Η κίνηση της Σκλαβενίτης να χρεώνει με μεταφορικά 2,5 ευρώ τις ηλεκτρονικές παραγγελίες από 30 – 100 ευρώ, που αποτελούν και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς και με 5 ευρώ τις κάτω των 30 ευρώ, σίγουρα ξάφνιασε αρκετούς, όχι όμως τους ανθρώπους του κλάδου που γνωρίζουν ότι όλες οι αλυσίδες σούπερ «μπαίνουν μέσα» από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.
Σε επικοινωνία που είχε το Business Daily με τη διοίκηση της Μασούτης, της τελευταίας αλυσίδας η οποία δεν χρεώνει τα μεταφορικά στο e-shop της, σχετικά με το τι στάση θα τηρήσει, η απάντηση είναι ότι «αξιολογούνται όλα τα σενάρια».
Σύμφωνα με παλιό στέλεχος του λιανεμπορίου, το «κακό» είχε ξεκινήσει το 2.000, όταν η αλυσίδα Βερόπουλος εισέρχονταν πρώτη στον χώρο των online πωλήσεων, σε μία Ελλάδα όπου το internet ήταν αργό, περιορισμένο και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις άγνωστες. Με σύνθημα «είναι κεφάτη, σερφάρει στου Βερόπουλου» πρόσφερε με δωρεάν μεταφορικά την υπηρεσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Αναπόφευκτο ήταν όσοι έπονταν να ακολουθήσουν την ίδια τιμολογιακή πολιτική.
Καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν σχετικά χαμηλές έως και πριν την πανδημία, το θέμα δεν έβγαινε στην επιφάνεια. Στην διετία του Covid επίσης δεν τέθηκε ποτέ θέμα χρέωσης, καθώς η περίοδος εκείνη ήταν που άνοιγε η αγορά και χτιζόταν η εμπιστοσύνη των καταναλωτών με τις αλυσίδες μέσα από νέο κανάλι, ενώ παράλληλα η απουσία μεγάλου μέρους των πελατών από τα σούπερ μάρκετ είχε δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν εργαζόμενους τους από το να γεμίζουν τα ράφια στο να τα … αδειάζουν εκτελώντας τις ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Το πρόβλημα εντάθηκε τον τελευταίο χρόνο, καθώς τα καταστήματα επανήλθαν σε πλήρη λειτουργία, ενώ παράλληλα και το ηλεκτρονικό εμπόριο αύξανε τα μερίδια του. Σε μία ιδιαίτερα πληθωριστική χρονιά, όπου οι καταναλωτές επέλεγαν από την οθόνη του υπολογιστή τους μόνο τις προσφορές και τα απαραίτητα, και απέφευγαν τις μετακινήσεις στο σούπερ μάρκετ για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση, οι διοίκησης των αλυσίδων καλούνταν να απασχολούν περισσότερους οδηγούς και pickers, μεγαλύτερο στόλο αυτοκινήτων και να δαπανούν περισσότερα σε καύσιμα.
«Στο εξωτερικό οι χρεώσεις στις μεταφορές προϊόντων σούπερ μάρκετ ισχύουν εδώ και πολλά χρόνια και για τον λόγο αυτό έχει πάψει να είναι ζημιογόνα αυτή η δραστηριότητα. Στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός στο συγκεκριμένο κομμάτι έχει οδηγήσει ώστε να περιμένουμε ακόμη πολύ καιρό ώστε να πάψει να υπάρχει αιμορραγία από τα μεταφορικά. Ακόμη και οι σημερινές χρεώσεις δεν αρκούν να καλύψουν στις περισσότερες περιπτώσεις τα μεταφορικά κόστη», εξηγεί στο Business Daily στέλεχος της αγοράς λιανεμπορίου.
Το μεταφορικό κόστος ειδικά στα τρόφιμα, είναι ο λόγος που η Lidl έχει αποφασίσει να μην εισέλθει στο delivery προϊόντων της, ενώ και για την παραδοσιακή Γαλαξίας τα κόστη είναι ένας γρίφος που καθυστερεί την επέκταση της στην υπηρεσία. Η επιφυλακτικότητα για τη χρέωση στα μεταφορικά προκύπτει και από τα στοιχεία έρευνας που δείχνουν τους Έλληνες να έχουν «καλομάθει» από το δωρεάν. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε στις αρχές του χρόνου η Focus Bari για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, το πρώτο κριτήριο (μετά την τιμή) για την επιλογή e-shop ήταν με ποσοστό 59% η δωρεάν αποστολή.