Ενισχύεται ο ανταγωνισμός στη δυναμικά αναπτυσσόμενη εγχώρια αγορά του online delivery με την προσθήκη της ουκρανικής Rocket, η οποία φιλοδοξεί να αποσπάσει μερίδιο της αγοράς με αιχμή τις χαμηλότερες χρεώσεις.
Πρόκειται για αγορά ύψους 800 εκατ. ευρώ, αγορά που έλαβε μεγάλη ώθηση από την πανδημία και τους περιορισμούς στις μετακινήσεις οι οποίες άλλαξαν ταχύτατα και δραστικά πολλές καταναλωτικές συνήθειες. Στο «παιχνίδι» του online delivery έχουν ενταχθεί τα πάντα: από παραδόσεις καφέ και μικρογευμάτων μέχρι προϊόντων από σούπερ μάρκετ, καταστήματα τροφίμων, αλλά σε μερικές περιπτώσεις και από άλλες επιχειρήσεις όπως ανθοπωλεία.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ τέσσερις στους δέκα χρήστες του διαδικτύου παραγγέλνουν ηλεκτρονικά φαγητό, ενώ σύμφωνα με την Convert Group, οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ το 2020, ξεπέρασαν τα 163 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άλμα +262% σε σχέση με το προηγούμενο έτος
Στην ελληνική αγορά κυριαρχεί η e-food που ανήκει στον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, με την φινλανδική Wolt να την ανταγωνίζεται σκληρά ενώ ακολουθεί το Box της Cosmote και το delivery.gr του ομίλου Μούχαλη.
Η νέα είσοδο στην αγορά
Η Rocket, από την Ουκρανία, αποτελεί το νέο παίκτη που κάνει την εμφάνιση του στην ελληνική αγορά, ενώ έχει παρουσία σε Ουκρανία, Ολλανδία, Κύπρο και Γαλλία. Στόχος της εταιρείας είναι η ένταξη πληθώρας καταστημάτων εστίασης, που θα παρέχουν μεγάλη ποικιλία επιλογών στους καταναλωτές, με την υπηρεσία να είναι διαθέσιμη και στο κέντρο της Αθήνας.
Όπως αναφέρει η εταιρεία, ήδη τα καταστήματα που έχουν ενταχθεί στην πλατφόρμα της Rocket επωφελούνται από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που παρέχει η πλατφόρμα, μεταξύ των οποίων χρέωση χαμηλότερων προμηθειών, συμβουλευτικές υπηρεσίες marketing και προώθησης στα socialmedia και επαγγελματική φωτογράφιση γευμάτων και πιάτων.
Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για Android και iOS, όπου ο χρήστης εγγράφεται στην υπηρεσία συμπληρώνοντας απλά τη διεύθυνση του και ο κατάλογος καταστημάτων και επιλογών εμφανίζεται αμέσως στην οθόνη, και το εύχρηστο interface διευκολύνει την επιλογή του καταστήματος, ενώ ελκυστικές προσφορές και εκπτώσεις παρουσιάζονται στους χρήστες σε καθημερινή βάση.
Η Clementine Joly, Διευθύντρια Marketing Ευρώπης είχε δηλώσει πως «σχεδιάσαμε τη στρατηγική επέκτασής μας έπειτα από εκτενή έρευνα που πραγματοποιήσαμε, σε συνεργασία με την PWC. Η Αθήνα βάσει διαφόρων κριτηρίων αναδείχθηκε ως ευκαιρία, οπότε αποφασίσαμε να κάνουμε το πρώτο βήμα ξεκινώντας από τη δημοφιλή περιοχή του Χαλανδρίου, όπου υπάρχουν πολλά καταστήματα εστίασης και εστιατόρια. Μία από τις κύριες προτεραιότητές μας είναι να αναπτύξουμε ισχυρούς δεσμούς με τα εστιατόρια της πόλης. Καθώς γνωρίζουμε ότι ήταν μια δύσκολη περίοδος για τους επιχειρηματίες του κλάδου, διασφαλίζουμε ένα συμφέρον σύστημα προμηθειών με απώτερο σκοπό να τους αποφέρουμε μεγαλύτερα κέρδη».
Κινήσεις ανάπτυξης από τους παίκτες της αγοράς
Η e-food που αποτελεί και τον μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς είδε τα μεγέθη της να ενισχύονται σημαντικά το 2020 με τον κύκλο εργασιών της να διαμορφώνεται στα 64,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 49,38% σε σχέση με το 2019. Η πλατφόρμα online delivery που συνεργάζεται με περίπου 15.000 καταστήματα σε 90 πόλεις της Ελλάδας και την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, στοχεύει, όπως αναφέρει στην οικονομική της έκθεση, στην «ενίσχυση του κύκλου εργασιών της μέσω της ανάπτυξης νέων συνεργασιών με καταστήματα πέραν των εστιατορίων αλλά και με σημαντικές επενδύσεις στο κανάλι της διανομής».
Η εταιρεία διαπιστώνοντας τις προοπτικές της αγοράς έχει ανακοινώσει πως θα προχωρήσει στο επόμενο διάστημα στην πρόσληψη 4.000 νέων διανομέων που θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν είτε με εξαρτημένη σχέση εργασίας, με τον καθιερωμένο τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε η εταιρεία μέχρι τώρα, είτε ως ανεξάρτητοι συνεργάτες - διανομείς. Παράλληλα η e-food έχει δημιουργήσει και την υπηρεσία e-food market όπου οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν είδη παντοπωλείου, καθώς και η μικρή λιανική κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στην αγορά του online delivery.
Από την πλευρά της η φινλανδική Wolt που ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2019, φέρνοντας μια νέα πρόταση στην αγορά με το ευέλικτο πρόγραμμα συνεργασίας με τους διανομείς και προσφέροντας στις επιχειρήσεις την δυνατότητα να αναπτυχθούν ακόμα και σε περιοχές που μέχρι πρότινος δεν μπορούσαν να φτάσουν. Η εταιρεία πλέον έχει καλύψει πλήρως Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ συνεχίζει να επεκτείνεται σε Λάρισα, Πάτρα, Βόλο και Ηράκλειο και παράλληλα διευρύνει την γκάμα των επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζεται. Εκτός από τα καθιερωμένα καταστήματα εστίασης, η εφαρμογή της Wolt φιλοξενεί επίσης και σούπερ μάρκετ, κάβες, ανθοπωλεία ενώ συνεργάζεται και με την αλυσίδα καταστημάτων παιχνιδιών Μουστάκας.
Η πλατφόρμα BOX του ομίλου ΟΤΕ που αποτελεί τον νεαρότερο παίκτη της αγοράς εξετάζει το ενδεχόμενο να διευρύνει την παρουσία της, ενώ προσφέρει και υπηρεσίες παράδοσης προϊόντων σούπερ μάρκετ αλλά και ζαχαροπλαστείων, ή αρτοποιείων. Ειδικότερα πολύ ικανοποιητικές κρίνονται οι παραγγελίες μέσα από την πλατφόρμα στα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» και «Κρητικός», που όχι μόνο έχουν διατηρήσει τη δυναμική τους, αλλά έχει παρατηρηθεί 50% αύξηση των πωλήσεων από την αρχή της χρονιάς.
Με το BOX να αποτελεί έναν από τους άξονες ανάπτυξης των εσόδων για τον όμιλο ΟΤΕ το 2021, όπως αναφερόταν στην ετήσια έκθεση αποτελεσμάτων του ομίλου, πέρα από σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν και καταστήματα μαναβικής, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία στην κατηγορία «Φρέσκα Τρόφιμα», ενώ στην κατηγορία «Μάρκετ & Ψιλικά» θα βρουν καταστήματα delicatessen, κάβες, βιολογικά προϊόντα, αλλά και ζαχαροπλαστεία. Η πλατφόρμα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα καταστήματα, καλύπτοντας νέες περιοχές και προχωρώντας σε συνεργασία με μεγάλες αλυσίδες εστίασης.
Η delivery.gr που ανήκει από το 2019 στον όμιλο Μούχαλη αποτελεί τον πρωτοπόρο της αγοράς online delivery στην Ελλάδα. Με «όχημα» την συνεργασία της με την ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ενδυναμώσει την παρουσία της σε όλη την Ελλάδα ενώ έχει ανοίξει τον δρόμο και για την είσοδο των ηλεκτρονικών πλατφορμών online delivery στην αγορά της μικρής λιανικής.