Έμπλεξε για τα καλά η κυβέρνηση με το θέμα της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Το μπλέξιμο ξεκίνησε από μια μάλλον επιπόλαια και βιαστική εξαγγελία της κυβέρνησης για τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και τη μείωση των τεκμηρίων. Διότι ναι μεν το αποκαλούμενο «χαράτσι» ήταν άδικο και εξοργιστικό για τους (πολύ) λίγους ελεύθερους επαγγελματίες που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα και φορολογούνται, έβαζε όμως στον «κουβά» της φορολογίας και τη στρατιά των «φτωχών» επαγγελματιών, που δηλώνουν κάτω από 10.000 ευρώ ετησίως, από τους οποίους κάτι εισπράττει η εφορία μέσω του τέλους επιτηδεύματος. Έτσι, όταν στην κυβέρνηση, μετά τις ωραίες εξαγγελίες, συνειδητοποίησαν ότι θα χαθούν και δεν θα αναπληρωθούν τα έσοδα από το τέλος επιτηδεύματος, άρχισαν να ψάχνονται.
-- Και, ως συνήθως, όταν στη χώρα μπλέκουμε, προσπαθούμε να ξεμπλέξουμε με πολύπλοκες λύσεις. Κάπως έτσι, μας προέκυψαν τα σενάρια για την επιβολή φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ, για flat tax, για περιορισμό χρήσης μετρητών κ.α. Μάλιστα, όπως μεταφέρουν στη στήλη καλά πληροφορημένες πηγές, ορισμένα από αυτά που έχουν συζητηθεί – εξεταστεί από το οικονομικό επιτελείο είναι εξωφρενικά πολύπλοκα.
-- Και εδώ τίθεται ένα κρίσιμο ερώτημα: γιατί η κυβέρνηση δεν εξέτασε τα δεδομένα πριν προχωρήσει στις ωραίες εξαγγελίες; Γιατί σήκωσε τόσο ψηλά το θέμα της φοροδιαφυγής των ελεύθερων επαγγελματιών, χωρίς να έχει να παρουσιάσει κανένα σοβαρό σχέδιο ή πρόταση;
Ο Γ. Περιστέρης στους Θεσμικούς
Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται σήμερα η παρουσίαση των προοπτικών του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα από τον επικεφαλής του ομίλου Γιώργου Περιστέρη, στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών. Ο κ. Περιστέρης κάνει ποδαρικό για τη νέα σεζόν στην ΕΘΕ έχοντας ένα… στρατό από projects, με τελευταίο και πλέον αστραφτερό τρόπαιο την χρυσοφόρο Αττική Οδό. Ο κ. Περιστέρης θα έχει πολλά να πει για τις παραχωρήσεις, όπου μετά την προσθήκη της Αττικής Οδού καθίσταται ο ισχυρότερος παίκτης της χώρας στον τομέα, για την κατασκευή όπου το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έχει ανέλθει στο επίπεδο ρεκόρ των 5,7 δισ. αλλά και για τις ΑΠΕ και την εμπορία ενέργειας. Σημειώνεται ότι στις ΑΠΕ η εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου ανήλθε στα 1.225 MW στο τέλος Σεπτεμβρίου, έναντι 905 MW στο τέλος του 2022 με ώθηση που έδωσε η ολοκλήρωση της μεγάλης επένδυσης στον Καφηρέα. Για το δεύτερο εξάμηνο η καθοδήγηση της εταιρίας στην αγορά αναφέρει «παρόμοια απόδοση με το α’ εξάμηνο», αλλά «μεσοπρόθεσμα ο Όμιλος προσβλέπει σε σημαντική ενίσχυση των μεγεθών του, καθώς σταδιακά ολοκληρώνονται έργα που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης». Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πού θα επικεντρωθούν οι αναλυτές και οι εκπρόσωποι των θεσμικών χαρτοφυλακίων και αν θα υπάρξει αναφορά στο… χιλιοτραγουδισμένο deal της Τέρνα Ενεργειακή.
Οι μεταρρυθμίσεις και ο Elias
Σε κλίμα αγωνίας θα πραγματοποιηθεί σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο, καθώς η προσοχή όλων είναι στραμμένη στο νέο κύμα κακοκαιρίας, τον Elias, και τον κίνδυνο πρόκλησης νέων καταστροφών. Ας ελπίσουμε ότι τα φαινόμενα θα είναι ήπια και δεν θα έχουμε νέες καταστροφές. Κατά τα λοιπά οι πάντες περιμένουν την τοποθέτηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και την πολυαναμενόμενη επανεκκίνηση των μεταρρυθμίσεων. Για να δούμε.
Στην κορυφή το λιμάνι του Πειραιά
Στην όγδοη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων διεθνώς βρίσκεται ο Πειραιάς για το 2023, σύμφωνα με την ανάλυση των Baltic Exchange και China Xinhua News. Ειδικότερα, στη φετινή έκδοση του δείκτη Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας κέρδισε μία θέση σε σχέση με το 2022. Στην ανάλυση σημειώνεται ότι μεγάλος αριθμός διαχειριστριών εταιρειών υποστηρίζουν τη θέση της Αθήνας - Πειραιά στη δεκάδα των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων, που τα τελευταία χρόνια έχει μετεξελιχθεί σε κέντρο καινοτομίας για τη ναυτιλία, συγκεντρώνοντας έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ναυτιλιακών startups. Η Σιγκαπούρη για δέκατη διαδοχική χρονιά, βρέθηκε στην κορυφή των παγκόσμιων ναυτιλιακών κέντρων, το Λονδίνο κατέλαβε τη δεύτερη θέση, ενώ η Σανγκάη βρέθηκε στην τρίτη θέση. Τη δεκάδα συμπληρώνουν το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάϊ, το Ρότερνταμ, το Αμβούργο, η Αθήνα/Πειραιάς, το Νινγκμπό-Ζουσάν και η Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ.
Νέο Σχέδιο Μάρσαλ
Χρήμα με… ουρά έρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω Ταμείου Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ και μάλλον δεν έχουμε αντιληφθεί ακόμη οι περισσότεροι για πόσο μεγάλα ποσά μιλάμε. Ο καθηγητής Μιχάλης Αργυρού, πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, που έχει μια ιστορική αντίληψη τέτοιων οικονομικών θεμάτων, είπε χθες ότι τα κατά κεφαλήν ποσά ενίσχυσης που έρχονται από αυτά τα δύο ευρωπαϊκά «πακέτα» θα είναι υπερδιπλάσια από τα αντίστοιχα του Σχεδίου Μάρσαλ. Θυμίζουμε ότι με το Σχέδιο Μάρσαλ η Ελλάδα έλαβε δωρεάν σχεδόν 2 δισ. δολ. εκείνης της εποχής, που ο καθηγητής Άγγελος Αγγελόπουλος είχε υπολογίσει ότι ήταν ένα ποσό μεγαλύτερο από όλα τα εξωτερικά δάνεια που είχε πάρει η Ελλάδα από την Επανάσταση ως το 1830. Προφανώς, λοιπόν, μιλάμε για μια μοναδική ευκαιρία να αλλάξει πρόσωπο η χώρα. Αρκεί να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων η δημόσια διοίκηση και ο ιδιωτικός τομέας για να μην μιλάμε σε δέκα χρόνια για άλλη μια χαμένη ευκαιρία.
Από τα πετρέλαια στο υδρογόνο η TotalEnergies
Κατά την περιπετειώδη αποχώρηση της από τα ελληνικά κοιτάσματα πετρελαίου η TotalEnergies είχε κάνει λόγο για αλλαγή στρατηγικής με στροφή σε νέα, πιο καθαρά καύσιμα. Τότε αρκετοί είχαν θεωρήσει ότι η κίνηση είχε να κάνει με τις πιέσεις από τους οικολόγους και τη διστακτικότητα της να επενδύσει στην Ελλάδα. Τελικά, αποδείχθηκε ότι αυτά που ανέφερε δεν ήταν δικαιολογίες. Σε μία προσπάθεια διείσδυσης στην αναδυόμενη αγορά του πράσινου υδρογόνου και επιτάχυνσης της απανθρακοποίησης της διαδικασίας παραγωγής καυσίμων στα διυλιστήρια της, η γαλλική εταιρεία ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να προβεί σε μειοδοτικό διαγωνισμό για αγορά 500.000 τόνων πράσινου υδρογόνου κάθε χρόνο στην Ευρώπη. Σημειώνεται πως αυτός ο όγκος αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ της τρέχουσας κατανάλωσης γκρίζου υδρογόνου στη Γαλλία (περίπου 900.000 τόνοι). Με αυτά τα μεγέθη, η TotalEnergies θεωρεί πως θα είναι σε θέση να «απανθρακώσει» όλο το υδρογόνο που καταναλώνεται στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια της έως το 2030.
-- Εκτός από τα δύο γαλλικά βιοδιυλιστήριά του, ο όμιλος διαθέτει έξι διυλιστήρια στη Γηραιά Ήπειρο: τρία στη Γαλλία, ένα στο Βέλγιο, ένα στη Γερμανία και ένα στην Ολλανδία. Σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρείας, οι εκπομπές CO2 από τις εγκαταστάσεις διύλισης και πετροχημικών στην Ευρώπη ανέρχονται σε 20,9 εκατ. τόνους ετησίως. Με τη μετάβαση στη χρήση 100% πράσινου υδρογόνου στα διυλιστήρια της (που δεν θα παράγεται πλέον από αέριο αλλά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), η TotalEnergies ισχυρίζεται ότι μπορεί να αποφύγει 5 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 κάθε χρόνο.
Το ταξίδι Χατζηδάκη στα Τίρανα
Στην πρωτεύουσα της Αλβανίας, τα όμορφα Τίρανα, βρέθηκε χθες ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, συμμετέχοντας στη συνάντηση των υπουργών Οικονομίας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της αποκαλούμενης Διαδικασίας του Βερολίνου που στοχεύει στην προετοιμασία και την ταχύτερη ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ.
-- Περιττό να σημειώσουμε ότι στο ΥΠΟΙΚ δουλεύουν νυχθημερόν για την κατάθεση του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, που αναμένεται την ερχόμενη Δευτέρα 2 Οκτωβρίου μαζί με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2024. Ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός θα περιλαμβάνει κονδύλι ύψους 600 εκατ. ευρώ για την ανακούφιση των πληγέντων από την κακοκαιρία Daniel.
Το φεστιβάλ Σπούτνικ (!)
Στον απόηχο της θεαματικής εκλογής του Στέφανου Κασσελάκη στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ και των αναπόδραστων αναταράξεων που αυτή προκαλεί, ανακοινώθηκε χθες ότι αναβλήθηκε (επισήμως λόγω καιρικών συνθηκών) το φεστιβάλ της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ, το φεστιβάλ… Σπούτνικ. Άκου Σπούτνικ το 2023!
-- Με την ευκαιρία να θυμηθούμε ένα παλιό (αντί) σοβιετικό ανέκδοτο: Οι ακροατές του Ράδιο Αρμενία ρωτούν «είναι δυνατό να οικοδομηθεί ο σοσιαλισμός σε μια χώρα;» - εμείς απαντάμε «είναι, αλλά καλύτερα να ζεις σε άλλη».
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.