ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Haris Doukas PASOK-KINAL-Dimos Athinaion
Φωτο: Dimitris Kapantais / SOOC

Χρηματιστές στα κάγκελα, τα δέντρα του Δούκα και τα περίεργα του ΥΠΟΙΚ με Aegean

Τα περίεργα μαθηματικά του υπ. Οικονομικών με την κρατική ενίσχυση της Aegean, τα ερωτηματικά για το timing, ο Χ. Δούκας και οι σειρήνες του λαϊκισμού, χρηματιστές στα κάγκελα με την ΕΚ, ο Π. Ξενοκώστας και οι τιμές των πορτοκαλιών.

Μας μπέρδεψε αρκετά η χθεσινή πανηγυρική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο: «85 εκατ. ευρώ όφελος για το Δημόσιο από τα warrants της Aegean», όπου υπογράμμιζε ότι «από την πρωτοβουλία αυτή θα προκύψει σημαντικό όφελος για το Δημόσιο λόγω της μεγάλης ανόδου της μετοχής της AEGEAN σε σχέση με το 2021».

-- Η ανακοίνωση περί οφέλους ήρθε μετά το δημοσίευμα του BD για την έξοδο του Δημοσίου από την Aegean με ζημιά ύψους 35 εκατ. ευρώ και σε κάποια σημεία χάνεται η… μπάλα: «Για να γίνει κατανοητό το όφελος του Δημοσίου»,  αναφέρει η ανακοίνωση, «αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή της μετοχής της Aegean, όταν υπεγράφη η σχετική συμφωνία ήταν περίπου 5,5 ευρώ. Με βάση δε τις επιμέρους προβλέψεις του σχετικού νόμου το όφελος για το Δημόσιο αναμένεται να ανέλθει στα 85 εκατ. ευρώ περίπου». Μήπως είχε αγοράσει μετοχές της Aegean το Δημόσιο στα 5,5 ευρώ και τις πουλάει τώρα στα 11 ευρώ με κέρδος 85  εκατ. ευρώ; Ασφαλώς και όχι. Το Δημόσιο με μια αρκετά σύνθετη συναλλαγή απέκτησε δικαιώματα (warrants) αγοράς μετοχών της Aegean έναντι της χορήγησης κρατικής ενίσχυσης, με τους μετόχους της εταιρείας όμως να διατηρούν τη δυνατότητα επαναγοράς των warrants αν αυτό επιχειρούσε να τα ασκήσει, με τιμή που υπολογίζεται από έναν τύπο που σταθμίζει τη μέση τιμή της μετοχής για ένα διάστημα. Τα warrants δόθηκαν ως αντάλλαγμα για τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης 120 εκατ. ευρώ.

-- Ίσως ο κ. Χατζηδάκης να θεωρεί ότι μηδένισε το κοντέρ με το που ανέλαβε υπουργός, διαφορετικά δεν εξηγείται πώς βλέπει όφελος για το Δημόσιο 85 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που ο προκάτοχός του στο ΥΠΟΙΚ, Χρ. Σταϊκούρας είχε διαθέσει 120 εκατ. ευρώ ως κρατική βοήθεια στην Aegean. Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν στην ανακοίνωση του υπουργείου να μην υπάρχει λέξη για το ύψος της κρατικής βοήθειας και να μιλάει για όφελος;

-- Το άλλο σημείο που απέφυγε να απαντήσει ο κ. Χατζηδάκης είναι γιατί η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει τώρα στην ενεργοποίηση των warrants. Η κυβέρνηση είχε δικαίωμα να προχωρήσει στην ενεργοποίηση των warrants μέχρι τον Ιούλιο του 2026. Γιατί άραγε αυτή η βιασύνη; Αν η Κυβέρνηση πιστεύει στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μάλλον θα έπρεπε να περιμένει, δεδομένου μάλιστα ότι μόλις τον περασμένο Αύγουστο η μετοχή της Aegean είχε προσεγγίσει τα 14 ευρώ. Σημειώνεται ότι, αν η επαναγορά γινόταν με τη μετοχή στα 15 ευρώ το Δημόσιο θα ανακτούσε το σύνολο της κρατικής ενίσχυσης που είχε χορηγήσει με ένα μικρό κέρδος. Η οικονομία επέστρεψε στο investment grade, μεγάλες επενδύσεις γίνονται στις τράπεζες, το χρηματιστήριο βρίσκεται σε άνθηση οπότε προς τι η βιασύνη;

-- Ασφαλώς η διάσωση της Aegean είναι ένα σύνθετο ζήτημα (άλλες αεροπορικές εταιρίες στην Ευρώπη έλαβαν πολλαπλάσια ενίσχυση) ενώ η Ελλάδα δεν είχε περιθώρια πειραματισμών και περιττών ρίσκων με την Aegean, δεδομένης της συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ. Φανταστείτε να μέναμε χωρίς εθνικό αερομεταφορέα από το 2020 και μετά ή να εξαγόραζε την Aegean μια ξένη εταιρεία.

-- Και ασφαλώς είναι μεγάλη επιτυχία και της διοίκησης της Aegean και του κράτους που σε μια τέτοια μεγάλη κρίση κατάφεραν να διατηρήσουν αλώβητη την εταιρεία. Ωστόσο θα μπορούσε να γίνει μια καλύτερη συμφωνία από πλευράς Δημοσίου για την ανάκτηση των 120 εκατ. ευρώ δεδομένου μάλιστα ότι η εταιρεία πολύ γρήγορα βγήκε από την περιπέτεια της κρίσης και επιτυγχάνει ιστορικές επιδόσεις. 

-- Τούτον δοθέντων, προς τι οι πανηγυρισμοί για το όφελος των 85 εκατ. ευρώ;


Το μετρό, ο Δούκας και τα δέντρα

Να μην κοπεί ούτε δέντρο ζητά ο νέος Δήμαρχος Αθήνας, Χάρης Δούκας, με αφορμή τα έργα για το μετρό στα Εξάρχεια ακολουθώντας χωρίς αντίσταση τις ακατανίκητες σειρήνες του λαϊκισμού. Ο κ. Δούκας προεκλογικά είχε δηλώσει ότι για τα μεγάλα έργα υποδομής θα πρέπει να υπάρχει διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Ασφαλώς και πρέπει να υπάρχει μια διαβούλευση, ωστόσο καλό θα ήταν ο νέος δήμαρχος να μελετήσει λίγο την ιστορία των σταθμών του μετρό στην Αγία Παρασκευή και το Χαλάνδρι και πώς οι έντονες αντιδράσεις του τότε δημάρχου Αγίας Παρασκευής, που φοβόταν ο άνθρωπος μην γίνει η Αγία Παρασκευή... Ομόνοια, μαζί με τους γνωστούς - αγνώστους του «όχι σε όλα», πέτυχαν την αλλαγή χάραξης του μετρό και την κατασκευή των δυο σταθμών σε παντελώς άσχετα σημεία, μακριά από την Αγία Παρασκευή και το Χαλάνδρι. Και τώρα οι κάτοικοι των δύο περιοχών κλαίνε. Μιλάμε για ιστορικά μη αναστρέψιμα λάθη ανθρώπων που αντί να βλέπουν το δάσος έβλεπαν μόνο το δέντρο.


Στα κάγκελα οι χρηματιστές για τις νέες χρεώσεις της ΕΚ

Μεγάλη αναστάτωση έχει προκαλέσει η πρόθεση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να προχωρήσει σε σημαντικές αυξήσεις των χρεώσεων στο ευρύτερο χρηματιστηριακό κύκλωμα (ΑΕΠΕΥ, ΑΕΔΑΚ, εισηγμένες εταιρείες κ.α.). Ειδικά οι χρηματιστηριακές εταιρείες είναι εξοργισμένες, θεωρώντας ότι στην ΕΚ είναι εντελώς αποκομμένοι από τη δύσκολη πραγματικότητα της αγοράς όπως διαμορφώνεται μετά από μια 15ετια (πολύ) ισχνών αγελάδων και με τους ενεργούς κωδικούς να έχουν συρρικνωθεί δραματικά. Επιπρόσθετα, την προηγούμενη δεκαετία έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα εποπτικά και άλλα γραφειοκρατικά κόστη. Πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι στα παράπονα πολλών εταιρειών στελέχη της ΕΚ επικαλούνται την αύξηση του κόστους λειτουργίας της ΕΚ λόγω των πάρα πολλών ευρωπαϊκών και εγχώριων νομοθεσιών, νομοθεσίες που έχουν πολλαπλασιάσει τον όγκο δουλειάς της ΕΚ. Εδώ βέβαια μπαίνει ένα απλό ερώτημα: Η ΕΚ δεν είναι μέλος της ESMA (European Securities and Markets Authority); Η ΕΚ δεν μετέχει στην… παραγωγή όλης αυτής της ατελείωτης ευρωπαϊκής και εγχώριας νομοθεσίας; Διότι είναι λίγο οξύμωρο ο οργανισμός που παράγει όλη αυτή την νομοθεσία, νομοθεσία που οδηγεί στην αύξηση του κόστους των εισηγμένων και των ΑΕΠΕΥ, να τις καλεί να πληρώσουν περισσότερα για να καλύψουν τα πρόσθετα κόστη που προκαλούν οι ρυθμίσεις των γραφειοκρατών.

-- Για να είμαστε δίκαιοι βέβαια η «δικιά» μας ΕΚ είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης της πανίσχυρης ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας που ζει και αναπνέει επινοώντας ρυθμίσεις (πάντα για το καλό των πολιτών) αδιαφορώντας πλήρως για την οικονομική διάσταση των στραγγαλιστικών ρυθμίσεων, κόστος που φυσικά στο τέλος επωμίζονται οι πολίτες.


Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και ο Π. Ξενοκώστας

Με αφορμή τη χρηματοδότηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ύψους 125 εκατ. ευρώ, από τον αμερικανικό αναπτυξιακό χρηματοδοτικό οργανισμό US International Development Finance Corporation (DFC), ύψους 125 εκατομμυρίων ευρώ, η στήλη θυμήθηκε την πρώτη φορά που ο Πάνος Ξενοκώστας -ο επενδυτής των ναυπηγείων σε Ελευσίνα και Σύρο- εμφανίστηκε ως ενδιαφερόμενος για επενδύσεις στην Ελλάδα εκπροσωπώντας αμερικανικά κεφάλαια. Ήταν το μακρινό 2013 όταν κατέθεσε πρόταση για επενδύσεις στην ΕΑΒ ύψους 100 εκατ. δολαρίων  μέσω σύμπραξης Δημοσίου – ιδιωτικού τομέα για να αναβιώσει την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Τότε ο Πάνος Ξενοκώστας ήταν μέλος του ΔΣ του Ελληνοαμερικάνικου Επιμελητηρίου και είχε «στήσει» την Onex Company, η οποία συνεργαζόταν με την ΕΑΒ ως υπεργολάβος στον τομέα της συναρμολόγησης, αλλά -κακά τα ψέμματα- δεν ήταν γνωστός ούτε και είχε κάποιο ενδεικτικό track record, με αποτέλεσμα το κύμα αμφισβήτησης να τον «καταπιεί» και το τότε αρμόδιο για την ΕΑΒ υπουργείο Εθνικής Άμυνας να μην εξετάσει την πρόταση. Ο κ. Ξενοκώστας είναι απόφοιτος της Σχολής Ικάρων με την ειδικότητα του αεροναυπηγού και σε ηλικία περίπου 30 ετών αποστρατεύτηκε από την Πολεμική Αεροπορία με τον βαθμό του σμηναγού για να ασχοληθεί με το επιχειρείν. Σήμερα, έχει καταφέρει μέσω της ONEX Shipyards & Technologies και με τη βοήθεια του αμερικανικού παράγοντα να «αναστήσει» τα ναυπηγεία σε Σύρο και Ελευσίνα και να δώσει απασχόληση σε εκατοντάδες εργαζόμενους στις δύο περιοχές.


Μετά το λάδι και τη φέτα σειρά έχουν τα πορτοκάλια

Ποιο θα είναι το επόμενο τρόφιμο που σύντομα θα δούμε – αν θα προλάβουμε να το δούμε – που οι τιμές του θα είναι σχεδόν απαγορευτικές για αγορά. Μετά τη φέτα και το ελαιόλαδο που πλέον έχουν περάσει σε διψήφιο νούμερο για την αγορά ενός κιλού, πριν ακόμη ξεκινήσει η χειμερινή συγκομιδή έχουν ήδη διπλασιαστεί οι τιμές στα ελληνικά πορτοκάλια. Και αν κάποιος βιαστεί να πει, «μικρό το κακό» γιατί είναι ένα προϊόν που μπορούμε να εισάγουμε, δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι και τόσο καλά έξω και κυρίως στην Βραζιλία, όπου φέτος η παραγωγή είναι σε ιστορικό χαμηλό λόγω κλιματικών συνθηκών και της ασθένειας του πράσινου των εσπεριδοειδών. Με τις αγορές της Βραζιλίας και της Φλόριντα να έχουν συρρικνωθεί, αυτό που έχει οδηγήσει σε διπλασιασμό, μέχρι στιγμής. στις τιμές των ελληνικών πορτοκαλιών είναι οι αγορές από το εξωτερικό. Έτσι, δεν αποκλείεται να μην μπορούμε να αγοράσουμε πορτοκάλια φέτος τον χειμώνα, όχι λόγω τιμής αλλά λόγω ελλείψεων εξαιτίας των εξαγωγών.


Η αναμονή του Black Friday

Πιο νωρίς από κάθε άλλη χρονιά αναμένεται να αρχίσει ο πόλεμος του Black Friday στην Ελλάδα και ο λόγος έχει να κάνει με το ότι φέτος η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου είναι στις 24 του τρέχοντος. Μπορεί να μην υπάρχουν οι εικόνες – όπως στην Αμερική – με ανθρώπους να κάνουν ουρές έξω από μεγάλα μαγαζιά στην Ελλάδα που είχαμε συνηθίσει την προηγούμενη δεκαετία, όμως οι άνθρωποι του κλάδου κυρίως των ηλεκτρικών αναφέρουν ότι ο Νοέμβριος έχει γίνει ανέλπιστα ο καλύτερος μήνας πωλήσεων του. Ειδικά φέτος αναμένεται να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, καθώς έχουν καταργηθεί οι φθινοπωρινές μεσο-εκπτώσεις, ενώ μετά τα πρόστιμα οι εταιρείες είναι πιο προσεκτικές στο να εμφανίζουν πραγματικές εκπτώσεις.  


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο τραπεζικός θρίαμβος, οι χάκερ στην ΕΤΑΔ και η... γενναιοδωρία Βασιλάκη

Πώς η καλή χημεία Χατζηδάκη - Πατέλη έκανε τη διαφορά στις τράπεζες, η «χάρη» της Aegean στον φορολογούμενο, τα καρφιά Σκυλακάκη, οι επισημάνσεις Κ. Μαύρου στο Λονδίνο, οι χρυσές δουλειές με τα ταμπελάκια.
Aegean-Airshow
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα warrants της Aegean, το deal στην ΑΒΒ και οι ψίθυροι για την εξαγορά ΑΧΕ

Το ράλι της Aegean και τα warrants, λευκός καπνός για την Αegean Baltic Bank, η ψυχρή ατμόσφαιρα στις σχέσεις επιχειρηματία - κυβέρνησης, η εξαγορά χρηματιστηριακής και το μποτιλιάρισμα στο αεροδρόμιο.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το καλύτερο deal του Ε. Βασιλάκη, ένα ασυνήθιστο αίτημα, η ΜΥΤΙΛ και τα Leopard

Τα 120 εκατ. από το Δημόσιο στην Aegean, τι ζήτησε ο εφοπλιστής Ηλιόπουλος στη συνέλευση της MIG, η κορύφωση της ζήτησης για άρματα Leopard και η Mytilineos και οι έλεγχοι της Κεφαλαιαγοράς για το ράλι της Attica Bank.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο άθλος στον προϋπολογισμό, ο Πούτιν και η δραχμή και το δάνειο στη Lamda

Η Ελλάδα πλησιάζει το πλεόνασμα στον προϋπολογισμό, ο Πούτιν θυμήθηκε τη δραχμή, τα καθηλωμένα Airbus «προσγείωσαν» τα κέρδη της Aegean, κλείνει μεγάλο δάνειο η Lamda και η επίτευξη των στόχων της ΔΕΗ στις ΑΠΕ.