Καλύτερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου κινήθηκε η εγχώρια αγορά καλλυντικών μέσα στο 2021, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Cosmetics Europe. Συνολικά οι χώρες της γηραιάς ηπείρου είχαν αύξηση πωλήσεων των προϊόντων περιποίησης και υγιεινής κατά 2,6% πέρσι συγκριτικά με το 2020, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης για την χώρα μας ανήλθε σε 7,4%.
Η συγκεκριμένη αγορά αγγίζει σε αξία τα 80 δισ. ευρώ πανευρωπαϊκά, ισοφαρίζοντας την αμερικανική αγορά, ενώ ακολουθούν η Κίνα, με 70 δισ. ευρώ, η Ιαπωνία με 27 δισ, η Βραζιλία με 18 δισ ευρώ και η Νότια Κορέα με συνολική αξία αγοράς ύψους 11 δισ. ευρώ.
Ως προς την αξία αγορών, η χώρα μας βρέθηκε στην 17η θέση, με δαπάνες ύψους 992 εκατ ευρώ το 2021, ενώ πρώτες στη σχετική λίστα ήταν η Γερμανία με 13,60 δισ ευρώ, η Γαλλία με 11,96 και η Ιταλία με 10,64 δισ ευρώ. Αντίστοιχα, τελευταία σε δαπάνες για προϊόντα περιποίησης ήταν πέρσι η Εσθονία, με 0,14 δισ ευρώ.
Τα αρώματα ήταν η κατηγορία που κατέγραψε την πιο δυναμική ανάκαμψη το 2021, μετά από τους περιορισμούς της πανδημίας, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται πανευρωπαϊκά κατά 8,9%, ενώ ακολούθησε η κατηγορία προϊόντων περιποίησης επιδερμίδας, η οποία ενισχύθηκε κατά 4,9% το 2021 έναντι του 2020.
Στη χώρα μας, τα αρώματα σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά 11,3% πέρσι, αγγίζοντας σε αξία τα 103 εκατ ευρώ, ενώ ανάπτυξη κατά 9,3% κατέγραψαν τα είδη περιποίησης αγγίζοντας σε αξία 392 εκατ ευρώ. Τα προϊόντα για τα μαλλιά ενισχύθηκαν κατά 7,1%, με συνολικές πωλήσεις ύψους 275 εκατ ευρώ ενώ τα είδη μακιγιάζ ενισχύθηκαν κατά 4,2% σε σχέση με το 2020, με αξία αγορών ύψους 116 εκατ ευρώ.
Ως προς τις εξαγωγές, η Ελλάδα βρίσκεται στην 16η θέση μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, με την αξία τους να διαμορφώνεται σε 115 εκατ. ευρώ. Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής λίστας, με αξία εξαγωγών προς τρίτες χώρες ύψους 9,36 δισ, 3,25 δισ και 2,12 δισ ευρώ αντιστοίχως. Αντίστοιχα, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές καλλυντικών μειώθηκαν σχεδόν στο μισό το 2021, αγγίζοντας τα 3,87 δισ ευρώ έναντι 6,62 δισ ευρώ το 2020, με τις ΗΠΑ, την Κίνα, τον Καναδά και την Ιαπωνία να αποτελούν τους μεγαλύτερους εισαγωγικούς εταίρους της ΕΕ. Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εισαγωγές διαμορφώθηκαν σε 11,8 εκατ ευρώ πέρσι.
Οι τάσεις της αγοράς: Ποια προϊόντα θα έχουν ανάπτυξη
Σε ό,τι αφορά τις επερχόμενες τάσεις στην αγορά των καλλυντικών, έρευνα του NPD Group εκτιμά ότι οι πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης μαλλιών θα διπλασιαστούν παγκοσμίως μέχρι το 2024, με την αμερικανική αγορά να αναμένεται να καταγράψει μέση ανάπτυξη ύψους 14% το 2023.
Σχεδόν ένας στους τρεις εκπροσώπους της γενιάς Ζ χρησιμοποιεί τακτικά μάσκα μαλλιών, οι μισοί από τους ερωτηθέντες έχουν πραγματοποιήσει ή αγοράσει μία θεραπεία μαλλιών το τελευταίο εξάμηνο, ενώ αντίστοιχο ποσοστό σχεδιάζει να το κάνει το επόμενο εξάμηνο. Olaplex, Aveda, Living Proof, Devacurl και Bumble & Bumble αποτελούν τις κορυφαίες μάρκες που οι καταναλωτές αναζητούν στην prestige κατηγορία των προϊοντων περιποίησης μαλλιών, ενώ συνολικά οι πέντες πρώτες είναι οι Dove, Aussie, L’Oreal, Olaplex και Tresemme.
Αντίστοιχα, σημαντική ανάπτυξη αναμένεται να καταγράψουν και οι συσκευές καλλυντικής φροντίδας, προσώπου και μαλλιών, για χρήση στο σπίτι. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Technavio, η εν λόγω αγορά θα αυξηθεί κατά 4,04% μέχρι το 2026, με το 36% της ανάπτυξης να προέρχεται από τη Βόρεια Αμερική, ενώ θα ακολουθήσει η Ευρώπη και η Λατινική Αμερική. Επιπρόσθετα, και η κατηγορία προϊόντων αντιγήρανσης εκτιμάται ότι δύναται να αναπτυχθεί με ρυθμούς της τάξεως του 5,8% μέχρι το 2027, με την συνολική της αξία να αγγίζει τα 12,8 δισ δολάρια, από 9,1 δισ που ήταν το 2021.
Βασικό ζητούμενο η βιωσιμότητα
Το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους χαρακτηρίστηκε πάντως από έντονη κινητικότητα στην διεθνή αγορά καλλυντικών, με το θέμα της βιωσιμότητας να βρίσκεται στο επίκεντρο. Μεταξύ άλλων, ξεχωρίζει η πρόθεση της αλυσίδας The Body Shop για τη διάθεση επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών σε περισσότερα καταστήματά της, αλλά και η πρωτοβουλία της YSL Beauty να συνεργαστεί με την ΜΚΟ Re:wild για την προστασία 100.000 εκταριών άγριας φύσης μέχρι το 2030. Πολλά ήταν και τα νέα λανσαρίσματα σειρών περιποίησης από διεθνείς celebrities, όπως οι Scarlett Johansson, Idris Elba, Lady Gaga, Rihanna, Kim Kardashian και Hailey Bieber, αλλά και το άνοιγμα σε νέες αγορές από επώνυμα brands, όπως η Shiseido η οποία λάνσαρε την νέα σειρά περιποίησης Ule, με έδρα την Ευρώπη μέσα στην άνοιξη.
Σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε τέλος η πρόσφατη πώληση της ρωσικής θυγατρικής της αλυσίδας Sephora στον τοπικό γενικό διευθυντή της. Η συγκεκριμένη συμφωνία, εφόσον εγκριθεί από την αντιμονοπωλιακή επιτροπή, θα επιτρέψει στην αλυσίδα να λειτουργεί ξανά ενώ θα αποτρέψει επίσης μία ενδεχόμενη κατάσχεση των περιουσιακών της στοιχείων, σύμφωνα με όσα έχει διαμηνύσει η ρωσική κυβέρνηση για τις ξένες εταιρείες που έχουν αναστείλει την λειτουργία τους στην χώρα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Όπως έχει ανακοινώσει ο όμιλος LVMH που ελέγχει την αλυσίδα Sephora, η ρωσική θυγατρική διέθετε 88 καταστήματα στη Ρωσία, απασχολώντας συνολικά 1.200 υπαλλήλους και πλέον θα λειτουργεί υπό το σήμα Ile de Beaute.