ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Πηγή: Γραφείο Τύπου Νέα Δημοκρατία

Η απειλή Μητσοτάκη, η συζήτηση περί φόρων, το «μείον» στο ΑΕΠ και η Αττική Οδός

Η περιττή απειλή για τρίτη κάλπη, ο ελέφαντας της φοροδιαφυγής, η πρώτη μείωση ΑΕΠ από το 2020, η παράταση για την Αττική Οδό, η πτώση των εξαγωγών και τι λέει η διοίκηση της SkyExpress για το ενδεχόμενο εισόδου στο ΧΑ.

Παντελώς αχρείαστη και περιττή ήταν η... απειλή του Κυριάκου Μητσοτάκη για προσφυγή σε τρίτες εκλογές και μάλιστα τον Αύγουστο, αν στις επερχόμενες εκλογές της 25ης Ιουνίου η Νέα Δημοκρατία δεν έχει αυτοδυναμία. «Δεν κλείσαμε εμείς την πόρτα στο ΠΑΣΟΚ, το ΠΑΣΟΚ έρχεται σήμερα και λέει ότι “και 149 βουλευτές να έχετε, αποκλείεται εγώ να συμπράξω, γιατί θέλω ντε και καλά να είμαι στην αντιπολίτευση”. “Αποποιούμαι”, δηλαδή, “της ευθύνης να συμμετέχω στη διακυβέρνηση της χώρας, διότι το μόνο το οποίο με ενδιαφέρει είναι να διεκδικήσω τα πρωτεία στην κεντροαριστερά”. Θυμίζω στους πολίτες που μας ακούν ότι ψηφίζουμε για κυβέρνηση και όχι για αντιπολίτευση. Επειδή έχω αποκλείσει κατηγορηματικά οποιαδήποτε σύμπραξη με κόμματα και κομματίδια στα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας, ένα τέτοιο σενάριο νομοτελειακά, κ. Κουβαρά, θα μας οδηγούσε σε εκλογές τον Αύγουστο. Μην κοροϊδευόμαστε» σημείωσε ο Κ. Μητσοτάκης στη συνέντευξή του στην ΕΡΤ. Αν και ο κ. Μητσοτάκης απλά περιέγραψε το πολιτικό τοπίο όπως διαμορφώνεται με τις δημόσιες τοποθετήσεις των αρχηγών των κομμάτων, ωστόσο δεν ακούστηκε καθόλου κομψά, μάλλον σαν απειλή, το περί τρίτης προσφυγής στις κάλπες και μάλιστα τον Αύγουστο, ένα μήνα που οι πάντες κατεβάζουν διακόπτες και ξεκουράζονται. Καλό είναι να περιμένουμε τα αποτελέσματα τα οποία είναι αυτά που θα διαμορφώσουν την πολιτική πραγματικότητα ανεξάρτητα από τις προεκλογικές διακηρύξεις.

Ο ελέφαντας της φοροδιαφυγής

Πολλή κουβέντα έχει γίνει τελευταία για το θέμα των φόρων και γενικότερα της φορολόγησης θέματα που μονοπωλούν τα τηλεοπτικά προεκλογικά παράθυρα. Τη λέξη "κουβέντα", βέβαια, τη χρησιμοποιούμε κατ’ ευφημισμό καθώς το πολιτικό προσωπικό και οι κομματικοί ακόλουθοι περιμένουν το παραμικρό λάθος, την παραμικρή γλωσσική παραδρομή προκειμένου να εξαπολύσουν επίθεση στους αντιπάλους τους και να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη. Είναι εντυπωσιακό ότι κομμάτι της ΝΔ καταφεύγει σε τακτικές ΣΥΡΙΖΑ, λες και είναι παράλογο να υποστηρίξει κανείς ότι η φορολόγηση των μερισμάτων παραείναι χαμηλή, ενώ η φορολόγηση της εργασίας παραείναι υπερβολική και να γίνει μια σοβαρή συζήτηση. Πρέπει, πάντως, να πούμε ότι μετά από μια υπερδεκαετή κρίση, όπου επιβλήθηκε βαριά φορολογία παντού και σε όλους (ασφαλώς εννοούμε σε όσους πληρώνουν και οι οποίοι δεν είναι πολλοί…), το να μιλάμε για την αύξηση των φορολογικών συντελεστών εδώ ή εκεί δεν είναι και πολύ δόκιμο.

-- Διότι το βασικό πρόβλημα της Ελλάδας και του φορολογικού συστήματος είναι ότι ένα μικρό μέρος του πληθυσμού πληρώνει άμεσους φόρους. Οι άμοιροι μισθωτοί και ειδικά οι λίγοι που έχουν αξιοπρεπείς ή και υψηλές αποδοχές. Η μεγάλη πλειοψηφία των ελεύθερων επαγγελματικών δηλώνουν εισοδήματα κάτω των 10.000 ευρώ ετησίως, ενώ επίσης η μεγάλη πλειοψηφία των νομικών προσώπων δηλώνουν συστηματικά είτε οριακά κέρδη είτε ζημιές. Θα είχε ενδιαφέρον η ΑΑΔΕ να δημοσιοποιήσει σχετικά στοιχεία και να καλέσει όλους αυτούς που δηλώνουν 5.000 ή 9.000 ευρώ ετησίως να εξηγήσουν πώς καταφέρνουν να ζουν και πώς καταφέρνουν να έχουν αυτοκίνητο και ακίνητη περιουσία. Η πρόκληση για τη χώρα ήταν και παραμένει η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και όχι να πληρώσουν περισσότερα όσοι ήδη πληρώνουν πολλά.

Το πρώτο «μείον» στο ΑΕΠ από το 2020

-- Είναι γνωστό ότι πολλές φορές η ερμηνεία των οικονομικών στοιχείων δεν είναι μονοσήμαντη. Με τους ίδιους αριθμούς, κάποιος θα δει το ποτήρι μισοάδειο, άλλος μισογεμάτο. Για τα χθεσινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου, ένα πρώτο και βέβαιο συμπέρασμα είναι ότι ήταν χειρότερα από τις προσδοκίες και εκτιμήσεις πολλών αναλυτών και πολιτικών στελεχών, που περίμεναν μια αύξηση σε 12μηνη βάση πάνω από 3%, ίσως ακόμη και 3,5%, ύστερα από την αύξηση κατά 4,8% στο τελευταίο τρίμηνο του 2022. «Το ΑΕΠ της Ελλάδας απροσδόκητα συρρικνώθηκε, σε ένα ακόμη πλήγμα στην ευρωζώνη», έγραψε το Bloomberg και αυτό ήταν μάλλον το γενικό συμπέρασμα που έβγαλαν οι ξένοι παρατηρητές. Όπως επισημαίνει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Eurobank, Τάσος Αναστασάτος, το ΑΕΠ «το 1ο τρίμηνο 2023 επιβραδύνθηκε σε ετήσια βάση στο 2,1%, από 4,8% το τέταρτο τρίμηνο του 2022, ενώ σε τριμηνιαία βάση κατέγραψε οριακή αρνητική τιμή (-0,1% QoQ) για πρώτη φορά από το δεύτερο τρίμηνο του 2020» (θυμίζουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2020 η οικονομία είχε μπει στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας). Με μια εμβάθυνση στα στοιχεία, φαίνεται ότι το αρνητικό πρόσημο του πρώτου τριμήνου και η επιβράδυνση σε ετήσια βάση οφείλεται κυρίως στην κάμψη των επενδύσεων, αλλά ο κ. Αναστασάτος σημειώνει ότι αυτό μπορεί να οφείλεται και σε μειωμένες εγγραφές παραδόσεων οπλικών συστημάτων. Μεγάλη επίδραση -και αρνητική- είχαν οι μεταβολές στα αποθέματα, αλλά αυτά τα στοιχεία, όπως εύστοχα σημειώνει ο ίδιος αναλυτής, «εμπεριέχουν πολύ θόρυβο και σφάλματα μέτρησης». Το συμπέρασμα είναι ότι, πράγματι, τα νέα στοιχεία δείχνουν μια επιβράδυνση πιο απότομη από όσο αναμενόταν, όμως η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να «τρέχει» με πολύ καλύτερους ρυθμούς από την ευρωπαϊκή, ενώ προς το παρόν δεν χάνεται ο στόχος για ένα ρυθμό ανάπτυξης γύρω στο 2,5% φέτος.

Έρχεται παράταση για την Αττική Οδό;

Σήμερα θα μάθουμε αν θα πάρει παράταση ή όχι η ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Κανονικά, τα οκτώ σχήματα που έχουν προεπιλεγεί και έχουν δικαίωμα να καταθέσουν προσφορές θα πρέπει να υποβάλλουν τον φάκελο στις 10 Ιουλίου, σύμφωνα με την τελευταία παράταση που έχει δώσει το ΤΑΙΠΕΔ. Πληροφορίες, όμως, αναφέρουν ότι ίσως δοθεί ολιγοήμερη παράταση έως το τέλος Ιουλίου, ώστε να έχει σχηματιστεί -εκτός απροόπτου- και η νέα κυβέρνηση στη χώρα. Εξάλλου, το σημερινό άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το λιμάνι του Ηρακλείου πάει για την άλλη εβδομάδα.

Η πτώση των εξαγωγών

Ένα ιστορικό ρεκόρ έφτασε στο τέλος του τον Απρίλιο. Μετά από δύο χρόνια και δύο μήνες όπου οι εξαγωγές αυξάνονταν σταθερά συγκρινόμενες με αυτές του αντίστοιχου μήνα του προηγούμενου έτους, τον Απρίλιο, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2021, κινήθηκαν πτωτικά. Συγκεκριμένα οι συνολικές εξαγωγές (συμπεριλαμβανομένων και τον πετρελαιοειδών) εμφάνισαν πτώση κατά 4,3% ενώ στο τετράμηνο το πρόσημο παραμένει θετικό (+12%). Το ρεκόρ των 26 μηνών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στα πετρελαιοειδή όπως στο ίδιο προϊόν οφείλεται και το τέλος του ρεκόρ: Όσο καιρό οι τιμές των προϊόντων πετρελαίου ήταν στα ύψη, ωφελούνταν και οι εξαγωγές ενώ η αποκλιμάκωση της άνοιξης οδήγησε στην μείωση και των εξαγωγών. Εάν υπάρχει κάτι θετικό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι τον Απρίλιο οι εισαγωγές μειώθηκαν (11,8%), περισσότερο από τις εξαγωγές, με τα πετρελαιοειδή να έχουν παίξει και εδώ σημαντικό ρόλο.

Η SkyExpress και το ΧΑ

Κλειστά κρατούν τα χαρτιά τους τα στελέχη της Sky Express για το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ δεν το απέκλεισαν, όμως άφησαν να εννοηθεί ότι δεν είναι προτεραιότητα τους καθώς η αεροπορική είναι σε φάση απογείωσης τόσο σε οικονομικά μεγέθη όσο και σε επιβατική κίνηση. Δεν έκρυψαν ότι ενδιαφέρον για την εταιρεία τους – που το 2022 βραβεύτηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη στην Ευρώπη – έχουν δείξει funds τόσο από την εσωτερική όσο και από τη διεθνή αγορά. Σε ό,τι αφορά τον θόρυβο που προκλήθηκε γύρω από το όνομα της Sky Express την περασμένη εβδομάδα από τα «παράπονα» γνωστής τηλεπαρουσιάστριας, θεωρούν ότι, όχι μόνο δεν επηρέασαν αρνητικά την εικόνα της, αλλά της έδωσαν και πόντους ως προς την συνέπεια των δρομολογίων της.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι 11 και οι πρόωρες εκλογές, η επαναστατική γυμναστική και 5 χρόνια Intrum

Οι εισηγήσεις στον Κ. Μητσοτάκη για αιφνιδιασμό, η απεργία κατά του ιμπεριαλισμού, οι αντίθετες πορείες Intrum και Πειραιώς, Ταμείο Ανάκαμψης δια πάσαν νόσον, η νέα κόντρα Δούκα - Μπακογιάννη και το επίτευγμα Αβραμόπουλου.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πρόστιμο με προεκτάσεις, ένα γίγα - δάνειο και το φιάσκο με τα εισιτήρια

Το ασυνήθιστο πρόστιμο στη Motor Oil, το δάνειο για την Αττική Οδό, το στοίχημα που κέρδισε ο Αλ. Εξάρχου, πώς συγκρίνονται τα ελληνικά κοιτάσματα με το Zohr της Αιγύπτου και η γκάφα με τα εισιτήρια λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το δώρο της φον ντερ Λάιεν, επικοινωνιακά κόλπα στην Κύπρο και το 5G δεν τραβάει

Το «μπόνους» στο χαρτοφυλάκιο Τζιτζικώστα, τα κόλπα επικοινωνίας με τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου, τα «καρφιά» Ταχιάου για την Αττική Οδό, πώς το ΧΑ απογείωσε την ΚΡΙ ΚΡΙ και η κακοδαιμονία του 5G.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η τήβεννος του Γ. Χρυσικού, ο Χ. Δούκας γαμπρός, η Αττική Οδός και τα NPE

Οι ακαδημαϊκές τιμές στον CEO της Grivalia, τα ντεσού της υποτίμησης του 1998, ο γάμος του Χάρη Δούκα, οι διεργασίες για την Αττική Οδό, το παράπονο της βιομηχανίας φαρμάκων και το πυρηνικό υποβρύχιο με γυναίκες.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πέφτουν οι υπογραφές για Αττική Οδό, οι φήμες για ΟΠΑΠ, η Attica και οι ξένοι

Υπογραφές για τα 3,27 δισ. της Αττικής Οδού, ποιοι θέλουν μετοχές της Attica Bank, τι συμβαίνει με ΟΠΑΠ και Novibet, η «βροχή» υπουργικών συνεντεύξεων, το χαρτοφυλάκιο του Τζιτζικώστα και το δείπνο του Κασσελάκη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο θρίαμβος… Πούτιν στις ευρωεκλογές, το σοκ στη ΝΔ και η φυγή προς τα εμπρός

Τα πολιτικά συμπεράσματα των ευρωεκλογών, αντεπίθεση της κυβέρνησης για αλλαγή ατζέντας, η αγωνία της φον ντερ Λάιεν, οι αμοιβές... ψυχικής οδύνης της Frigoglass και η αλλαγή σκυτάλης στον ΟΤΕ.