Σε φάση ωρίμανσης βρίσκεται η επένδυση 10 εκατ. ευρώ που έγινε στο Κάστρο Βοιωτίας και αφορά το Μαγικό Κήπο, μια πρότυπη μονάδα υδροπονικής καλλιέργειας που παράγει 7,5 εκατ. μαρούλια ετησίως με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς, όπως τόνισε χθες η διοίκηση της εταιρείας, από φέτος η εταιρεία θα περάσει σε λειτουργική κερδοφορία.
Η δημιουργία του θερμοκηπίου ξεκίνησε το 2019 και τον Αύγουστο του 2020 έγινε η πρώτη καλλιέργεια. Έκτοτε έγιναν πολλές αναβαθμίσεις και επεκτάσεις του θερμοκηπίου, τα δύο πρώτα χρόνια λειτούργησε με ζημιές καθώς έπεσε και πάνω στον Covid-19, που έκλεισε όλη η HORECA, ενώ από φέτος η εικόνα αλλάζει, με την ελπίδα από το 2024 να καταγραφεί σημαντική καθαρή κερδοφορία.
Η μονάδα είναι υπερσύγχρονη, απασχολεί 45 εργαζόμενους από τη γύρω περιοχή, ενώ έχει δημιουργηθεί σύμφωνα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας της υδροπονικής καλλιέργειας, ώστε να λειτουργεί με όρους βιωσιμότητας σε όλα τα στάδια της αλυσίδας παραγωγής.
Πρόκειται για μια επένδυση που σχεδιάστηκε αρχικά με προϋπολογισμό 8 εκατ. αλλά τελικά έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ, καθώς απαιτήθηκαν νέες επενδύσεις και προσαρμογές, όπως η εγκατάσταση λαμπτήρων LED για να αντιμετωπιστεί η χαμηλή ηλιοφάνεια κάποιες περιόδους του χρόνου, που κόστισαν 500 χιλ. ευρώ. Επίσης, έχει δημιουργηθεί φωτοβολταϊκό πάρκο 800 κιλοβάτ που φέρνει το 75% της ενέργειας που απαιτεί το θερμοκήπιο ετησίως.
Όπως τόνισε η διοίκηση της μονάδας, η απόσβεση υπολογίζεται σε έξι έως εφτά χρόνια, με τις πωλήσεις πέρυσι να φτάνουν τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος θα προσεγγίσουν τα 3 εκατ. ευρώ. Πλέον η παραγωγή έχει φτάσει τα 7,5 εκατ. τεμάχια μαρουλιών ετησίως, ενώ στόχος είναι να φτάσει στα 9,5 εκατ. τεμάχια. Συνάμα, έχει ελάχιστη φύρα, καθώς το 97-98% της παραγωγής είναι άρτια, δηλαδή στα 100 μαρούλια, μόνο δύο ή τρία πετάγονται. Να σημειωθεί ότι σε συμβατική καλλιέργεια θα απαιτούνταν 350 στρέμματα για να παραχθεί ό,τι παράγεται στο Μαγικό κήπο με υδροπονία σε 21 στρέμματα.
Οι δυνατότητες της υδροπονίας
Όπως ανέφερε κατά την παρουσίασή του ο καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Δημήτρης Σάββας, η υδροπονία έχει δέκα φορές περισσότερη παραγωγικότητα σε σχέση με τις συμβατικές καλλιέργειες.
Η μονάδα αναπτύσσεται σε μια έκταση 25,5 στρεμμάτων, εκ των οποίων τα 21 στρέμματα είναι καλλιεργήσιμα και τα τέσσερα στρέμματα είναι συσκευαστήριο και αποθηκευτικοί χώροι. Όπως τονίστηκε, υπάρχει στόχος επέκτασης του θερμοκηπίου κατά 50%, με την προσθήκη επιπλέον δέκα στρεμμάτων καλλιεργήσιμης έκτασης.
Η εταιρεία που «τρέχει» την επένδυση είναι η Intelligent Green Crops (IGC), με βασικούς μετόχους τους μετόχους της εταιρείας «πράσινης» ενέργειας ΕΝΤΕΚΑ (Κων. Φιλιππίδης, Παν. Λαδακάκος, Παν. Παπασταματίου). H ICG επένδυσε στη μονάδα που διατηρεί βασιζόμενη αποκλειστικά σε ίδια κεφάλαια ξεκινώντας τη λειτουργία της το 2020, ενώ αναμένει την ένταξή της σε αναπτυξιακό πρόγραμμα για να προχωρήσει σε επέκταση, δημιουργώντας και νέα θερμοκήπια παραγωγής.
Όπως ανέφερε ο καθηγητής κ. Σάββας, στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 1,8 εκατ. στρέμματα καλλιεργήσιμης γης και εξ αυτών μόνο 60 χιλ. στρέμματα είναι θερμοκήπια, ποσοστό εξαιρετικά μικρό. Συνολικά, όπως τόνισε, η πρωτογενής παραγωγή (κτηνοτροφία και φυτική παραγωγή) ανέρχεται σε αξία στα 10 δισ. ευρώ, με το 39% αυτής να αφορά έσοδα από τα οπωροκηπευτικά.
Από την πλευρά του ο Αθανάσιος Δεδούσης, επικεφαλής αγροτικής τραπεζικής της Πειραιώς Financial, τόνισε πως «δεν είναι επαρκώς ετοιμασμένος για κλιματική αλλαγή ο πρωτογενής τομέας. Θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε αυτόν. Σε σχέση με την ανάπτυξη της θερμοκηπιακής γεωργίας π.χ., μια μέση παραγωγή ντομάτας είναι 12 -15 τόνους αλλά σε ένα σύγχρονο θερμοκήπιο η παραγωγικότητα ανά μονάδα επιφάνειας είναι υψηλότερη. Επίσης υπάρχει καλύτερη αξιοποίηση συστημάτων ευφυούς γεωργίας, είναι ανθεκτικότερες καλλιέργειες στην κλιματική κρίση, μειώνει το κόστος παραγωγής, έχει μικρότερες απαιτήσεις για νερό. Ως τράπεζα θεωρούμε ότι η ανάπτυξη της εν λόγω καλλιέργειας θα βελτιώσει την παραγωγικότητά μας».
Συνεργασίες με σούπερ μάρκετ
Τα προϊόντα της IGC διανέμονται ήδη από μεγάλα σούπερ μάρκετ, αλλά και τις λαχαναγορές Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Το μαρούλι σε γλαστράκι έχει ενταχθεί στη σειρά «ΑΒ Επιλογή», της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ το προϊόν φιλοξενείται πλέον τόσο στη Σκλαβενίτης, όσο και στη Lidl.
Η ICG προσέλαβε προ μηνών ως διευθυντή παραγωγής τον Ανδρέα Λύπα, ένα στέλεχος με μακρά θητεία στον τομέα της υδροπονικής καλλιέργειας στη Μεγάλη Βρετανία και με ειδίκευση στην παραγωγή φράουλας, φυλλωδών, ντομάτας, με στόχο να ενισχύσει την παραγωγική της διαδικασία.
Μιλώντας χθες κατά την παρουσίαση, ο κ. Λύπας τόνισε ότι η συγκεκριμένη μονάδα, είναι μια μονάδα – κόσμημα για την Ελλάδα τονίζοντας με έμφαση πως «έχω επισκεφτεί 19 μονάδες στο εξωτερικό και έχω διευθύνει αρκετές εξ αυτών. Η υδροπονική καλλιέργεια μπορεί να λύσει το πρόβλημα της επισιτιστικής κρίσης στη χώρα μας».