ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Νέα αντίδραση από παραγωγούς στο «χαράτσι» Χατζηδάκη στις ΑΠΕ

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ ζητάει προσεκτική εξειδίκευση του συνόλου των προτεινόμενων μέτρων και ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη θέσπισή τους.

Με ανακοίνωσή του ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ κάνει λόγο για άδικο εισπρακτικό μέτρο για όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ αναφερόμενο στα μέτρα που ανακοίνωσε αιφνιδίως την Παρασκευή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να καλύψει το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Αναφερόμενο στην επιβολή εφάπαξ έκτακτης εισφοράς ύψους 6% του κύκλου εργασιών για το 2020 σε όλα τα έργα ΑΠΕ που βρίσκονται σε καθεστώς FIT και τέθηκαν σε λειτουργία πριν από την 31.12.2015 ο Σύνδεσμος αναφέρει ότι είναι αχρείαστη και ζητάει από το ΥΠΕΝ  να αντικαταστήσει το μέτρο της έκτακτης εισφοράς στις ΑΠΕ με άλλα, ισοδυνάμου οικονομικού αποτελέσματος που δεν θίγουν τις ΑΠΕ (πχ. αύξηση των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών CO2 στο 85%, διατήρηση του ΜΜΚΘΣΣ για μια διετία, κ.α.).

Ο Σύνδεσμος επίσης ζητάει προσεκτική εξειδίκευση του συνόλου των προτεινόμενων μέτρων και ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη θέσπισή τους με πρώτο στόχο τη διασφάλιση της κάλυψης του ελλείμματος και τη διατήρηση της βιωσιμότητας του Λογαριασμού στη συνέχεια.

Αντίθεση ΕΛΕΤΑΕΝ στα μέτρα εξυγίανσης του Λογαριασμού ΑΠΕ

Την αντίθεσή της με το πακέτο των μέτρων εξυγίανσης του λογαριασμού χρηματοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) που ανακοινώθηκε την Παρασκευή εξέφρασε νωρίτερα και η η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας.

Στα μέτρα περιλαμβάνεται η επιβολή εφάπαξ έκτακτης εισφοράς 6% επί του τζίρου του 2020 για τα παλιότερα έργα ΑΠΕ που τέθηκαν σε λειτουργία πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2015, κάτι που σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ υπονομεύει την επενδυτική ασφάλεια.

Παράλληλα, τονίζει ακόμη ότι οι επιχειρήσεις ΑΠΕ «είναι οι μόνες των οποίων αυξάνεται η φορολόγηση εν μέσω κρίσης κορονοϊού, και ενώ αντιμετωπίζουν πλήθος προβλημάτων από αυτή την κρίση». Η ΕΛΕΤΑΕΝ ζητά επίσης να δημοσιοποιηθούν οι μελέτες για την εξέλιξη του λογαριασμού τα επόμενα χρόνια, στις οποίες βασίστηκαν οι αποφάσεις για τα μέτρα.

Η Ένωση χαρακτηρίζει πάντως θετικό το γεγονός ότι το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε την επέκταση του μηχανισμού των διαγωνισμών για τα νέα έργα ΑΠΕ έως το 2024, ζητά ωστόσο να καθιερωθούν ξεχωριστοί διαγωνισμοί ανά τεχνολογία, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σημειώνεται πως κύκλοι της αγοράς χαρακτηρίζουν τα μέτρα, που ανακοίνωσε αιφνιδίως την Παρασκευή το υπουργείο, «βόμβα» στα θεμέλια της πράσινης ανάπτυξης, ενώ θέτουν ζήτημα παγώματος των επενδύσεων και προσφυγή κατά της απόφασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως σημειώνει στο Βusiness Daily, ένας από τους μεγάλους διεθνείς επενδυτές έργων ΑΠΕ στην Ελλάδα, τα πρόσφατα μέτρα οδηγούν σε πάγωμα των επενδύσεων και αναθεώρηση όλου του επενδυτικού πλάνου στη χώρα, ενώ υπάρχουν σκέψεις για προσφυγή κατά της απόφασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΕΣΗΑΠΕ:

«Την Παρασκευή 13.11.2020 το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε μια σειρά μέτρων «χρηματοοικονομικού» και «διαρθρωτικού» χαρακτήρα για τη  «σταθεροποίηση της αγοράς ΑΠΕ σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα και για τη λειτουργία της με πιο ανταγωνιστικούς όρους». 

Όσον αφορά στα μέτρα χρηματοοικονομικού χαρακτήρα, που στόχο έχουν την κάλυψη του νέου ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ (το οποίο οφείλεται πρωτίστως στην περσινή αναδρομική  μείωση του ΕΤΜΕΑΡ κατά 25% και δευτερευόντως στις επιπτώσεις του COVID-19 στην αγορά ηλεκτρισμού), σημειώνονται τα εξής:

1.     Στο πλαίσιο του διαλόγου που προηγήθηκε της ανακοίνωσης του ΥΠΕΝ, ο ΕΣΗΑΠΕ παρουσίασε ένα αξιόπιστο πακέτο κοστολογημένων και αποτελεσματικών προτάσεων και συνδυαστικών μέτρων για την εξυγίανση του ΕΛΑΠΕ, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.

2. Στο πλαίσιο της τεκμηρίωσης των συγκεκριμένων προτάσεών του, ο Σύνδεσμός μας επέμεινε εμφατικά στην ανάγκη αποφυγής της θεσμοθέτησης μιας νέας αναδρομικής μείωσης των τιμών αποζημίωσης των ΑΠΕ τύπου New Deal (2014) ή  μιας εκ νέου «άπαξ» εισφοράς στις ΑΠΕ, όπως η αντίστοιχη που επιβλήθηκε το 2012, ως ένα εκ των μέτρων αυτών. Τονίστηκαν ιδιαίτερα οι συνέπειες που θα είχε η επανάληψη της επιβολής τέτοιων μέτρων στην ασφάλεια των επενδύσεων στη χώρα μας αλλά και η αναστάτωση που θα προκαλούσε στην ενεργειακή αγορά.

3. Δυστυχώς, το ΥΠΕΝ επέλεξε μεταξύ άλλων και την αχρείαστη κατά την άποψή μας λύση της κάλυψης του νέου ελλείμματος και μέσω της επιβολής  εφάπαξ έκτακτης εισφοράς ύψους 6% του κύκλου εργασιών για το 2020 σε όλα τα έργα ΑΠΕ που βρίσκονται σε καθεστώς FIT και τέθηκαν σε λειτουργία πριν από την 31.12.2015.

4. Η συγκεκριμένη πρόταση συνιστά άδικο εισπρακτικό μέτρο για όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ.

5. Προκαλεί αρνητική εντύπωση η προσπάθεια εξομοίωσης του  μέτρου της έκτακτης εισφοράς στις ΑΠΕ με αυτό της θέσπισης έκτακτου τέλους χρέωσης προμηθευτών ύψους 2 €/MWh, συνολικής απόδοσης επίσης 110 εκατ. €. Σε αντίθεση με την πραγματική επιβάρυνση που θα υποστούν οι παραγωγοί ΑΠΕ για το 2020, η έκτακτη νέα χρέωση των προμηθευτών ρεύματος για το 2021 αντισταθμίζεται πλήρως (και μάλιστα υπερκαλύπτεται) από την από 1.1.2021 αναγγελθείσα κατάργηση της χρέωσης του ΜΜΚΘΣΣ.  Έτσι οι προμηθευτές όχι μόνο δεν επιβαρύνονται καθόλου για το 2021 αλλά θα καταβάλλουν ετησίως περί τα 120 εκατ. € λιγότερα από το 2022 και μετά.

6. Με βάση τα ανωτέρω ζητούμε από το ΥΠΕΝ  να αντικαταστήσει το μέτρο της έκτακτης εισφοράς στις ΑΠΕ με άλλα, ισοδυνάμου οικονομικού αποτελέσματος που δεν θίγουν τις ΑΠΕ (πχ. αύξηση των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών CO2 στο 85%, διατήρηση του ΜΜΚΘΣΣ για μια διετία, κ.α.)

Επίσης ζητούμε την προσεκτική εξειδίκευση του συνόλου των προτεινόμενων μέτρων και ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη  θέσπισή τους με πρώτο στόχο  τη διασφάλιση της κάλυψης του ελλείμματος και τη διατήρηση της βιωσιμότητας του Λογαριασμού στη συνέχεια.

Όσον αφορά στα μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα, που στόχο έχουν την  «περαιτέρω απελευθέρωση και την ορθολογικότερη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ»  σημειώνονται τα εξής:

Εκτιμούμε ότι τα μέτρα κινούνται γενικά προς τη σωστή κατεύθυνση.  Ωστόσο, η πλήρης εγκατάλειψη του γενικά επιτυχημένου σχήματος των τεχνολογικά εξειδικευμένων διαγωνισμών ΑΠΕ και η αντικατάστασή τους αποκλειστικά με το μη δοκιμασμένο στη χώρα μας σχήμα των κοινών διαγωνισμών για Α/Π και φωτοβολταϊκά με ποσόστωση ανά τεχνολογία δημιουργεί σειρά ερωτημάτων που θα πρέπει να απαντηθούν πριν από την υποβολή του νέου σχήματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Επί παραδείγματι με ποια κριτήρια θα καθορίζεται και πώς θα επιτυγχάνεται η επιδιωκόμενη ποσόστωση ανά τεχνολογία στους κοινούς διαγωνισμούς; Ποιες άλλες βελτιώσεις θα γίνουν στο υφιστάμενο σχήμα των διαγωνισμών και πώς αυτές θα οδηγήσουν στην  αύξηση του ανταγωνισμού  και τη μείωση των τιμών;»

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών στο προσκήνιο απέναντι στον δύσκολο χειμώνα

Από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Ελλάδα είναι ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός ακινήτων έχει κατασκευαστεί πριν από τη δεκαετία του 1980 με εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές με αποτέλεσμα να έχουν μεγάλες απώλειες ψύξης και θέρμανσης.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα «βέλη» προς τον Κ. Χατζηδάκη για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ

Ως τον αποκλειστικό υπεύθυνο για την διεύρυνση του ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ, μέσω της αναδρομικής μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ, χαρακτηρίζει τον Κ. Χατζηδάκη ο Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΥΠΕΝ: Η Μύκονος αποκτά σύντομα σύγχρονο πολεοδομικό σχεδιασμό

Η οργάνωση του εξωαστικού χώρου αφορά κατά κύριο λόγο στη νήσο Μύκονο, δεδομένου ότι η Δήλος, η Ρηνεία, τα μικρότερα νησιά και οι βραχονησίδες του Δήμου ρυθμίζονται από την περιβαλλοντική και αρχαιολογική νομοθεσία.