Η Ελλάδα θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει ένα παγκόσμιο case study του πως μία χώρα αδυνατεί να προστατέψει ή να δώσει προστιθέμενη αξία στα παραδοσιακά γεωργικά προϊόντα και στα τρόφιμά της. Οι περιπτώσεις αμέτρητες: από το ελληνικό ελαιόλαδο που φεύγει χύμα και τυποποιείται στην Ιταλία και το greek yogurt, που μόνο ένα μικρό ποσοστό παράγεται στην χώρα μας, έως τη φέτα όπου σε αρκετές χώρες εκτός Ευρώπης παράγεται παράτυπα. Στις παραπάνω «εθνικές» γαστρονομικές ήττες έρχεται στον αντίποδα ο Κώστας Σουλιώτης της Παλίρροια να «αλώσει» την αγορά του ντολμά - μια λέξη τουρκικής προέλευσης που σημαίνει γεμιστό -, του εδέσματος που αρκετές περιοχές από την Ανατολική Μεσόγειο, έως την Κασπία και τον Αραβικό Κόλπο ερίζουν για την αρχική του προέλευση.
Η ευβοϊκή εταιρεία που δημιουργήθηκε από τον Αντώνη Σουλιώτη το 1957 κατάφερε να περάσει κάτω από τα ραντάρ των Τούρκων που κυριαρχούσαν έως και πριν από μερικά χρόνια, όταν η δεύτερη γενιά που εισήλθε στην διοίκηση το 1982, αποφάσισε να μπει πιο δυναμικά στο παγκόσμιο παιχνίδι. Είχαν προηγηθεί το 1974, πριν από σχεδόν πενήντα χρόνια, οι πρώτες εξαγωγές στις ΗΠΑ, αγορά που παραμένει ακόμη και σήμερα μία από τις κορυφαίες που εξάγει η Παλίρροια.
Κομβικό σημείο για να μπορέσει να ξεπεράσει τους Τούρκους ήταν η δημιουργία του πρώτου εργοστασίου στη Βουλγαρία το 2000. Όπως εξήγησε χθες ο Κώστας Σουλιώτης, σε δημοσιογράφους που συμμετείχαν σε αποστολή που επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της Παλίρροια στα Πολιτικά Ευβοίας, η επέκταση στην Βουλγαρία επέτρεψε στην εταιρεία να μειώσει σημαντικά τα κόστη της και είναι ανταγωνιστική στις ίδιες αγορές που ανταγωνίζονταν με τους Τούρκους.
Εικοσιτρία χρόνια μετά η Παλίρροια διαθέτει επτά εργοστάσια (από δύο σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κίνα και ένα στην Ιορδανία) και πλέον είναι μακράν ο πρώτος παίκτης στην παγκόσμια αγορά του ντολμά. Στα εργοστάσια της τυλίγονται καθημερινά 2.000.000 ντολμάδες στο χέρι, με τον δεύτερο παίκτη ο οποίος προέρχεται από την Τουρκία να βρίσκεται στο 1/10 της δυναμικότητας της ελληνικής επιχείρησης.
Τα προϊόντα της εταιρείας εξάγονται σήμερα σε 60 χώρες σε όλο τον κόσμο με τις εξαγωγές να ξεπερνούν του 24.000 τόνους. Ένα σημαντικό στοιχείο στην διεθνή επιτυχία της ελληνικής εταιρείας και προσωπικά του Κώστα Σουλιώτη είναι η δυνατότητα να ανοίγει αγορές όπου δεν διαθέτει παρουσία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Σαουδική Αραβία όπου το 2000 που εισήλθε είχε μηδενικό τζίρο και σήμερα κατέχει το 75% της αγοράς του ντολμά πραγματοποιώντας πωλήσεις της τάξης των 14 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 14% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας.
Το ντολμαδάκι μπορεί να αποτελεί έναν ισχυρό πυλώνα για την Παλίρροια όμως η εταιρεία χτίζει σταδιακά και άλλους δύο. Τα ντολμαδάκια μαζί με τα άλλα προϊόντα ξηρού φορτίου (φασόλια γίγαντες, ρεβύθια, φάβα, την νέα σειρά έτοιμων γευμάτων On your side κ.α.) αποτελούν τον βασικό , τα γεύματα ψυγείου που απευθύνονται τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στο HoReCa τον δεύτερο και πρόσφατα η εταιρεία μπήκε παραγωγικά και στα προϊόντα κατάψυξης εξαγοράζοντας την εταιρεία Τσαμπάσης στο Άργος.
Η Τσαμπάσης που παράγει κυρίως πίτες θα προσθέσει φέτος επιπλέον 17 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών, ποσό που την φέρνει κοντά στην εκτίμηση που θέλει το 2023 να σπάει το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ πωλήσεων (έναντι 75 εκατ. ευρώ το 2022). Στόχος για την επόμενη πενταετία είναι η εταιρεία να εμφανίζει κάθε χρόνο αύξηση πωλήσεων και κερδών άνω του 10% κάτι που θα την οδηγήσει πριν το 2030 σε κύκλο εργασιών άνω των 150 εκατ. ευρώ.