Έναν ακόμα επίτιμο διδάκτορα από το επιχειρηματικό στίβο προσέθεσε στο ενεργητικό του το Πανεπιστήμιο Πειραιώς με την αναγόρευση του διευθύνοντος συμβούλου της Grivalia, Γιώργου Χρυσικού, σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής της Σχολής Χρηματοοικονομικής. Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο, «η επιτιμοποίηση είναι μια πράξη ύψιστης τιμής που επιφυλάσσει το Πανεπιστήμιο για προσωπικότητες, που προάγουν την επιτυχημένη επιχειρηματικότητα αλλά και την προσφορά και αλληλεγγύη προς τον άνθρωπο και την κοινωνία. Μια τέτοια επιχειρηματικότητα έχουμε ανάγκη, που δημιουργεί προοπτική για την χώρα, ελπίδα για τις νεότερες γενιές και διδάσκει με το παράδειγμά της, λειτουργώντας ως πρότυπο».
-- Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι τα δημόσια πανεπιστήμια ανοίγουν τις πόρτες στον επιχειρηματικό κόσμο και σπάνε τα ταμπού και αυτή την ακατανόητη εχθρότητα που έχει επιβληθεί για την επιχειρηματικότητα. Τα πανεπιστήμια πρέπει να έρθουν κοντά στην αγορά, να αφουγκραστούν τις σύγχρονες ανάγκες, να προσαρμόσουν τα προγράμματά σπουδών και να βοηθήσουν τους πτυχιούχους και τους φοιτητές να βρουν εύκολα πρόσβαση σε μεγάλες επιχειρήσεις προκειμένου να αποκτήσουν πολύτιμες εμπειρίες στο ξεκίνημα της καριέρας τους. Αλλά και οι εταιρείες να έρθουν κοντά με νέα παιδιά που φιλοδοξούν να κάνουν καριέρα ως στελέχη.
-- Αυτά απαιτούν δουλειά και οργάνωση άλλου επιπέδου, που ευχόμαστε και ελπίζουμε να γίνεται και να μην περιοριζόμαστε στις όμορφες τελετές με τις όμορφες τηβέννους και τις εκατέρωθεν φιλοφρονήσεις.
-- Σημειώνεται ότι το Πανεπιστήμιο Πειραιώς έχει αναγορεύσει ως Επίτιμους Διδάκτορες, εκτός του mr. Grivalia, τον Μιχάλη Τσαμάζ του ΟΤΕ, τον αείμνηστο Ιωάννη Αγγελικούση και τον Νικόλαο Αγγελόπουλο του Ομίλου ALDEMAR.
Τα ντεσού της υποτίμησης του '98
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία από την εποχή (Μάρτιος του ’98) που γινόταν η διαπραγμάτευση για την υποτίμηση της δραχμής και την είσοδό της στον προθάλαμο της ευρωζώνης (τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών) αφηγήθηκε ο Γιάννης Στουρνάρας. Μιλώντας στο Α’ Πρόγραμμα του κρατικού ραδιοφώνου, ο διοικητής της ΤτΕ και τότε επικεφαλής της ομάδας διαπραγματευτών της Ελλάδας είπε πως, όταν η συμφωνία είχε σχεδόν «κλειδώσει», ο Γερμανός υφυπουργός Οικονομικών, Γιούργκεν Σταρκ, έφερε αντιρρήσεις, θέτοντας ως προϋπόθεση να δεσμευτεί η κυβέρνηση για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων και ότι θα λύσει άμεσα το ασφαλιστικό. Προφανώς, αυτή η απαίτηση χτύπησε πολλά… καμπανάκια για τον Γιάννη Στουρνάρα, που έσπευσε να ενημερώσει τον τότε πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη. Όπως ο ίδιος αφηγείται σήμερα: «Βγήκα έξω να πάρω τηλέφωνο. Ο πρωθυπουργός ήταν μαζί με τον Γιάννο Παπαντωνίου τότε και μου είπαν στα αστεία ότι, εάν στο περάσουν αυτό, καλύτερα μείνε στις Βρυξέλλες. Μην επιστρέψεις».
-- Τελικά, όσο και αν φαίνεται περίεργο, τη λύση έδωσε ένας… Βρετανός. «Μπήκα μέσα και το είπα έτσι», λέει σήμερα ο κ. Στουρνάρας. «Τότε ήταν πρόεδρος της Νομισματικής Επιτροπής ο σερ Νάιτζελ Γουίκς, ένας απίστευτος Βρετανός, ήταν Permanent Undersecretary of the Treasury της Μάργκαρετ Θάτσερ, αλλά άνθρωπος με πολύ μεγάλη ιστορική γνώση, ιστορικός ήταν, ήθελε να πετύχει το ευρώ, παρότι ήταν Βρετανός και είπε την έκφραση “κατανοητό”. Και είπε “προχωράμε”. Και έτσι έγινε δεκτή η ισοτιμία και βγήκα, ενημέρωσα τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών και έτσι ανακοινώθηκε στην Αθήνα μετά».
-- Το μόνο που μπορεί να σκεφτεί κανείς σήμερα ήταν τι θα γινόταν, άραγε, αν ο σερ Νάιτζελ, αντί να πει «κατανοητό, προχωράμε», είχε αποφασίσει να δώσει τον λόγο στον Γιούργκεν Σταρκ…
Η Αττική Οδός στην... παράταση
Τα γρανάζια για την επέκταση της υφιστάμενης παραχώρησης της Αττικής Οδού ως προς τη λειτουργία της, έως ότου περάσει στα χέρια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν αρχίσει να κινούνται. Μετά την αρχική βολιδοσκόπηση των μελών της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – Egis Projects από το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εστάλη στις αρχές Σεπτεμβρίου ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Η σχετική γνωμοδότηση εκδόθηκε μία ημέρα πριν την υπογραφή της νέας σύμβασης 25ετούς παραχώρησης, σχετικά με το «εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την εγκατεστημένη παραχωρησιούχο εταιρεία με την επωνυμία ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.», για το χρονικό διάστημα από τις 5 Οκτωβρίου 2024, οπότε λήγει η τρέχουσα σύμβαση, ως τις 12 Φεβρουαρίου 2025, οπότε συμπληρώνεται το πεντάμηνο από την υπογραφή.
-- Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάβει το «πράσινο φως» για την ανάθεση και υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης λειτουργίας με διαφορετικούς όρους, αφού και η τιμολογιακή πολιτική πρόκειται να αλλάξει, με το διόδιο να πέφτει στα 2,50 ευρώ από τις 6 Οκτωβρίου, αλλά και δεδομένου ότι έχουν συντελεστεί οι αποσβέσεις της επένδυσης από τους σημερινούς παραχωρησιούχους. Στόχος της συμπληρωματικής σύμβασης είναι η αδιατάρακτη συνέχιση της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, μέχρι την έναρξη της νέας παραχώρησης.
«Βουτιά» των «κόκκινων» δανείων
Ολοταχώς προς τον μέσο όρο της ευρωζώνης (κάτω από 2%) κινούνται οι δείκτες «κόκκινων» δανείων των ελληνικών τραπεζών, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που παραθέτει η Moody's στις χθεσινές ανακοινώσεις για την αναβάθμιση των προοπτικών της Εθνικής και της Eurobank. Για τη Eurobank, ο οίκος σημειώνει ότι μείωσε το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων από 5,2% τον Ιούνιο 2023 σε 3,1% τον περασμένο Ιούνιο. Μάλιστα, αυξήθηκε εντυπωσιακά ο δείκτης κάλυψης των προβληματικών δανείων με προβλέψεις, από το 73,2% στο 93,2%. Αντίστοιχα, στην Εθνική ο δείκτης NPE έπεσε από το 5,4% στο 3,3%, επίσης με υψηλό συντελεστή κάλυψης, 85,6%. Για την Εθνική η Moody's σημειώνει πάντως ότι έχει κάποια προβληματικά στεγαστικά με εγγύηση Δημοσίου, τα οποία θα πρέπει να διευθετηθούν.
-- Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος είναι εντυπωσιακή και αν διατηρηθεί αυτός ο ρυθμός μείωσης των «κόκκινων» ανοιγμάτων, φαίνεται ότι μέσα στο 2025 οι ελληνικές τράπεζες θα φτάσουν σε ένα ακόμη ορόσημο, εμφανίζοντας δείκτες NPE ευθέως συγκρίσιμους με τον μέσο όρο της ευρωζώνης.
Business as usual για τον Πατέλη
Πολλά μπορεί να λέγονται, κυρίως από άσπονδους κομματικούς φίλους του, για τον Αλέξη Πατέλη, όμως ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού παραμένει σταθερά στη θέση του και, όπως έκανε πάντα, αναλαμβάνει να εκπροσωπεί την κυβέρνηση σε συζητήσεις με διεθνή εμβέλεια. Σήμερα στις 5.00 μ.μ. θα μιλήσει σε webinar της Capital Link, όπου θα παρουσιάσει τον οδικό χάρτη της οικονομικής πολιτικής για την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη, εξηγώντας τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Δημήτρη Κουτσόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της Deloitte. Με άλλα λόγια, business as usual για τον Αλέξη Πατέλη, σε πείσμα όσων επιμένουν να διακινούν διάφορα... πονηρά σενάρια.
Υποψήφιος... γαμπρός ο Χ. Δούκας
Πάνε και έρχονται οι όρκοι αιώνιας πίστης, αγάπης και συμπόρευσης στην ευρύτερη πολιτική σκηνή το τελευταίο διάστημα. Στο ΠΑΣΟΚ, παρά το γεγονός ότι όλα κινούνται γύρω από την προεδρική εκλογή, το ντιμπέιτ των έξι υποψηφίων την επόμενη Τρίτη και τις κάλπες στις 6 και 13 Οκτωβρίου, ο Χάρης Δούκας προσπαθεί να χωρέσει… τρία καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη: και Δήμαρχος της Αθήνας, και υποψήφιος αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, και μελλοντικός γαμπρός. Στην περίπτωσή του βέβαια, η νύφη θα πρέπει να κάνει λίγο καιρό υπομονή, μέχρι τουλάχιστον να ολοκληρωθούν οι εσωκομματικές εκλογές, προκειμένου να ανέβουν τα σκαλιά της εκκλησίας.
-- Σε κάθε περίπτωση το μυστήριο θα τελεστεί εντός του 2024, όπως τουλάχιστον διαβεβαίωσε ο ίδιος ο Χάρης Δούκας τη σύντροφό του, με παπά και με κουμπάρο, αφού το ζευγάρι έχει αποφασίσει να παντρευτεί με θρησκευτικό γάμο. Για την ώρα πάντως, η σύντροφός του, η 28χρονη Γεωργία Πολυτάνου, έχει αναλάβει να τρέξει όλες τις διαδικασίες, από την εύρεση της εκκλησίας, μέχρι το χώρο που θα δεξιωθούν τους συγγενείς και τους φίλους τους.
Το σύμφωνο συμβίωσης του Χ. Καρανίκα
Στον ΣΥΡΙΖΑ, μετά από το τριήμερο γαμήλιο γλέντι στα Χανιά, που διοργάνωσαν ο Στέφανος Κασσελάκης με τον σύζυγό του Τάιλερ Μάκμπεθ, σειρά πήρε άλλο ένα στέλεχος της Κουμουνδούρου -ακραιφνής υποστηρικτής του Στέφανου- ο οποίος επί διακυβερνήσεως Αλέξη Τσίπρα βρέθηκε στον κεντρικό πυρήνα του Μεγάρου Μαξίμου ως επικεφαλής πολιτικού και στρατηγικού σχεδιασμού. Ο λόγος για τον Νίκο Καρανίκα ο οποίος μετά από αρκετά χρόνια μοναξιάς, αποφάσισε να αποχωριστεί την εργένικη ζωή και να μπει στο κλαμπ των παντρεμένων. Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, πήγε σε συμβολαιογραφείο και μαζί με τη σύντροφό του υπέγραψαν σύμφωνο συμβίωσης, επισημοποιώντας τη σχέση τους. Τα χαρμόσυνα νέα για τον Νίκο Καρανίκα δεν σταματούν εδώ, αφού η 33χρονη σύντροφός του, φιλόλογος στο επάγγελμα και ταυτόχρονα καθηγήτρια φλαμένκο, σε δύο μήνες θα φέρει στη ζωή τον καρπό του έρωτά τους. Αυτός είναι και ο λόγος που ο άλλοτε σύμβουλος του Αλέξη Τσίπρα, αποφάσισε να επισημοποιήσει και νομικά τη σχέση του, αφού μετά τη γέννηση του παιδιού η διαδικασία αναγνώρισης του τέκνου είναι πολύ δύσκολη.
Η απογοήτευση της βιομηχανίας φαρμάκου
Την ανάγκη να δοθούν περισσότερα κίνητρα από την κυβέρνηση προς την κατεύθυνση των κλινικών μελετών που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην οικονομία και τον φαρμακευτικό κλάδο, επισημαίνουν οι φαρμακοβιομηχανίες. Όπως επισήμανε χθες ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ Ο. Παπαδημητρίου, υπάρχουν πολύ μεγάλες προοπτικές, καθώς πολλές επιχειρήσεις μπορούν να επενδύσουν σε αυτό το κομμάτι. Ωστόσο, εξέφρασε την απογοήτευσή του για τον τρόπο που έχει προσεγγίσει η κυβέρνηση το ζήτημα των κλινικών μελετών, επισημαίνοντας ότι «γίνονται σημαντικές προσπάθειες από τις εταιρείες και έχουν αυξηθεί οι δαπάνες για κλινικές μελέτες σε σχέση με το 2019 που έχουν μπει τα κίνητρα», αλλά, ενώ οι εταιρείες έχουν υπερδιπλασιάσει τη δραστηριότητα τους σε κλινικές μελέτες, τα έσοδα από συμψηφισμό έχουν υποδιπλασιαστεί. «Νομίζω πως αυτό είναι τραγική εικόνα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Παπαδημητρίου σημείωσε πως το υψηλό clawback και οι επιστροφές αποτρέπουν τις ξένες εταιρείες από το να έχουν την Ελλάδα ως προτεραιότητα για να πραγματοποιούνται κλινικές μελέτες και τόνισε πως πρέπει να αλλάξει το θέμα των κινήτρων και να δοθούν πραγματικά κίνητρα, επισημαίνοντας τα υψηλά κέρδη που μπορεί να υπάρξουν σε σχέση με την δημιουργία ενός εργοστασίου. Δήλωσε πως συνεχίζονται οι προσπάθειες για να αντιληφθεί η Πολιτεία τα πολλά οφέλη που μπορεί να έχει από τις κλινικές μελέτες τονίζοντας πως «οι κλινικές μελέτες φέρνουν πολύ ρευστό στη χώρα» και σημείωσε πως «τα εργοστάσια για να είναι βιώσιμα πρέπει να εξασφαλίσει κανείς ότι θα παράγουν προϊόντα που θα πουλιούνται και δυνητικά θα εξάγονται. Μην δούμε κάποια στιγμή, κάποια ωραία εργοστάσια να μετατρέπονται σε κενούς τοίχους. Το απεύχομαι βέβαια αλλά…».
Γυναίκες σε υποβρύχιο
Ένα υποβρύχιο …αλλιώτικο από τα άλλα είναι το USS New Jersey, το νέο επιθετικό πυρηνοκίνητο υποβρύχιο κλάσης Virginia του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού που τέθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία. Μπορεί να πήρε το όνομά του από το θρυλικό θωρηκτό USS Virginia, το οποίο υπηρέτησε στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στον πόλεμο της Κορέας και στον πόλεμο του Βιετνάμ, όμως είναι το πρώτο πλήρως gender-inclusive υποβρύχιο στην ιστορία του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο κυβερνήτης του Νιού Τζέρσει, Φιλ Μέρφει το χαρακτήρισε "Jersey Girl", καθώς είναι το πρώτο πλήρως «συμπεριληπτικό» υποβρύχιο αφού εφάρμοσε την πολιτική για «gender – inclusivity». Από την πρώτη φάση της σχεδίασης και κατασκευής του υποβρυχίου δόθηκε έμφαση στις γυναίκες που θα υπηρετούν, ώστε να έχουν ειδικά σχεδιασμένους χώρους στα μπάνια και στις κουκέτες, για να προφυλάσσεται η ιδιωτικότητά τους. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 29 γυναίκες θα υπηρετούν στο USS New Jersey, ενώ το πλήρωμα θα είναι συνολικά 135 άτομα. Το υποβρύχιο θα μπορεί να παραμείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για 3 μήνες και να καταδυθεί μέχρι τα 245 μέτρα βάθος.
Οι πρώτες απολύσεις στη Volkswagen
Περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας είναι έτοιμη να κόψει η Volkswagen, όπως τουλάχιστον εκτιμά σε έκθεσή της η Jefferies, με το κόστος να υπολογίζεται ότι θα φθάσει στα τέσσερα δισ. ευρώ, ενώ το διοικητικό της συμβούλιο μπορεί να κλείσει κάποια εργοστάσια χωρίς να χρειάζεται την έγκριση των μετόχων. Σημείο – κλειδί, κατά τους αναλυτές της Jefferies το γεγονός ότι τα σωματεία δεν μπορούν να αντιδράσουν στη διακοπή λειτουργίας εργοστασίων ή στις απολύσεις, ενώ αντίθετα έχουν την «άδεια» να προχωρήσουν σε απεργίες μόνο σε ό,τι αφορά τις αυξήσεις αποδοχών. Ούτως ή άλλως η VW αυτό που θέλει να ακυρώσει, στην ουσία, είναι ο ειδικός κανόνας «ασφάλειας εργασίας» που ίσχυε μέχρι τώρα και ουσιαστικά όποιος ξεκινούσε να εργάζεται στην εταιρεία είχε μόνιμη θέση, με κίνδυνο να απολυθεί μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Η Boeing σε περιδίνηση
Απρόθυμοι να κάνουν πίσω εμφανίζονται οι εργαζόμενοι στη Boeing, που συνεχίζουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις, καθώς δεν έχει υπάρξει συμφωνία για αύξηση των μισθών με τη διοίκηση του αμερικανικού ομίλου. Η αρχική προσφορά ήταν να υπάρξει αύξηση μισθών 12% για τους 33.000 εργαζόμενους της εταιρείας στην Ουάσιγκτον, αλλά η συνδικαλιστική οργάνωση International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) αρνήθηκε την προσφορά και η διοίκηση την ανέβασε στο 25%. Εκτίμησε ότι αυτό θα ήταν ικανοποιητικό για τους εργαζόμενους αλλά γελάστηκε, καθώς το 96% των μελών του συνδικάτου τάχθηκε υπέρ των απεργιακών κινητοποιήσεων, υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι υπάρχει χάσμα επικοινωνίας μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων, το οποίο είναι αρκετά δύσκολο να γεφυρωθεί.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.