- Ειλημμένη είναι η απόφαση για την αλλαγή του νόμου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που θα επιτρέπει στο Ταμείο να μετέχει σε αυξήσεις κεφαλαίου τραπεζών, ώστε να αποφεύγει το βίαιο dilution και την απαξίωση των συμμετοχών του. Η αλλαγή αυτή προβλημάτισε, καθώς πολλοί ήταν αυτοί που σημείωναν ότι το ΤΧΣ πρέπει να λειτουργεί ως ύστατος επενδυτής στις αυξήσεις και όχι ως κανονικός επενδυτής.
- Ο μεγάλος προβληματισμός, ωστόσο, έγκειται στον ίδιο τον ρόλο του Ταμείου και την επόμενη ημέρα. Διότι, όπως είναι γνωστό, η διάρκεια ζωής του Tαμείου λήγει το 2022 και στην κυβέρνηση υπάρχουν διάφορες εισηγήσεις, όπως η επέκταση της διάρκειάς του για κάποια χρόνια ακόμα ή το να ολοκληρωθεί ο κύκλος του το 2022 και οι συμμετοχές του να περάσουν σε άλλο φορέα του Δημοσίου. Μεταξύ αυτών που συζητούνται είναι ακόμα και η δημιουργία ενός νέου φορέα στον οποία θα μεταβιβαστούν οι τραπεζικές συμμετοχές.
- Με το ζήτημα της επόμενης ημέρας του ΤΧΣ ασχολείται ο αρμόδιος υφυπουργός οικονομικών Γιώργος Ζαββός.
- Τι γίνεται με το εμβληματικό έργο του Ελληνικού; Προχωράμε με βήμα σημειωτόν είναι η απάντηση. Όπως γνωστοποίησε χθες η Lamda Development, με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 9μήνου, η εταιρεία ξεκίνησε τον Ιούλιο 2020 τις πρόδρομες εργασίες, με τις εργασίες κατεδάφισης υφιστάμενων κτισμάτων, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν. Ωστόσο, για την πραγματική εκκίνηση του έργου απαιτείται η χορήγηση άδειας για το καζίνο. «Η ολοκλήρωση των διαδικασιών για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας καζίνο αποτελεί μια από τις σημαντικότερες συμβατικές αιρέσεις για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, δηλαδή για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», τονιζόταν στην ανακοίνωση. Και για την χορήγηση της οριστικής άδειας έχουμε ακόμα αρκετό χρόνο.
- Όλα αυτά μας θυμίζουν τις αυταπάτες μελών της κυβέρνησης, που το 2019 υποστήριζαν με βεβαιότητα ότι σε λίγες εβδομάδες μετά την επάνοδο της ΝΔ στην εξουσία το μεγάλο αυτό έργο θα ξεκινούσε.
- Στην Aegean και το σχέδιο ενίσχυσης είναι στραμμένα πολλά βλέμματα και η αγορά περιμένει την αποσαφήνιση των τεχνικών λεπτομερειών του σχεδίου. Η αγορά κάνει διάφορες υποθέσεις για το σε ποια επίπεδα τιμών θα γίνει η αύξηση κεφαλαίου με τους περισσότερους να βλέπουν χαμηλότερα και όχι υψηλότερα επίπεδα τιμών. Η χρηματιστηριακή συγκυρία πάντως, με την αφύπνιση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και την άνοδο των τιμών, βοηθά πολύ το εγχείρημα. Μένει βέβαια να δούμε τις λεπτομέρειες του σχεδίου και τις θυσίες που θα απαιτηθούν προκειμένου να εγκριθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές.
- Νέο ιστορικό υψηλό για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, χθες, με τη μετοχή να σπάει και το όριο των 13 ευρώ, σε μια συνεδρίαση που μάλλον ξεπέρασε τις προσδοκίες και των πλέον αισιόδοξων. Η χρηματιστηριακή αξία της εταιρίας ανήλθε στο επίπεδο των 1,5 δισ. ευρώ, ενώ από τις αρχές του έτους η μετοχή σημειώνει άνοδο άνω του 80% με τον Γενικό Δείκτη στο ίδιο διάστημα να είναι στο -20%. Με ενδιαφέρον αναμένονται τα αποτελέσματα της εταιρίας για το εννεάμηνο που θα ανακοινωθούν σήμερα. Αποτελέσματα θα ανακοινώσουν επίσης η Ελλάκτωρ και η ΕΧΑΕ.
- Με αρκετά επιτακτικό τρόπο ζητεί η κινεζική Cosco από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση να αρχίσουν τις διαδικασίες ώστε να πάρει τον Αύγουστο του 2021, όπως προβλέπει η σύμβαση ιδιωτικοποίησης, επιπλέον 16% των μετοχών του ΟΛΠ και να φθάσει από το 51% στο 67%. Ισχυρίζονται ότι ο όρος της σύμβασης για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων επενδύσεων δεν έχει εκπληρωθεί με ευθύνη των ελληνικών αρχών και όχι του κινεζικού ομίλου. Όμως, δεν σημαίνει ότι, επειδή το ζήτησαν οι Κινέζοι, το αίτημα θα ικανοποιηθεί. Το επιχείρημα ότι φταίνε οι ελληνικές αρχές για τις καθυστερήσεις στις επενδύσεις δεν είναι αμάχητο και θα μπορούσε, στη χειρότερη περίπτωση, που η κυβέρνηση θα προτιμούσε να αποφύγει, να καταλήξει στα δικαστήρια.
- Από την άλλη, δεν παύει να προκαλεί προβληματισμό στους κυβερνητικούς κύκλους η κλιμάκωση της έντασης στις σχέσεις της Cosco με τον Δήμο Πειραιά, ο οποίος θεωρεί ότι οι δραστηριότητες των Κινέζων έχουν φέρει μόνο όχληση στο λιμάνι και στην πόλη, χωρίς σημαντικά οφέλη που να αντισταθμίζουν αυτό το κόστος. «Από τους Κινέζους δεν είδαμε κανένα καλό ούτε πρόκειται να δούμε», έλεγε χαρακτηριστικά την περασμένη εβδομάδα ο Βαγγέλης Μαρινάκης στο δημοτικό συμβούλιο, το οποίο εξέδωσε ψήφισμα και ζητεί από όλες τις αρμόδιες αρχές την άμεση διακοπή της διέλευσης βαρέων οχημάτων που μεταφέρουν μπάζα από τα έργα της Cosco μέσα από την πόλη.
- Τι μένει από όλα αυτά; Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να επανεξεταστούν οι παράμετροι της συνολικής επένδυσης της Cosco και να συμφωνηθεί ποιες επενδύσεις μπορούν να προχωρήσουν, ποιες θα έπρεπε, ενδεχομένως, να ακυρωθούν και ποιες νέες να προστεθούν. Χωρίς μια τέτοια συμφωνία μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων -κυβέρνηση, Cosco, Δήμος Πειραιά- θα διατηρηθεί μια πολεμική ατμόσφαιρα, από την οποία όλοι θα βγουν χαμένοι.
Ο προβληματισμός για το μέλλον του ΤΧΣ και το βήμα σημειωτόν για Ελληνικό
Ο ρόλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών, η διάψευση προσδοκιών για τα έργα στο παλιό αεροδρόμιο και η ένταση στις σχέσεις με την Cosco.