Με διάρκεια παραχώρησης μεταξύ 20 και 30 ετών και με πληρωμές διαθεσιμότητας θα υλοποιηθούν τα 18 αρδευτικά έργα που προωθούνται με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ. Οι ιδιώτες θα αναλάβουν τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των αρδευτικών έργων και θα αμείβονται κατά 100% με πληρωμές διαθεσιμότητας, με βάση συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια που θα προβλέπονται στις συμβάσεις.
Mιλώντας χθες στη Βουλή, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιος Λιβανός είπε πως τα έργα θα συγχρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ, δηλαδή η αποπληρωμή του ιδιωτικού φορέα θα γίνει σε βάθος χρόνου μετά την έναρξη λειτουργίας τους, βάσει προκαθορισμένων προδιαγραφών αποτελέσματος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. «Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει το στοιχείο της εμπορικής εκμετάλλευσης και δεν θα υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των αγροτών αναφορικά με το κόστος άρδευσης».
Η σύνταξη των Αρχικών Επενδυτικών Σχεδίων και οι οικονομοτεχνικές μελέτες, έγιναν τηρώντας όλες τις διαδικασίες νομιμότητας, όπως αυτές ορίζονται από το Νόμο περί Προμηθειών (Ν. 4412/2016), με διαγωνισμούς και με μικρότερο από το ανώτερο προβλεπόμενο κόστος. Ακόμα βρίσκονται στο στάδιο ελέγχου τους προς έγκριση από τους αρμόδιους φορείς. Συγκεκριμένα, έχουν δοθεί 171.000 ευρώ συν ΦΠΑ σε τρεις οικονομοτεχνικούς συμβούλους για την εκπόνηση 16 οικονομοτεχνικών μελετών.
Κατά τον υπουργό, σε προκαταρκτικό στάδιο εξετάστηκαν -με όρους αποτελεσματικότητας και μείωσης κινδύνων- τα σενάρια υλοποίησης των έργων με την κλασική μέθοδο των δημοσίων έργων όσο και με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.
Το όφελος της κατασκευής των αρδευτικών έργων μέσω ΣΔΙΤ είναι προφανές, αφού αποφεύγονται οι χρονοβόρες διαδικασίες των Δημοσίων Συμβάσεων και με την αποπληρωμή του ιδιώτη σε βάθους χρόνου εξασφαλίζεται η καλή κατασκευή και λειτουργία του έργου, με απώτερα οφέλη: την ορθολογικότερη χρήση του νερού και την μείωση των απωλειών με την εισαγωγή προηγμένων αρδευτικών συστημάτων και πρακτικών την αύξηση της αποδοτικότητας των καλλιεργειών και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα το μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Για το θέμα των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (ΟΕΒ), που είναι γνωστό πως υπολειτουργούν ή σε ορισμένους έχουν εντοπιστεί φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο κ. Λιβανός υποστήριξε πως πραγματοποιείται διαβούλευση στην οποία υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων, δεδομένου ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, είναι πλέον ξεπερασμένο, χωρίς να διαθέτει τις κατάλληλες προβλέψεις και χωρίς να παρέχει τα κατάλληλα εργαλεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και των σύγχρονων προκλήσεων, όπως της κλιματικής κρίσης, αλλά και τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των ΟΕΒ, όπου απαιτείται.
Για το λόγο αυτό, είπε ο κ. Λιβανός, «εξετάζουμε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας του τομέα των δημόσιων αρδευτικών δικτύων, το οποίο αφενός θα αντιμετωπίζει τα διαπιστωμένα προβλήματα του τομέα και των φορέων που δραστηριοποιούνται εντός αυτού κι αφετέρου θα υποστηρίζει την ανάπτυξη του, μέσω της υλοποίησης και συντήρησης εγγειοβελτιωτικών έργων, της προσέλκυσης ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων, καθώς και της εφαρμογής αποτελεσματικών πρακτικών ορθολογικής διαχείρισης του αρδευτικού νερού, προς όφελος του περιβάλλοντος και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας».