Ξεκινάει σήμερα η νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ εισάγονται πέντε καινοτομίες, εστιασμένες στην καλλιέργεια σύγχρονων δεξιοτήτων και την εξασφάλιση περισσότερων εφοδίων στους μαθητές, αλλά και στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος για τους εκπαιδευτικούς
Φέτος, η χρήση προστατευτικής μάσκας θα είναι προαιρετική για τους/τις μαθητές/τριες, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. Οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί, όμως, συνεχίζουν να υποχρεούνται να επιδεικνύουν αρνητικό διαγνωστικό τεστ. Τα τεστ θα πρέπει να διενεργούνται μία φορά ανά σχολική εβδομάδα, πριν από την Τρίτη έως και σαράντα οκτώ ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα.
Στα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά η λήξη των μαθημάτων θα είναι στις 15 Ιουνίου 2023, στα Γυμνάσια στις 30 Μαΐου και η λήξη των εξετάσεων του Γυμνασίου στις 15 Ιουνίου, ενώ στα Λύκεια τα μαθήματα θα τελειώσουν στις 19 Μαΐου. Οι ενδοσχολικές εξετάσεις στη Γ' Λυκείου θα πραγματοποιηθούν 22 έως 30 Μαΐου και οι εξετάσεις στην Α' και Β' Λυκείου 22 Μαΐου με 15 Ιουνίου.
«Η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά γεμάτη αισιοδοξία, με δημιουργική διάθεση και με στόχο ένα ποιοτικό, συμπεριληπτικό, σύγχρονο, καινοτόμο σχολείο» τονίζει η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε μήνυμά της στους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι φέτος το σχολείο «θα έχει σημαντικές καινοτομίες, όλες σχεδιασμένες για να εξασφαλίσουν περισσότερα και καλύτερα εφόδια για τα παιδιά μας, ένα πιο σταθερό και με δυνατότητες εξέλιξης εργασιακό περιβάλλον για τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη μας, ένα αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα για όλους».
Απευθυνόμενη στους μαθητές, περιγράφει ότι θα συμμετάσχουν σε προγράμματα, «όπως το νέο ολοήμερο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί όμιλοι με αντικείμενα και δράσεις δημιουργικής απασχόλησης και έκφρασης, καθώς και σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, όπως διαδραστικούς πίνακες και σετ ρομποτικής, που θα εγκατασταθούν σταδιακά στα σχολεία όλης της χώρας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς».
Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε, επίσης, «στον Παιδαγωγικό Σύμβουλο-Μέντορα, που θα υποστηρίζει και θα ενθαρρύνει κάθε νέο εκπαιδευτικό, και τον Ενδοσχολικό Συντονιστή, που θα συντονίζει το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας και θα συνεπικουρεί το έργο του διευθυντή, με την καλύτερη δυνατή στελέχωση».
Περαιτέρω, υπογραμμίζει πως η φετινή χρονιά είναι οργανωμένη νωρίτερα από ποτέ, «αφού ήδη είναι γνωστές οι ημερομηνίες-ορόσημα, όπως η λήξη των τριμήνων/τετραμήνων και του διδακτικού έτους και το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων, για τον καλύτερο προγραμματισμό όλων».
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, που από σήμερα τίθενται σε εφαρμογή στα σχολεία, η υπουργός Παιδείας επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι αυτές ξεκινούν από το πολυτιμότερο συστατικό του εκπαιδευτικού συστήματος, το ανθρώπινο δυναμικό της. «Ξεκινάμε με τους περισσότερους εκπαιδευτικούς όλων των τελευταίων ετών», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι 8.600 νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί --σε σύνολο 25.000 νέων μόνιμων εκπαιδευτικών της διετίας, προστίθενται στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης και σε αυτούς προστίθενται και 32.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες στα αστικά κέντρα και μέχρι τις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Εμβληματική αλλαγή για τη φετινή χρονιά χαρακτήρισε την διεύρυνση του ωραρίου του ολοήμερου προγράμματος των σχολείων, που μέχρι πέρυσι ολοκληρωνόταν στις 4 μμ και πλέον θα τελειώνει στις 5.30. Το μέτρο θα εφαρμοστεί φέτος στο 50% των ολοήμερων τμημάτων της χώρας και όπως εξήγησε η υπουργός έχει δύο στόχους, «πρώτος είναι η ουσιαστική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, γιατί το νέο ολοήμερο θα έχει νέες δημιουργικές δράσεις, ρητορική, εικαστικά, ομίλους, χορούς μοντέρνους και παραδοσιακούς κ.ά.» και δεύτερος στόχος είναι η στήριξη των εργαζόμενων γονέων, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να φεύγουν πιο αργά από την εργασία τους με το διευρυμένο ολοήμερο».
Η τρίτη καινοτομία που εισάγεται φέτος στα σχολεία της χώρας αφορά τους εκπαιδευτικούς ομίλους, που έως τώρα λειτουργούσαν στα πειραματικά και πρότυπα σχολεία και πλέον θα είναι σε όλα τα σχολεία της χώρας, μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος και τέταρτη καινοτομία οι μέντορες οι οποίοι είναι εκπαιδευτικοί με μεγαλύτερη εμπειρία και προϋπηρεσία, οι οποίοι θα κληθούν να καθοδηγήσουν τους νεότερους εκπαιδευτικούς. Η πέμπτη καινοτομία αφορά στα ψηφιακά εργαλεία, τα οποία θα έλθουν να προστεθούν στον εξοπλισμό των σχολείων.
«Διαδραστικοί πίνακες προγραμματίζεται να εγκατασταθούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σε όλα τα τμήματα λυκείων, γυμνασίων και Ε' και Στ' Δημοτικού και 177.000 σετ ρομποτικής, τα οποία επίσης αναμένεται μέσω Ταμείου Ανάκαμψης να ξεκινήσουν να εγκαθίστανται στα σχολεία της χώρας μας, δεδομένου μάλιστα ότι η ρομποτική πλέον έχει ενταχθεί στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα μέσω εργαστηρίων δεξιοτήτων», διευκρίνισε η υπουργός.
Υπογράμμισε δε ότι «αυτές είναι μερικές μόνο από τις καινοτομίες, οι οποίες έρχονται και προστίθενται σε αυτές που δρομολογήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, όπως το νηπιαγωγείο από την ηλικία των 4 ετών, η επέκταση δηλαδή του υποχρεωτικού νηπιαγωγείου κατά ένα έτος, οι δραστηριότητες στα αγγλικά από το νηπιαγωγείο, οι οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, τα 166 νέα προγράμματα σπουδών, τα εργαστήρια δεξιοτήτων, η αξιολόγηση», συνεπώς «σημαντικές αλλαγές συνεχίζονται και τη φετινή χρονιά και πάντοτε στόχος μας είναι να δώσουμε περισσότερα και καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας».
Για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η υπουργός υπενθύμισε πως «έχουν διοριστεί 6.000 εκπαιδευτικοί σε ειδικά σχολεία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ετοιμάζεται ειδικό εκπαιδευτικό υλικό προσβάσιμο σε άτομα με αναπηρία και άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ υπάρχουν πολλές δράσεις και ψηφιακές, μέσα και από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ενίσχυση του προγράμματος των ειδικών σχολείων».
Σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης η υπουργός Παιδείας υπενθύμισε πως «έχουμε ήδη υλοποιήσει το σύνολο όλων των βασικών εξαγγελιών που είχαμε κάνει προ των εκλογών» ενώ για τη διαδικασία αφομοίωσής τους από την εκπαιδευτική κοινότητα εξήγησε πως «πολλές από αυτές τις αλλαγές σηματοδοτούν μία μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας στην εκπαίδευση, η οποία χρειάζεται χρόνο, χρόνο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, χρόνο για την ανατροφοδότηση, χρόνο για την εξοικείωση συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της στελέχωσης των πανεπιστημίων και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν σε πολλά πανεπιστημιακά τμήματα, την περίοδο της οικονομικής κρίσης, όπου για πολλά χρόνια δεν προκηρύσσονταν οι θέσεις που κενώνονταν λόγω αφυπηρετήσεων και γνωστικά αντικείμενα κινδύνευσαν να χαθούν, η κ. Κεραμέως τόνισε ότι «προσπαθούμε να ανακτήσουμε αυτό το έδαφος και αυτή τη στιγμή που μιλάμε προσλαμβάνουμε περισσότερους καθηγητές στα πανεπιστήμια από αυτούς που συνταξιοδοτούνται συνολικά»
«Η αναλογία με βάση τα τελευταία στοιχεία είναι 1,1 προς 1, δηλαδή 1,1 πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση. Αλλά πλέον όλα αυτά γίνονται με αλγόριθμο, με κριτήρια, δεν γίνονται αυθαίρετα όπως παλιότερα, όπως επίσης και η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων γίνεται με κριτήρια αντικειμενικά, κριτήρια ποιοτικά, κατόπιν αξιολόγησης. 'Αρα και το πόσες θέσεις δίνονται στα πανεπιστήμια και αυτό γίνεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία θεσπίζονται και προτείνονται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Καταβάλλουμε πολύ μεγάλες προσπάθειες σε εξαιρετική συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών. Πρόσφατα ανακοινώσαμε άλλες 400 θέσεις για μέλη ΔΕΠ στα πανεπιστήμιά μας. Θα συνεχίσουμε να εμπλουτίζουμε το ανθρώπινο δυναμικό των πανεπιστημίων μας με όλες μας τις δυνάμεις», διαβεβαίωσε.