Παρουσιάζεται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Κωστή Χατζηδάκη, ωστόσο οι άνθρωποι της αγοράς θα πρέπει να κάνουν υπομονή λίγες ακόμα εβδομάδες προκειμένου να μάθουμε το εύρος των παρεμβάσεων και των κινήτρων για το Χρηματιστήριο. Ο λόγος είναι ότι ακόμα το νομοσχέδιο δεν έχει οριστικοποιηθεί και κρίσιμες πτυχές των παρεμβάσεων είναι ακόμα υπό εξέταση στην κυβέρνηση και θα οριστικοποιηθούν προς το τέλος του μήνα.
-- Έτσι σήμερα ο υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης θα παρουσιάσει τη φιλοσοφία και τους στόχους του νομοσχεδίου, τη σημασία ενίσχυσης της κεφαλαιαγοράς, και τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές. Όχι το ζουμί (κίνητρα...).
-- Όπως μαθαίνουμε, για την οριστικοποίηση των κινήτρων – μέτρων θα απαιτηθούν ακόμα περί τις δύο εβδομάδες και αφού «γραφτεί» το τελικό σχέδιο νόμου θα ακολουθήσει περίοδος διαβούλευσης. Έτσι προς τις αρχές Φεβρουαρίου το νομοσχέδιο αναμένεται να πάρει το δρόμο προς τη Βουλή.
«Κάηκαν» 70.000 από το ελβετικό φράγκο
Χθες γράφαμε για τη δύσκολη εξίσωση που έχει να λύσει η κυβέρνηση ώστε να δοθεί διέξοδος στους δανειολήπτες που έλαβαν δάνεια με ελβετικό φράγκο, μετά βεβαίως από συνεννόηση με τις τράπεζες και τους servicers που έχουν τα συγκεκριμένα δάνεια. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το πρόβλημα αφορά περίπου 70.000 συμπολίτες μας που έλαβαν στεγαστικά δάνεια σε ελβετικό φράγκο την περίοδο 2006-2008 με μέσο ύψος δανείου τα 100.000 ευρώ. Τότε η ισοτιμία ευρώ με ελβετικό φράγκο ήταν 1,5 και σήμερα βρίσκεται στο 0,94. Η ισχυρή ανατίμηση του ελβετικού νομίσματος εκτίναξε κεφάλαιο και δόσεις και σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο για την πλειοψηφία των δανειοληπτών να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Το σταυρόλεξο με τις εκδόσεις ομολόγων
Για τον προγραμματισμό των εξόδων του Δημοσίου στην αγορά ομολόγων θα ενημερώσει σήμερα το υπουργικό συμβούλιο ο Κωστής Χατζηδάκης. Το πρόγραμμα του 2025 είναι πολύ πιο εύκολο από το αντίστοιχο του περασμένου χρόνου, καθώς με εκδόσεις τίτλων έχει προγραμματιστεί να αντληθούν μόλις 8 δισ. ευρώ, έναντι σχεδόν 10 δισ. το 2024. Όμως, υπάρχουν δύο «κουτάκια» που δεν έχουν συμπληρωθεί ακόμη και πιθανότατα ούτε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα είναι σε θέση να μιλήσει με ακρίβεια στους υπουργούς. Πρόκειται για τις δύο μεγάλες κοινοπρακτικές εκδόσεις ομολόγων που θα κάνει το Δημόσιο και στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο α' εξάμηνο. Με αυτές τις εκδόσεις που θα είναι αναφοράς (benchmark) θα πρέπει να συγκεντρωθούν τουλάχιστον 5 - 6 δισ. ευρώ και το μεγάλο ζητούμενο είναι πότε ακριβώς θα γίνουν. Ο Δ. Τσάκωνας του ΟΔΔΗΧ συνήθως τα καταφέρνει καλά με την επιλογή του χρόνου τέτοιων εκδόσεων, όμως αυτό το α' εξάμηνο έχει πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και θα μπορούσε να ειπωθεί ότι είναι ναρκοθετημένο, καθώς υπάρχουν φόβοι ότι οι αποδόσεις των ομολόγων παγκοσμίως θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο μετά τις 20 Ιανουαρίου που αναλαμβάνει ο Τραμπ, ειδικά αν κάνει κάποια μεγάλη επίθεση με δασμούς. Σε αυτή την αναταραχή που θα μπορούσε να ξεσπάσει, η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει ένα καλό «χαρτί», αν επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες για αναβάθμιση από τη Moody's τον Μάρτιο.
-- Σε τελική ανάλυση, πάντως, στον ΟΔΔΗΧ βλέπουν το θέμα ψύχραιμα. Ακόμη και σε κακές συνθήκες να βγει το Δημόσιο στις αγορές, οι δανειακές ανάγκες είναι τόσο μικρές, που είναι βέβαιο ότι θα καλυφθούν. Και δεν πρόκειται να αλλάξουν πολλά ακόμη και αν το κόστος δανεισμού βγει λίγο «τσιμπημένο».
Τα ασανσέρ της αγωνίας
Το χθεσινό ατύχημα με την πτώση του ασανσέρ στον «Ερυθρό Σταυρό» πρέπει να χτυπήσει πολλαπλά καμπανάκια. Και το ότι είχε συντηρηθεί δύο φορές μέσα στον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τη σχετική ανάρτηση του υπουργού Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη, είναι ακόμα πιο ανησυχητικό. Ευτυχώς που δεν ήταν και μοιραίο για τους τέσσερις επιβαίνοντες. Θα ήταν καλό να δούμε επιτέλους σοβαρά τι γίνεται με τους εκατοντάδες χιλιάδες ανελκυστήρες που η πολιτεία ούτε καν γνωρίζει πού είναι εγκατεστημένοι και σε ποια κατάσταση βρίσκονται. Απλώς γιατί η υποχρεωτική από το 2008 καταγραφή και πιστοποίησή τους πάει από παράταση σε παράταση. Κι όμως, καθημερινά γίνονται με ασανσέρ περί τις 6,5 εκατ. μετακινήσεις ανά την επικράτεια.
-- Από εκτιμήσεις και μόνο φαίνεται πως υπάρχουν σε όλη τη χώρα περίπου 750.000 εγκατεστημένοι ανελκυστήρες σε δημόσια και ιδιωτικά κτήρια, εκ των οποίων οι 450.000 δεν έχουν πιστοποίηση με τους 250.000 – 300.000 να έχουν αδειοδοτηθεί με ένα «γκρίζο» καθεστώς από τις παλιές Νομαρχίες.
-- Σε μεγάλο πρόβλημα έχουν εξελιχθεί τα ασανσέρ και στο μετρό. Από τους 215 ανελκυστήρες που μετρά το δίκτυο, καθημερινά δυο με τέσσερις μετρό «μένουν» από βλάβη. Κι αυτό βεβαίως είναι εξοργιστικό γιατί ταλαιπωρεί πρωτίστως τους επιβάτες με αναπηρία ή κινητικές δυσκολίες, που αναγκάζονται να κάνουν «hop-on hop-off» μεταξύ των σταθμών στο θεωρητικά πιο φιλικό για αυτούς μέσο μαζικής μεταφοράς. Το κονδύλι πιο χρειάζεται για τους ανελκυστήρες και άλλες μικρότερες παρεμβάσεις είναι 20 εκατομμύρια ευρώ. Είμαστε ακόμα στην αναζήτηση.
Λήξη συναγερμού για το αέριο
Πτωτικά κινείται η τιμή του φυσικού αερίου μετά από την άνοδο που προκάλεσε η διακοπή εξαγωγών ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω Ουκρανίας την περασμένη εβδομάδα. Στα 45,2 ευρώ MWh βρισκόταν αργά χθες η τιμή του φυσικού αερίου TTF, υποχωρώντας από τα 50,59 ευρώ MWh, τιμή που σημειώθηκε όταν έκλεισε η στρόφιγγα προς την Ευρώπη. Εκτός από ανάσα που προσφέρει στην ευρύτερη οικονομία, η υποχώρηση του φυσικού αερίου συμβάλλει και σε μείωση τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά στην Ελλάδα, όπου συχνά το 40% του ρεύματος παράγεται από το φυσικό αέριο. Σημειώνεται ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας για σήμερα βρίσκεται στα 120,74 ευρώ ανά MWh, καταγράφοντας πτώση 6,38% από χθες. Η συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα για σήμερα ανέρχεται στο 41,3% ενώ το ποσοστό των ΑΠΕ είναι στο 34%.
Οι παιδικές ασθένειες του ηλεκτρονικού εμπορίου
Έχουν περάσει περισσότερα από δύο χρόνια που η πανδημία του κορονοϊού τελείωσε, έχοντας αλλάξει εντελώς τον τρόπο που λειτουργεί το εμπόριο. Ωστόσο, δυστυχώς, η ελληνική αγορά φαίνεται πως δεν έχει ξεπεράσει ακόμα τις παιδικές ασθένειες που είχαν εμφανιστεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα τα παράπονα των καταναλωτών.
-- Είναι χαρακτηριστικό πως έντονα παράπονα υπάρχουν από καταναλωτές, οι οποίοι δεν έχουν παραλάβει ακόμα προϊόντα που αγόρασαν την Black Friday στα τέλη Νοεμβρίου από μεγάλες και γνωστές αλυσίδες καταστημάτων με ηλεκτρονικά είδη. Όπως πληροφορούμαστε, υπήρξε πράγματι εξαιρετικά μεγάλος όγκος παραγγελιών με τις αλυσίδες να εμφανίζουν... βραχυκυκλώματα στα logistics, ενώ στα κόκκινα είχαν φτάσει και οι εταιρείες courier εξαιτίας της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού.
-- Αποτέλεσμα; Πολλοί καταναλωτές να έχουν μείνει με τις αποδείξεις στα χέρια και να βρίσκονται καθημερινά στα τηλέφωνα προσπαθώντας να βρουν άκρη για το πότε θα παραδοθεί η παραγγελία τους, ενώ παράλληλα κοιτάνε στο ημερολόγιο για να δουν πότε θα έχουν την επόμενη ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τον… χαμένο χρόνο των Χριστουγέννων.
Υπάλληλοι τραπεζών χάνουν τις θέσεις τους από την Τ.Ν.
Τουλάχιστον 200.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν εντός των επόμενων τριών έως πέντε ετών κυρίως από τους μεγάλους τραπεζικούς ομίλους της Wall Street, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα υποκαταστήσει τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg Intelligence, οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις θα αφορούν τμήματα υποστήριξης, ενώ ακόμη και τα τμήματα εξυπηρέτησης πελατών θα δεχθούν σημαντικό πλήγμα. Το θετικό για τις τράπεζες –με το ΒΙ να εξετάζει, μεταξύ άλλων, Citigroup, JPMorgan Chase και Goldman Sachs- είναι ότι η αντικατάσταση αυτή θα αυξήσει την παραγωγικότητα και ως εκ τούτου και τα κέρδη των χρηματοοικονομικών ομίλων. Οι εκτιμήσεις τοποθετούν την πρόσθετη αύξηση των προ φόρων κερδών μεταξύ 12% και 17% το 2027, εάν υπάρξει αντικατάσταση των εργαζομένων με Τεχνητή Νοημοσύνη, δηλαδή περί των 180 δισ. δολαρίων για τους τρεις κορυφαίους ομίλους που εξετάσθηκαν.
Μνήμες ΔΝΤ στη Βρετανία
Η συνεχιζόμενη εκτίναξη των αποδόσεων για τα βρετανικά κρατικά ομόλογα, επαναφέρει στο προσκήνιο μεγάλες ανησυχίες για την πορεία της χώρας, με ορισμένους να μην αποκλείουν την επιστροφή μιας κρίσης χρέους ανάλογης με αυτής του 1976. Το ιδιαίτερο στη βρετανική περίπτωση είναι ότι καταγράφεται και σημαντική πτώση της στερλίνας έναντι του δολαρίου, με ορισμένους αναλυτές να καλούν την κυβέρνηση να εφαρμόσει μία πολύ σφιχτή δημοσιονομική πολιτική. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1976 η Βρετανία είχε αναγκαστεί να ζητήσει τη βοήθεια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και να λάβει δάνειο 3,9 δισ. δολαρίων, λόγω πολύ υψηλού δημοσιονομικού αλλά και εμπορικού ελλείμματος και φυσικά η τότε κυβέρνηση συμφώνησε να εφαρμόσει πρόγραμμα «σκληρής» λιτότητας, ενώ και σήμερα η χώρα ταλαιπωρείται από ανάλογα διπλά ελλείμματα.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.