Η αναβολή της σημερινής συνέλευσης της MIG με πρωτοβουλία του ακτοπλόου Μάριου Ηλιόπουλου της Seajets, που μέσω της εταιρείας Ratio Holdings, συμφερόντων της κόρης του Δέσποινας, κατέχει το 5,48% της MIG, είναι το πιο πιθανό σενάριο με στόχο το επόμενο 20ήμερο η Ratio να έχει το χρόνο να ενισχύσει περαιτέρω το ποσοστό της στη MIG.
Απώτερος σκοπός του Μάριου Ηλιόπουλου -αν αποκωδικοποιήσει κάποιος και τα περίπου 15 ερωτήματα που έχει στείλει στη διοίκηση της MIG ενόψει της συνέλευσης- είναι να επηρεάσει τις εξελίξεις στη MIG και κυρίως τη συγχώνευση Attica Συμμετοχών (Superfast, Blue Star, HSW) με την ΑΝΕΚ, απέναντι όμως σε όχι έναν τυχαίο μέτοχο, αλλά την Τράπεζα Πειραιώς που ελέγχει το 31,2% της MIG.
Η συνέλευση έχει ως βασικό θέμα την έγκριση της μεταβίβασης του 79,38% που κατέχει η MIG στην Attica Συμμετοχών στη θυγατρική της Πειραιώς Strix Holdings με αντάλλαγμα τα δάνεια ύψους 443 εκατ ευρώ της MIG που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της Strix.
Μετά την έγκριση από τη συνέλευση της απόφασης αυτής και εφόσον η συναλλαγή λάβει το πράσινο φως και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες συγχώνευσης της Attica Συμμετοχών με την ΑΝΕΚ.
Και εδώ είναι που μπαίνει στην εξίσωση ο Μάριος Ηλιόπουλος ο οποίος μαζεύει επιθετικά μετοχές της MIG. Έχει επίσημα ανακοινώσει το 5,48% αλλά η πορεία της μετοχής, οποία μέσα στις τελευταίες 7 συνεδριάσεις έχει ανέβει από 0,035 ευρώ στα 0,076 ευρώ με συναλλαγές εκατομμυρίων τεμαχίων μαρτυρά ότι έχει ενισχύσει περαιτέρω το ποσοστό του, είτε μέσω της Ratio, είτε άλλων φιλικών προς αυτόν σχημάτων.
Άλλωστε, για να αποκτήσει κάποιος για παράδειγμα το 10% της MIG το τελευταίο διάστημα δεν θα χρειαζόταν να ξοδέψει πάνω από 6 εκατ. ευρώ, ποσό μικρό για την οικονομική επιφάνεια του Μάριου Ηλιόπουλου.
Επειδή όμως οι μετοχές που έχουν αποκτηθεί από την περασμένη Τετάρτη και μετά δεν έχουν δικαίωμα ψήφου στη γενική συνέλευση, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως η Ratio θα ζητήσει την αναβολή της συνέλευσης για 20 ημέρες όπως της δίνει δικαίωμα ο νόμος αφού κατέχει τουλάχιστον το 1/20 του μετοχικού κεφαλαίου χωρίς μάλιστα να χρειαστεί να εξηγήσει το λόγο που ζητεί την αναβολή.
Το επόμενο 20ημερο ο Μάριος Ηλιόπουλος, όπως εξηγούν χρηματιστηριακοί παράγοντες θα έχει το χρόνο να ενισχύσει το ποσοστό του στη MIG -τον βοηθάει το free float του 50% αλλά και η χαμηλή τιμή της μετοχής σε απόλυτο νούμερο.
Η σφήνα σε μια win-win συμφωνία
Ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του ώστε η επενδυτική κοινότητα να γνωρίζει τις προθέσεις του αλλά όλα δείχνουν πως θα προσπαθήσει να καθυστερήσει ή να αποτρέψει τη συγχώνευση Attica-ANEK. Υπάρχει βεβαίως και το σενάριο να θέλει να αποκτήσει μέσω της συμμετοχής του στη ΜIG ρόλο στην επόμενη μέρα της συγχώνευσης Αttica-ANEK και να διεκδικήσει κάποια assets -γραμμές ή πλοία- που ενδεχομένως η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα απαιτήσει να μην περιληφθούν στο νέο σχήμα. Η Αttica είναι ανταγωνιστής της SeaJets στη γραμμή των Κυκλάδων.
Με τη συμφωνία για τη μεταβίβαση του ποσοστού της Attica που κατέχει η MIG στη Strix Holdings με αντάλλαγμα τα δάνεια που έχει η Strix στη MIG και τη συγχώνευση Αttica-ANEK όλα τα μέρη ήταν ικανοποιημένα: Πρώτον, η MIG μηδενίζει το δανεισμό της και με την στήριξη της Πειραιώς θα ασκήσει εκ νέου επενδυτική δραστηριότητα αποκτώντας συμμετοχές σε άλλες εταιρείες διατηρώντας και την υποσχόμενη συμμετοχή της στην RKB που εκμεταλλεύεται εμπορικά κέντρα στη Σερβία.
Δεύτερον, η Πειραιώς θα μειώσει στο 6% το ποσοστό της στα κόκκινα δάνεια, θα έχει ελεύθερη βαρών τη MIG, και μακροπρόθεσμα όταν πωληθεί το σχήμα Αttica-ANEK θα εγγράψει μόνο κέρδη αφού έχει ως τώρα πάρει τις κατάλληλες προβλέψεις.
Τρίτον, με τη συγχώνευση Αttica-ANEK σώζεται η προβληματική ΑΝΕΚ και δημιουργείται ένα σχήμα αμιγώς ελληνικό ακτοπλοϊκό σχήμα που η ενδυνάμωσή και η εξυγίανσή του μόνο καλό θα κάνει στην οικονομία και στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της χώρας ως προς τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των δεκάδων νησιών που δεν διαθέτουν αεροδρόμια και των άγονων γραμμών.
«Ας έκανε αντιπρόταση αν ενδιαφέρεται για την Attica»
Ο παραπάνω σχεδιασμός απειλείται από έναν «εποχικό ακτοπλόο που κινείται μόνο το καλοκαίρι με τα ταχύπλοά του», όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι αναμένουν με ενδιαφέρον την αντίδραση της Τράπεζας Πειραιώς.
Πηγές κοντά στην Τράπεζα Πειραιώς που μίλησαν στο BD αφού δηλώνουν πως δεν έχουν σαφή εικόνα των προθέσεών του, ισχυρίζονται πως αυτό που κάνει δεν είναι μετοχικός ακτιβισμός, καθώς φαίνεται πως δεν τον ενδιαφέρουν τα συμφέροντα των μετόχων της MIG, αλλά μόνο τα δικά του συμφέροντα. Οπως επισημαίνουν, αν ενδιαφέρεται για την τύχη της Attica υπάρχει αποτίμηση για το 78,39% στα 443 εκατ. ευρώ. Θα μπορούσε να υποβάλει στη διοίκηση της MIG μια αντιπρόταση την οποία θα είχε υποχρέωση η διοίκηση να τη θέσει στην κρίση των μετόχων.
Σε πρώτη φάση η Πειραιώς φαίνεται να έχει το πάνω χέρι στις εξελίξεις, καθώς διαθέτει το 31,2% της MIG. Θα είναι και μια «μάχη» γοήτρου για την τράπεζα που δεν θα αφήσει να κινδυνέψει ο σχεδιασμός της από έναν και μόνο ακτοπλόο, όσο και αν είναι ισχυρός οικονομικά.
Ο ρόλος του Αναστάσιου Στάμου και οι προθέσεις του
Ρόλο στις εξελίξεις το επόμενο διάστημα θα διαδραματίσουν και οι θεσμικοί που κατέχουν το 8% της MIG αλλά και ο νέος μέτοχος που έκανε την εμφάνισή του την περασμένη Παρασκευή. Πρόκειται για τον Αναστάσιο Στάμου της βιομηχανίας πλαστικών Ρόλοπακ που ανακοίνωσε ότι κατέχει το 5,02% της MIG. Tρία είναι τα σενάρια για την εμπλοκή του: α) βλέπει ότι μπορεί να βγάλει λεφτά από τη μελλοντική πορεία της μετοχής που αποτελεί μήλο της έριδος αυτή την περίοδο, β) είναι ήδη «σύμμαχος» είτε του Μάριου Ηλιόπουλου, είτε της Πειραιώς και γ) θα επιδιώξει να προσεταιριστεί από κάποιον από τους δύο ανταγωνιστές ώστε να του πωλήσει το ποσοστό του γράφοντας υπεραξίες. Και εδώ προς το παρών, οι προθέσεις δεν είναι διακριτές.
Ίσως σήμερα, στη γενική συνέλευση, οι εκπρόσωποι των νέων μετόχων να δώσουν ένα στίγμα για τους σχεδιασμούς τους.
Το σίγουρο είναι ότι στο πολύ καλό «μενού» που σερβίρει το ελληνικό χρηματιστήριο στους πελάτες-επενδυτές από τις αρχές του χρόνου, η περίπτωση της MIG είναι το αλατοπίπερο και η υπόσχεση πως δεν θα πλήξουμε.