστα, για το 31% η μείωση των δαπανών θα είναι άνω του 50% έναντι της δαπάνης των περσινών εορτών.
Έτσι, μεσοσταθμικά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν, με το 15% των ερωτηθέντων να σημειώνει ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα φέτος, το 14% έως 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και μόλις το 7% περισσότερα από 500 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας στους πέντε καταναλωτές έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, το 7% την περίοδο του Black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα. Ωστόσο, η πλειονότητα, το 43% του δείγματος, αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουουμε, ενώ 37% θα το κάνει την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
Οι ηλεκτρονικές αγορές αποτελούν την βασική επιλογή εορταστικών αγορών για το 16% των ερωτηθέντων, έναντι του 68% που δηλώνει ότι θα προτιμήσει τα φυσικά καταστήματα, ενώ το 17% του δείγματος δεν προτίθεται να κάνει αγορές. Ουσιαστικά, σε κάθε έναν καταναλωτή που αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά αντιστοιχούν 4 που αγοράζουν στα φυσικά καταστήματα.
Τόσο η πανδημία όσο όμως και η αύξηση του κόστους ενέργειας φαίνεται ότι επιδρούν στις επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών. Η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο φέτος για το 59% των ερωτηθέντων, έναντι 43% που έδωσαν πέρσι την ίδια απάντηση, ενώ ακολουθεί η ποιότητα (19%), η υγιεινή και η ασφάλεια (6%) και η εξυπηρέτηση στο κατάστημα (5%).