Με στρατηγικό εταίρο τη ΔΕΗ θα εισέλθει η Motor Oil στον τομέα των έργων πράσινου υδρογόνου, καθώς οι δύο όμιλοι κατέληξαν σε στρατηγική συμφωνία για τη δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος, όπου η Motor Oil θα ελέγχει την πλειοψηφία των μετοχών (51%) και η ΔΕΗ το 49%.
Ειδικότερα, την υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης (Memorandum of Understanding – MOU) για τη διαμόρφωση του πλαισίου και την υλοποίηση μέσω κοινοπρακτικού σχήματος (Joint Venture), έργων στον τομέα του πράσινου υδρογόνου ανακοίνωσαν η Motor Oil και η ΔΕΗ.
Όπως σημειώνεται σε κοινή τους ανακοίνωση, η συμμετοχή της Motor Oil στο κοινό μετοχικό σχήμα θα ανέλθει σε 51% και της ΔΕΗ σε 49%.
Η κοινοπραξία πιστεύει ότι μπορεί να ηγηθεί της ανάπτυξης της οικονομίας του υδρογόνου στην Ελλάδα, έχοντας πρόσβαση στην αναπτυσσόμενη πλατφόρμα παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές της ΔΕΗ, εκμεταλλευόμενη ταυτόχρονα τη δυναμικότητα και τεχνογνωσία της Motor Oil ως μιας εκ των μεγαλύτερων ενεργειακών ομίλων στη χώρα, επισημαίνει η ανακοίνωση.
Η σκοπούμενη κοινοπραξία έχει στόχο την ανάπτυξη έργων παραγωγής και αποθήκευσης πράσινου υδρογόνου στη χώρα, διευκολύνοντας έτσι την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε ένα περιβάλλον καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα (Net Zero).
Δυναμικά στην αγορά του υδρογόνου μπαίνει η Motor Oil με δύο έργα που προκρίνονται στις προτάσεις που συνθέτουν την ελληνική συμμετοχή στο ευρωπαϊκό IPCEI «Υδρογόνο». Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 20 έργα που προτάθηκαν μετά από σχετική πρόσκληση, ανάμεσα στα έργα που θα φτάσουν στην Κομισιόν θα είναι και δύο έργα όπου θα πρωταγωνιστεί η Motor Oil. Παράλληλα, ο όμιλος προχωρά με γρήγορο βηματισμό τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Υπενθυμίζεται ότι ο τομέας του πράσινου υδρογόνου θα απαιτήσει επενδύσεις δισεκατομμυρίων στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Το πρώτο έργο, στο οποίο συμμετέχει η Motor Oil μαζί με τη ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΗ, είναι το Blue Med και αφορά την παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Στόχος είναι η παραγωγή πράσινου και γαλάζιου Η2 για μεταφορά, διανομή και χρήση στη βιομηχανία (διυλιστήρια) και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία).
Το δεύτερο έργο αφορά το σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με βάση την ηλιακή ενέργεια που θα προέρχεται από φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία, στο πλαίσιο του προγράμματος White Dragon, με προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ. Στο έργο αυτό, εκτός της Motor Oil, συμμετέχουν ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, η πολωνική Solaris, καθώς επίσης το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας Δημόκριτος και το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Ελλάδος, ενώ το συντονισμό του έργου έχει η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Με το σχέδιο αυτό, ο στόχος είναι η ηλιακή ενέργεια να είναι η βάση για την παραγωγή του πράσινου υδρογόνου που υπολογίζεται ότι θα καλύπτει τις ανάγκες τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας και όσο «περισσεύει» θα μεταφέρεται σε άλλες περιοχές για διαφορετικές χρήσεις.
Για να πραγματοποιηθεί το παραπάνω σχέδιο θα χρειαστεί η δημιουργία τεράστιων φωτοβολταϊκών μονάδων και μονάδων παραγωγής ηλεκτρολυτών, με επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν έως και τα 4 δισ. ευρώ. Σε πλήρη λειτουργία υπολογίζεται ότι ετησίως θα μπορούν να παραχθούν έως και 16.000 τόνοι πράσινου υδρογόνου.
Επίσης εξετάζεται η χρήση του πλεονάζοντος υδρογόνου σε υδρογονοκίνητα οχήματα και ειδικότερα σε λεωφορεία αστικών συγκοινωνιών, βαρέα οχήματα και Ι.Χ. Όλες οι τεχνολογίες που εξετάζονται είναι ήδη αναπτυγμένες και όχι σε ερευνητικό στάδιο.