Τηλεφώνημα από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, δέχθηκε η Αθηνά Παπαχρήστου, συνταξιούχος αγρότισσα, που έκανε δωρεά στο ΕΚΑΒ Μεσολογγίου ένα υπερσύγχρονο ασθενοφόρο αξίας 65.000 ευρώ, προκειμένου να βοηθήσει τους όχι προνομιούχους συμπολίτες της στο Μεσολόγγι. Ο κ. Μητσοτάκης την ευχαρίστησε για την τεράστια προσφορά της, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι της τηλεφώνησε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης.
-- Αλήθεια πόσα ασθενοφόρα θα μπορούσε να αγοράσει η χώρα με τα περίπου 35 εκατ. ευρώ που «γλύτωσε» η Aegean από την κρατική βοήθεια που είχε λάβει (120 εκατ. ευρώ) μετά την απόφαση του Δημοσίου να ασκήσει τώρα τα warrants που είχε στην κατοχή του; Η υπόθεση αφορά την κρατική επιχορήγηση ύψους 120 εκατ. ευρώ που είχε λάβει η εταιρεία για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του COVID και τώρα εξαγοράζοντας τα warrants του Δημοσίου θα επιστρέψει 85 εκατ. ευρώ, δηλαδή 35 εκατ. λιγότερα. Σημειώνεται ότι, επιπλέον των 120 εκατ., το κράτος κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος της πανάκριβης μισθοδοσίας της εταιρείας (απασχολώντας πολλούς πιλότους και μηχανικούς) τους δύσκολους μήνες της καραντίνας και της διακοπής των πτήσεων.
-- Ασφαλώς, η ενίσχυση καλώς δόθηκε, η Aegean έπρεπε πάση θυσία να σωθεί, ωστόσο, βλέποντας την εξέλιξη των πραγμάτων μοιραία μπαίνουν κάποια ερωτήματα αναφορικά με τη γενναιοδωρία της κρατικής βοήθειας δεδομένου ότι η εταιρεία εμφανίζει κερδοφορία ρεκόρ το 2023, με κέρδη προ φόρων στο εννεάμηνο 210 εκατ. ευρώ (170 εκατ. καθαρά κέρδη μετά από φόρους).
-- Τούτων δοθέντων θα περίμενε κανείς μεγαλύτερη ευαισθησία των μετόχων της Aegean για τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι η εταιρεία υπάρχει χάρη στην κρατική βοήθεια. Και μπορεί από τη στιγμή που το Δημόσιο ενεργοποίησε τα warrants η εταιρεία να καταβάλει όσα προβλέπει ο νόμος, ωστόσο με αυτή την εκπληκτική κερδοφορία μια μικρή –έστω συμβολική- επιστροφή στην κοινωνία και τους φορολογούμενους θα ήταν το ελάχιστον δυνατό. Έτσι ώστε η έρμη κ. Αθηνά να μπορεί να βρει ένα ασθενοφόρο στο Μεσολόγγι και να μην ξοδεύει όλες τις αποταμιεύσεις για να κάνει δωρεά στο υπερχρεωμένο κράτος μας.
Περί αλλαγών στο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Έρχονται και φεύγουν οι φήμες περί αλλαγών στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι φήμες θέλουν τον διάδοχο του Κυριάκου Πιερρακάκη, Δημήτρη Παπαστεργίου, να αποχωρεί από το υπουργείο και να κατευθύνεται στην Ευρωβουλή. Τη φήμη περί αποχώρησης υποδαυλίζει μια παράλληλη φήμη περί μη ένθερμων σχέσεων με τον υφυπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη. Όμως όλη αυτή η φημολογία δεν φαίνεται να έχει βάση, και τα περί αποχώρησης του κ. Παπαστεργίου ακόμα περισσότερο, ενώ και ο ίδιος δεν αφήνει κανένα σχετικό περιθώριο σε συνομιλητές του για τα περί Ευρωβουλής.
Βάζοντας τάξη στα καζίνο
Ο κλάδος των καζίνο ανακάμπτει με γοργούς ρυθμούς μετά την πανδημία, αλλά η εικόνα για τουλάχιστον πέντε από τα δέκα καζίνο που λειτουργούν στην Ελλάδα δεν είναι καθόλου καλή, αφού εμφανίζουν υπέρογκα χρέη και αρνητικά ίδια κεφάλαια. Η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου (ΕΕΕΠ) επιδιώκει να βάλει μια τάξη στον κλάδο -όχι όμως με πρώτο μέλημα την ανάκληση αδειών- αλλά με την εφαρμογή κανόνων που πρώτα από όλα θα αποδεχτούν οι επιχειρηματίες, σε συνδυασμό με ρυθμίσεις που θα κάνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας.
-- Η ΕΕΕΠ, μέσω του προέδρου της Δημήτρη Ντζανάτου, προτείνει χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές στα καζίνο της Βορείου Ελλάδας, δηλαδή σε Φλώρινα, Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη, καθώς δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό από όμορα καζίνο ξένων χωρών. Επίσης, η ένταξη των εταιρειών σε καθεστώς ΕΚΑΖ που προβλέπει φόρο 20% αντί 35%, θα πρέπει με ρύθμιση να ορίζει ότι η καθαρή θέση μιας επιχείρησης καζίνο ΕΚΑΖ δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου που ορίζει ο νόμος, με τους επιχειρηματίες να καλούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Τέλος, για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των καζίνο η ΕΕΕΠ προτείνει τρεις κατηγορίες καζίνο: Η πρώτη που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο, η δεύτερη που θα έχει εποχικά χαρακτηριστικά (π.χ. θα λειτουργούν μόνο καλοκαίρι) και η τρίτη που θα προβλέπει λειτουργία ορισμένες ημέρες της εβδομάδος λόγω περιορισμένης κίνησης, όπως πχ. στο καζίνο της Σύρου που δεν έχει χρέη αλλά δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στο κόστος της συνεχούς λειτουργίας.
Τι ψάχνει η Mere στην Αθήνα;
Μία νέα εταιρεία, η «Torgsales Μονοπρόσωπη ΙΚΕ», συστάθηκε πριν από λίγες ημέρες με έδρα στον αριθμό 48 της Πατησίων στο κέντρο της Αθήνας. Βασικό αντικείμενο της εταιρείας, όπου μοναδικός εταίρος και διαχειριστής εμφανίζεται η Σβετλάνα Ποσπέλοβα, είναι το λιανικό εμπόριο super market με έμφαση στο εμπόριο τροφίμων. Τόσο η επωνυμία – Torg είναι η μητρική της ρώσικης αλυσίδας Mere στην Ελλάδα– όσο και η διεύθυνση παραπέμπουν σε κίνηση που προέρχεται από τη Mere. Στην Πατησίων 48 οι αδελφοί Shnayder από τη Σιβηρία, οι οποίοι ελέγχουν τον όμιλο της Torg στην Ρωσία και σε ένα μεγάλο αριθμό χωρών, είχαν συστήσει επίσης την εταιρεία Hellas Market, την οποία έκλεισαν με συνοπτικές διαδικασίες μέσα σε λίγους μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Αθήνα. Υπενθυμίζεται ότι και η Hellas Market είχε σκοπό να δραστηριοποιηθεί στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Εκτόξευση για την Wolt
Πριν από μερικές εβδομάδες σας είχαμε ενημερώσει από τη στήλη ότι τα διαδικαστικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η Wolt και είχαν οδηγήσει στην αναστολή δημοσίευσης στο ΓΕΜΗ θα ξεπερνιόνταν σύντομα. Όντως, η αναστολή είναι παρελθόν, καθώς η εταιρεία δημοσίευσε τον ισολογισμό του 2021 τον οποίο «χρωστούσε». Μπορεί τα νούμερα να μην «φρέσκα», είναι όμως εντυπωσιακά. Ο κύκλος εργασιών μέσα σε μία χρονιά αυξήθηκε κατά 333,2% και έφθασε στα 25,6 εκατ. ευρώ από 5,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2020, ενώ τα κέρδη προ φόρων σε 537 χιλ. ευρώ από 372 χιλ. ευρώ το 2020. Σύμφωνα με πληροφορίες σύντομα θα ανακοινωθούν και τα μεγέθη του 2022, όπου εκτιμάται ότι συνεχίστηκε η ανοδική πορεία.
Περί τραπεζικής εξυπηρέτησης
Πίστη και εμπιστοσύνη αποτελούν θεμέλιους λίθους της τραπεζικής. Το Άλφα και το Ωμέγα. Γι’ αυτό θα περίμενε κανείς μεγαλύτερη ευαισθησία των τμημάτων των τραπεζών που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των συναλλαγών. Εκ των πραγμάτων μάλιστα, όταν μια υπόθεση αφορά αμφισβήτηση συναλλαγής, θα πρέπει να εξετάζεται σύντομα όσο η υπόθεση είναι φρέσκια, καθώς δεν έχει και πολύ νόημα να αμφισβητείται μια συναλλαγή που έχει γίνει μήνες πριν. Πριν από 2,5 μήνες πολίτης απέστειλε σε συστημική τράπεζα αίτηση, σύμφωνα με τις οδηγίες της εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας, για την αμφισβήτηση συναλλαγής, εξηγώντας το περιστατικό. Μετά την αποστολή του mail έλαβε τη σχετική ειδοποίηση ότι το ηλεκτρονικό μήνυμα ελήφθη -και περίμενε. Πέρασαν ημέρες, πέρασαν εβδομάδες και, ένα μήνα μετά, επικοινώνησε ξανά με την εξυπηρέτηση της τράπεζας αναφέροντας την αίτηση και ότι δεν υπήρξε καμία αντίδραση από το αρμόδιο τμήμα. «Προωθούμε αμέσως το αίτημα, θα επικοινωνήσουν μαζί σας με email εντός 4 εργάσιμων ημερών», ήταν η απάντηση της εξυπηρέτησης. Πέρασαν όμως πάλι οι μέρες, πέρασε μια εβδομάδα χωρίς καμία ανταπόκριση. Τότε έστειλε ξανά mail στην αρμόδια διεύθυνση, προωθώντας το αρχικό μήνυμα και αναφέροντας πάλι τι του έχει συμβεί, χωρίς πάλι να συγκινηθεί κανένας. Η υπόθεση επιλύθηκε με τον κλασικό ελληνικό τρόπο: αναζητήθηκε κάποιος που να ξέρει κάποιον, ώστε οι αρμόδιοι να δεήσουν και να επιληφθούν του ζητήματος.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.