Πολλά βλέμματα συγκέντρωσε χθες η ΔΕΗ, όπως ήταν αναμενόμενο, με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου, όμως μια γραμμή των αποτελεσμάτων ήταν αυτή που έκανε τη μεγαλύτερη αίσθηση. Διότι ναι μεν ο διπλασιασμός τους κύκλου εργασιών, αποτέλεσμα της εκτόξευσης των τιμών και των εσόδων, ήταν αναμενόμενος, ωστόσο αυτό που δεν ήταν αναμενόμενο ήταν η ακόμα μεγαλύτερη εκτόξευση των λειτουργικών δαπανών κατά +130,1%. Η μεγάλη αύξηση των δαπανών περιόρισε τα EBITDA (τα οποία ωστόσο παρέμειναν εντός των στόχων της διοίκησης) ενώ το τελικό αποτέλεσμα μετά τους φόρους, ήταν οριακά αρνητικό! Η μεγάλη αύξηση των λειτουργικών δαπανών οφείλεται κυρίως στις δαπάνες για υγρά καύσιμα (+53,8% οι τιμές του μαζούτ, +46% του diesel), για φυσικό αέριο (+234% η τιμή του ΦΑ), για αγορά ενέργειας (+338%) και για τα δικαιώματα εκπομπών CO2 (+60,6%),
-- Με λίγα λόγια όχι μόνο δεν υπήρξαν υπερκέρδη αλλά στο τέλος δεν αποκλείεται οι παραγωγοί ρεύματος να ζητήσουν… πακέτο στήριξης από την κυβέρνηση.
-- «Κλάταραν», για άλλη μια φορά, τα ηλεκτρονικά συστήματα του Χρηματιστηρίου Αθηνών με αποτέλεσμα την αναστολή της χθεσινής συνεδρίασης. Πρόκειται για το πρώτο μείζον τεχνικό συμβάν της εποχής Κοντόπουλου, με τη διοίκηση του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών να «εκφράζει την λύπη της για την αναστάτωση που προκλήθηκε στο επενδυτικό κοινό». Σημειώνεται ότι ο νέος διευθύνων σύμβουλος του Χρηματιστηρίου, σε μια από τις πρώτες ομιλίες του μετά την ανάληψη των καθηκόντων του (Μάρτιος 2022), είχε θέσει «τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του Χρηματιστηρίου» ως έναν από τους τρεις κύριους στόχους της νέας διοίκησης. Ας ελπίσουμε ότι το χθεσινό συμβάν είναι και το τελευταίο, καθώς είναι ντροπιαστικό αυτό που συμβαίνει, συχνά – πυκνά, με τα ηλεκτρονικά συστήματα του ΧΑ.
-- Στα θετικά, πάντως, να αναγνωρίσουμε ότι με ανακοίνωσή της η ΕΧΑΕ περιέγραψε το πρόβλημα και έδωσε αναλυτικές εξηγήσεις για το συμβάν. Στην ανακοίνωση τονιζόταν ότι η σημερινή συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί κανονικά.
-- Δεν έχει υπάρξει ανανεωμένο ενδιαφέρον από την πλευρά της Aegean Airlines για την Croatian Airlines, τον εθνικό αερομεταφορέα της Κροατίας, όπως έχει γραφτεί τους τελευταίους μήνες. Χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί τίποτα, καθώς ο όμιλος είναι ανοικτός σε κινήσεις εξωστρέφειας που θα μπορούσαν να του προσφέρουν προστιθέμενη αξία, έως αυτή την ώρα δεν έχει υπάρξει κανένα ενδιαφέρον από την πλευρά της ελληνικής εταιρείας για την Croatian Airlinles. Πηγές που παρακολουθούν την υπόθεση αποδίδουν τις διαρροές και τα σχετικά δημοσιεύματα στα προ Covid-19 δεδομένα, τα οποία δεν έχουν σχέση με την σημερινή πραγματικότητα.
-- Αρχαιρεσίες για την εκλογή του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου του Χρηματιστηρίου θα πραγματοποιηθούν αύριο, Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου, στις 17:30. Το προηγούμενο ΔΣ είχε εκλεγεί μόλις τον περασμένο Ιούνιο, όμως λόγω αλλαγής του νόμου πρέπει να γίνουν ξανά υπό το νέο καθεστώς. Θα στηθούν δύο κάλπες, μια «μεγάλη», όπου ψηφίζουν 35 μέλη και μια μικρότερη. Στη μεγάλη ψηφίζουν οι χρηματιστηριακές, οι ΑΧΕ, ΑΧΕΠΕΥ και κάποιες ΕΠΕΥ, όσες δηλαδή κάνουν θεματοφυλακή. Στην άλλη κάλπη ψηφίζουν οι Ανώνυμες Εταιρείες Επενδυτικής Διαμεσολάβησης (ΑΕΕΔ), πρώην ΑΕΛΔΕ, επίσης ψηφίζουν οι ΑΕΔΑΚ και όσες ΕΠΕΥ δεν κάνουν θεματοφυλακή. Τρία μέλη εκλέγει η πρώτη κάλπη, δύο η δεύτερη, ενώ τα υπόλοιπα δύο μέλη είναι η Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και ένας εκπρόσωπος του υπουργείου οικονομικών.
-- Το υφιστάμενο Διοικητικό Συμβούλιο που εκλέχθηκε το καλοκαίρι είναι προσωρινό και απαρτίζεται από: κ. Λαζαράκου Βασιλική, Πρόεδρος, κ. Σπυρίδων Κυρίτσης, Αντιπρόεδρος - Πρόεδρος Σ.ΜΕ.Χ.Α., κ. Νικόλαος Πετροπουλάκης, Εντεταλμένος Σύμβουλος, κ. Κωνσταντίνος Θεοδωρόπουλος, Αναπληρωτής Εντεταλμένος Σύμβουλος, κ. Ευάγγελος Χαρατσής Μέλος, κ. Κωνσταντίνος Δεπόλας Μέλος και κ. Ελένη Κορίτσα Μέλος.
-- Το νέο διοικητικό συμβούλιο του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου θα έχει τριετή θητεία. Μεταξύ των υποψηφίων από την πλευρά των χρηματιστών, όπως μαθαίνουμε, θα είναι οι κ.κ. Βαγγέλης Χαρατσής (Beta Χρηματιστηριακή και ταμίας του ΣΜΕΧΑ), Σπύρος Κυρίτσης (Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ) και Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, πρώην πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ (Nuntius ΑΕΠΕΥ). Το Κοινό Συνεγγυητικόν Κεφάλαιο Ασφαλείας του Χ.Α. ιδρύθηκε με νόμο του 1954 και αποτελεί τον συνεγγυητή των χρηματιστών –αλλά πλέον πιο διευρυμένης επενδυτικής κοινότητας– για την περίπτωση που κάποιος χρηματιστής βρεθεί σε αδυναμία να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του έναντι των πελατών του. Λειτουργεί δηλαδή ως ασφάλεια για να καλύπτει τους επενδυτές σε περιπτώσεις χρεοκοπίας χρηματιστηριακής ή άλλης επενδυτικής εταιρείας.
-- Χωρίς τράπεζες, καλώς ή κακώς, το Χ.Α. υποφέρει και χθες ο τραπεζικός δείκτης συμπλήρωσε την ένατη πτωτική συνεδρίαση στις έντεκα τελευταίες από 22 Αυγούστου, έχοντας συνολικές απώλειες 11,98% αυτό το διάστημα.
-- Σε συνέχεια του χθεσινού σχολίου της στήλης για τις νέες ταυτότητες επισημαίνουμε τα εξής ενδιαφέροντα που ανέφερε ο Θόδωρος Καρούνος, ερευνητής στο Εργαστήριο Διαχείρισης και Βέλτιστου Σχεδιασμού Δικτύων, ΕΜΠ, στο Lifo Polics. Όπως είπε, αρχικά ο σχεδιασμός για τις νέες ταυτότητες πραγματοποιήθηκε το 2010 – 2011 και το κόστος του έργου προσδιορίστηκε τότε στα 70 εκατ. ευρώ με βάση τις προδιαγραφές και τον μέσο όρο αντίστοιχων ευρωπαϊκών έργων. Το έργο όμως δεν προχώρησε κυρίως λόγω των διαγκωνισμών μεταξύ των υπουργείων Προστασίας Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το ποιος πρέπει να τρέξει τον διαγωνισμό. Τελικά το έργο προκηρύχθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά με υπερδιπλάσιο προϋπολογισμό (150 εκατ. ευρώ), διαγωνισμό που ακύρωσε η Νέα Δημοκρατία, η οποία προχώρησε σε νέο διαγωνισμό πάλι με υπερδιπλασιασμό προϋπολογισμού (πάνω από 500 εκατ.) και διεύρυνση του αντικειμένου.
-- Αυτό το υπερβολικό φούσκωμα του προϋπολογισμού, με το ξεχείλωμα των αντικειμένων και οι παρασκηνιακές συγκρούσεις συμφερόντων, φαίνεται πως ήταν η πραγματική αιτία της ακύρωσης του διαγωνισμού. Έτσι, εν έτει 2022 παραμένουμε με ταυτότητες όμοιες με αυτές που εκδίδονταν τη δεκαετία του 2000, του 1990, του 1980, του 1970, του 1960 και ακόμα παλαιότερα. Και αυτό απαντά στο ερώτημα γιατί η Ελλάδα, παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, παραμένει ουραγός στην ΕΕ στην ψηφιοποίηση.
-- Οι απεργιακές κινητοποιήσεις στην οινοποιία Μαλαματίνα συνεχίζονται, με αίτημα των εργαζομένων να επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι συνάδελφοί τους. Βασικό επιχείρημα των εργαζομένων είναι ότι η συμφωνία εξυγίανσης προέβλεπε ότι ο στρατηγικός επενδυτής και νέος ιδιοκτήτης της ιστορικής βιομηχανίας στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, ο όμιλος εταιρειών Mantis, θα διατηρούσε το προσωπικό. Εντούτοις, όπως καταγγέλλουν, από τον Ιούλιο έως σήμερα έχουν γίνει περίπου 15 απολύσεις. Από την πλευρά του νέου ιδιοκτήτη που ανέλαβε τις τύχες της Μαλαματίνα τον Μάρτιο του 2022 αναφέρουν ότι ορισμένοι εργαζόμενοι ασκούν βία σε όσους επιθυμούν να εργαστούν και αποδίδουν τις κινητοποιήσεις σε μια ομάδα συνδικαλιστών.
-- Όπως εξηγούν, η διοίκηση αποφάσισε το κλείσιμο του ζημιογόνου τμήματος διάθεσης και πρότεινε τη μεταφορά των οδηγών και των βοηθών οδηγών σε άλλα τμήματα της εταιρείας, αλλά οι συνδικαλιστές αρνήθηκαν. «Έχουν μάθει να συνδιοικούν, αλλά αυτή η πρακτική οδήγησε στη χρεοκοπία της εταιρείας», υποστηρίζουν από τη Mantis. Η οινοποιία απασχολεί περίπου 90 εργαζόμενους, αλλά με τη λειτουργία της είναι συνδεδεμένοι 1.000 αμπελουργοί και 300 προμηθευτές.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.