Η πανδημία ανέκοψε την ανοδική πορεία του ισπανικού κολοσσού γρήγορης μόδας Inditex και στην χώρα μας, όπως αποδεικνύουν τα οικονομικά αποτελέσματα των επτά επιμέρους αλυσίδων που αναπτύσσει στην ελληνική αγορά, προεξάρχουσας της ναυαρχίδας Zara, για τη δωδεκάμηνη οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2021.
Ειδικότερα, η Zara Ελλάς είχε μειωμένο κατά 43% κύκλο εργασιών, ύψους 168,1 εκατ. ευρώ πέρσι, έναντι 296,2 εκατ. ευρώ το προηγούμενο δωδεκάμηνο, ενώ τα κέρδη προ φόρων περιορίστηκαν σε 10,2 εκατ ευρώ από 19,3 εκατ ευρώ την χρήση του 2019. Περαιτέρω, τα κέρδη μετά φόρων περιορίστηκαν κατά 44%, αγγίζοντας τα 7,7 εκατ. ευρώ, από 13,8 εκατ ευρώ που ήταν το αμέσως προηγούμενο δωδεκάμηνο. Στο τέλος της χρήσης, η αλυσίδα Zara μετρούσε συνολικά 47 σημεία πώλησης στη χώρα μας και μέσα στο τρέχον έτος αναμένεται η περαιτέρω αναδιοργάνωση του δικτύου της, με το κλείσιμο παλαιότερων, μη αποδοτικών σημείων, και το άνοιγμα νέου τύπου καταστημάτων που ενσωματώνουν τις νέες τεχνολογίες.
Ανάλογη πορεία παρουσιάζουν τα μεγέθη και των υπολοίπων αλυσίδων που η Inditex αναπτύσσει στην χώρα μας. Η αλυσίδα Bershka, με 28 καταστήματα στην Ελλάδα, είχε μειωμένες πωλήσεις κατά 34% την χρήση του 2020, συνολικού ύψους 45,1 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο προ φόρων, κατέγραψε ζημίες ύψους 205.804 ευρώ, έναντι κερδών 4,2 εκατ ευρώ την προηγούμενη 12μηνη χρήση. Κατ’αναλογία, η αλυσίδα Pull & Bear είχε μειωμένες πωλήσεις κατά 42% συγκριτικά με πέρσι, συνολικού ύψους 32,2 εκατ ευρώ, ενώ πέρασε σε καθαρές ζημίες ύψους 1,49 εκατ ευρώ, έναντι κερδών ύψους 3,46 εκατ ευρώ την χρήση του 2019. Η αλυσίδα μετράει πλέον 24 καταστήματα στην χώρα μας, καθώς έκλεισε στις 31 Ιανουαρίου 2021 το κατάστημα που διατηρούσε στο κέντρο της Αθήνας, επί της οδού Πανεπιστημίου.
Κάμψη κατά 47% παρουσίασαν την περσινή χρήση και οι πωλήσεις της αλυσίδας Massimo Dutti, συγκριτικά με το 2019, διαμορφούμενες σε 19,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων περιορίστηκαν σε 47.237 ευρώ, από 2,83 εκατ. ευρώ την προηγούμενη 12μηνη χρήση. Η αλυσίδα μετρούσε στο τέλος του περασμένου Ιανουαρίου συνολικά 13 καταστήματα στην χώρα μας. Μειωμένες πωλήσεις κατά 44% είχε επί συνόλου 22 καταστημάτων και η αλυσίδα Stradivarius το 2020 συγκριτικά με το 2019, διαμορφούμενες συνολικά σε 29,11 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα πέρασε σε ζημιές προ φόρων ύψους 887.909 ευρώ, έναντι κερδών προ φόρων ύψους 5,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Πωλήσεις μειωμένες κατά 15,6% σε ετήσια βάση, στα 19,2 εκατ ευρώ, είχε επίσης η αλυσίδα εσωρούχων και αθλητικών ειδών Oysho, όμως τα κέρδη προ φόρων ήταν αυξημένα σε 2,9 εκατ ευρώ το 2020, έναντι 1,9 εκατ ευρώ την προηγούμενη χρήση. Η εξέλιξη αποδίδεται στον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών, στα 18 καταστήματα που διατηρεί, αλλά και στην ενίσχυση των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Τέλος, η αλυσίδα ειδών οικιακού εξοπλισμού Zara Home είχε μειωμένο κύκλο εργασιών την περίοδο Φεβρουαρίου 2020-Ιανουαρίου 2021 ύψους 15 εκατ. ευρώ, έναντι πωλήσεων ύψους 18,2 εκατ ευρώ το προηγούμενο δωδεκάμηνο, όμως αύξησε τα κέρδη μετά φόρων σε 2,51 εκατ. ευρώ, από 1,55 εκατ. ευρώ πέρσι, χάρη στα μειωμένα λειτουργικά έξοδα, τις διαδικτυακές πωλήσεις και την αποτελεσματική διαχείριση του αποθέματος. Η αλυσίδα διατηρεί δίκτυο 9 καταστημάτων στην χώρα μας.
Σημειώνεται ότι ο ισπανικός όμιλος υλοποιεί την τεχνολογική αναβάθμιση του δικτύου του παγκοσμίως, και στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να κλείσει συνολικά 1.200 καταστήματα μέσα στην επόμενη διετία. Έκλεισε δε την 12μηνη χρήση του 2020 με κάμψη πωλήσεων κατά 28%, συγκριτικά με το 2019, στα 20,4 δις ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία του περιορίστηκε σε 1,1 δις ευρώ, όμως οι ηλεκτρονικές του πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 77%.