«Η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις στο εμπόριο και αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι αυτές οι αλλαγές δεν είναι παροδικές, αλλά έχουν μόνιμο αποτύπωμα. Εμείς πρέπει να προσαρμοστούμε. Και το νέο κατάστημα εντάσσεται σε αυτό, δηλαδή να είμαστε πιο κοντά στον καταναλωτή. Χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι τα άλλα, παλιότερα καταστήματα δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο».
Με τις φράσεις αυτές περιέγραψε χθες στο περιθώριο των εγκαινίων του νέου καταστήματος ΙΚΕΑ στο The Mall Athens, μια επένδυση 3 εκατ. ευρώ, ο κ. Βασίλης Φουρλής, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης και μεγαλύτερος retailer της ελληνικής αγοράς.
Ο κ. Φουρλής έκανε εκτενή αναφορά στη νέα εποχή που θα χαρακτηρίσει τα επόμενα χρόνια το χώρο του λιανικού εμπορίου σημειώνοντας: «Βλέπουμε μια τάση στις παρυφές των πόλεων με ανοικτά εμπορικά κέντρα και με το πρασίνισμα των υφιστάμενων κέντρων. Σε όλες τις εκφάνσεις του εμπορίου βλέπουμε αλλαγές. Η ψηφιακή οικονομία αλλά και η ενασχόληση με το αποτύπωμα στο περιβάλλον, είναι οι δυο σημαντικότερες τάσεις που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον. Καθώς η οικονομία και οι επιχειρήσεις έχουν μείνει πίσω στην ψηφιοποίηση, η πανδημία έκανε και ένα καλό. Επίσπευσε τις αλλαγές και έφερε ταρακούνημα μέσα από την ανάδειξη του ψηφιακού και πράσινου κόσμου».
Επεσήμανε πως «τα φυσικά καταστήματα δεν χάνουν τη δυναμική τους αλλά αλλάζουν δυναμική», ενώ σημείωσε πως οι πωλήσεις στο e-commerce διπλασιάστηκαν στην πανδημία, φτάνοντας στο 20% του τζίρου από 10% πριν, ενώ ανάλογο είναι το μερίδιο στο σύνολο του ομίλου. Μάλιστα εκτίμησε πως το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και θα αυξάνει τα ποσοστά του ακόμη και μετά την πανδημία.
Όπως ανέφερε ο κ. Φουρλής από τα 400 εκατ. ευρώ του κύκλου εργασιών φέτος τα 80 εκατ. ευρώ θα είναι e-commerce με αυξητικές τάσεις. Σε επίπεδο κερδοφορίας φέρνει τα ίδια κέρδη με ένα κατάστημα, αλλά έχει διαφορετικές διαδικασίες logistics και άλλα κόστη.
Ωστόσο μακροπρόθεσμα, λόγω και των επενδύσεων του ομίλου σε logistic centers, το κόστος θα μειωθεί. Μακροπρόθεσμα το κόστος θα εξορθολογιστεί σε συνδυασμό και με την αναπροσαρμογή των καταστημάτων στο νέο μοντέλο, με βάση το οποίο πέρα από τα μεγάλα καταστήματα ΙΚΕΑ, με επιφάνεια περίπου 20 χιλ. τ.μ., αναπτύσσονται μεσαία με 9-10 χιλ. τ.μ. και μικρά με περίπου 2.000 τ.μ., όπως το νέο στο The Mall Athens.
Υπάρχουν ελλείψεις προϊόντων, θα έρθουν ανατιμήσεις
Αναφορικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο όμιλος λόγω της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα ο κ. Φουρλής τόνισε πως οι ελλείψεις σε προϊόντα φτάνουν στο 13 - 14% του χαρτοφυλακίου της. Τόνισε ότι έως τώρα δεν έχουν γίνει ανατιμήσεις, όμως από το 2022 θα γίνουν αλλά δε θα ξεπερνούν το 5% έως 10%, ενώ στο αθλητικό κομμάτι (αλυσίδα Intersport) έχουν γίνει γρηγορότερα κάποιες ανατιμήσεις.
Πάντως, ο κ. Φουρλής εκτίμησε πως έως το πέρας του πρώτου εξαμήνου του 2022 η ενεργειακή κρίση και η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα θα έχει εξομαλυνθεί αρκετά, ενώ «ήδη υπάρχει βελτίωση το τελευταίο διάστημα».
Οι νέες επενδύσεις της Fourlis
«Συνεχίζουμε ένα ταξίδι που ξεκίνησε πριν είκοσι χρόνια τη Θεσσαλονίκη, μέσα σε αυτό το διάστημα έχουν γίνει 250 εκατ. ευρώ επενδύσεις με την πιο πρόσφατη ένα κέντρο εφοδιαστικής αλυσίδας στα Οινόφυτα», ανέφερε ο κ. Φουρλής. Το ένα κατάστημα έγιναν εφτά σε τρεις χώρες, δημιουργήθηκαν δέκα σημεία παραλαβής και παράδοσης σε τρεις χώρες και συγκεκριμένα σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρο και οι 250 αρχικά εργαζόμενοι έχουν γίνει 2.000.
Και έπονται δυο νέα καταστήματα μεσαίου μεγέθους στην Πάτρα και στο Ηράκλειο Κρήτης, αλλά και ένα από τα πιο πρωτοποριακά καταστήματα των ΙΚΕΑ στο Ελληνικό. Εκεί, ο όμιλος συνεργάζεται με τη Lamda Development για τη δημιουργία ενός μοναδικού retail park. Ο CEO της εισηγμένης εκτίμησε ότι η Ελλάδα μπαίνει σε έναν ενάρετο και πολυετή κύκλο ανάπτυξης της οικονομίας, σημειώνοντας ότι είναι πολύ αισιόδοξος για τη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.
Το ΙΚΕΑ νέας γενιάς στο The Mall Athens
Το νέο κατάστημα ΙΚΕΑ που άνοιξε χθες τις πύλες του στο κοινό βρίσκεται στον 4ο όροφο του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της χώρας The Mall Athens και χαρακτηρίζεται νέας γενιάς, καθώς είναι 1.900 τ.μ., προσαρμοσμένο στη νέα εποχή, συνδυάζοντας λύσεις φυσικού καταστήματος στην εποχή του e-commerce.
Είναι από τα λίγα καταστήματα διεθνώς κάτω από αυτό το νέο concept και το τρίτο κατάστημα που λειτουργεί ο όμιλος μετά τη Σόφια στη Βουλγαρία και τον Πειραιά στην Ελλάδα. Το νέο κατάστημα έχει 1.300 ετοιμοπαράδοτα προϊόντα κυρίως μικρού μεγέθους που μπορούν να μεταφερθούν σε τσάντα, ενώ για τα μεγαλύτερα έπιπλα υπάρχει η λύση της παραγγελίας. Tο κατάστημα ΙΚΕΑ Τhe Mall Athens απασχολεί 69 υπαλλήλους, ενώ διαθέτει Κέντρο Σχεδιασμού και εστιατόριο 128 θέσεων.
Σήμερα, λειτουργούν συνολικά δέκα καταστήματα ΙΚΕΑ, έξι από αυτά στην Ελλάδα, ένα στην Κύπρο και τρία στη Βουλγαρία. Επίσης, λειτουργούν εννέα Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών (pick-up-point) ΙΚΕΑ στη Ρόδο, στην Πάτρα, στα Χανιά, στο Ηράκλειο, στη Κομοτηνή και στην Καλαμάτα, δύο στη Βουλγαρία (Μπουργκάς και Πλόβντιβ) και ένα στην Κύπρο. Επίσης λειτουργεί το ΙΚΕΑ e-shop και τo ΙΚΕΑ App, που όλα παρέχουν μία ομοιόμορφη και συνεπή χρηστική εμπειρία για τους πελάτες ΙΚΕΑ.