Για πρώτη φορά στην ιστορία, μια εταιρεία τόσο μεγάλου εκτοπίσματος, ηγέτιδα στην ποντοπόρο ναυτιλία με 78 πλοία στις θάλασσες του κόσμου συνολικής χωρητικότητας 559.000 TEUs και εισηγμένη στη Wall Street, ανοίγει «παρτίδες» με το ελληνικό Χρηματιστήριο, εκδίδοντας ομόλογο.
Ο λόγος για τη μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare Shipping Co S.A., συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino, Hilton Athens κ.α.), εισηγμένη στο New York Stock Exchange (NYSE) που χθες έλαβε το πράσινο φως από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την έκδοση ομολόγου 100 εκατ. ευρώ το οποίο θα εισαχθεί για διαπραγμάτευση στο Χ.Α. Οι δημόσιες εγγραφές θα ξεκινήσουν την επόμενη Τετάρτη 19 Μαΐου και θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 21/5, ενώ η διάρκεια του ομολόγου θα είναι πενταετής.
Έτσι, «σπάει» ένα μεγάλο ταμπού για την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά. Ο λόγος για το ταμπού της σχέσης που έχει η ελληνική ναυτιλία με το ελληνικό Χρηματιστήριο, μια σχέση που έμενε διαρκώς στα σχέδια, στις υποσχέσεις, στο «καλό κλίμα» κ.ο.κ. αλλά ουδέποτε είχε γίνει το βήμα παραπάνω. Μάλιστα, αρκετοί είχαν μιλήσει και για εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στο ελληνικό χρηματιστήριο στο παρελθόν, κάτι που ουδέποτε προχώρησε.
Τώρα, όχι απλώς γίνεται το πρώτο εμφατικό βήμα με μια μεγάλη ομολογιακή έκδοση, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες του BusinessDaily, ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για δεύτερη – εξίσου μεγάλη – ομολογιακή έκδοση από άλλη ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που είναι εισηγμένη στη Wall Street. Οι διαδικασίες προετοιμασίας αυτού του 2ου ομολόγου έχουν ξεκινήσει και σύμφωνα με πληροφορίες ο σχεδιασμός είναι η έκδοση να γίνει το προσεχές φθινόπωρο. Αυτή η δεύτερη έκδοση, θα γίνει από εταιρεία όπου επικεφαλής είναι Έλληνας εφοπλιστής, εξαιρετικά δραστήριος τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα σε αρκετούς τομείς.
Όπως γίνεται αντιληπτό, μια νέα «αγορά» χτίζεται σιγά σιγά για το ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς αποκτά πλέον απτή σχέση με την ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι ηγέτιδα δύναμη στην υφήλιο, ελέγχοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας αγοράς.
Η διοίκηση του ελληνικού χρηματιστηρίου έχει κάνει σημαντικές προσπάθειες για το άνοιγμα του διαύλου επικοινωνίας με την ελληνική ναυτιλία, εκτιμώντας ότι μπορεί να προσδώσει επιπλέον ειδικό βάρος αλλά και «βάθος» στην αγορά. Αυτό το ομόλογο είναι το επιστέγασμα αυτών των προσπαθειών, όπου εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει το προφίλ του Χ.Α. σε μια συγκυρία κοσμογονικών εξελίξεων σε πολλά επίπεδα και σε όλους τους κλάδους.
H έκδοση της Costamare
Σε ό,τι αφορά την έκδοση της Costamare Shipping Co S.A. αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ο βαθμός υπερκάλυψης αλλά και η εν γένει υποδοχή που θα έχει από τους επενδυτές σε Ελλάδα και εξωτερικό, το οποίο θα αποτελεί πρόκριμα για τις μελλοντικές κινήσεις. Η έκδοση θα γίνει από την κυπριακή θυγατρική της Costamare με την επωνυμία Costamare Participations PLC, ώστε να διευκολυνθούν οι διαδικασίες.
Όπως σημειώνουν πηγές με γνώση των διαδικασιών, τα κεφάλαια που θα αποκομίσει η Costamare Shipping Co S.A. θα πάνε για αγορές πλοίων, ενώ οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι πρόκειται για μια πρώτη – δοκιμαστική έκδοση, με στόχο να ανοίξει ένας δίαυλος επικοινωνίας με την ελληνική αγορά.
Σ’ ό,τι αφορά τις διαδικασίες του ομολόγου, είναι μια έκδοση σύνθετη, με πολλές παραμέτρους που πρέπει να τακτοποιηθούν, δεδομένου ότι είναι η πρώτη εταιρεία που προβαίνει σε κάτι τέτοιο ενώ είναι εισηγμένη στο NYSE, έχοντας και διάσπαρτα στις θάλασσες του κόσμου 78 πλοία, πολλά εκ των οποίων είναι υπό διαφορετική επιχειρησιακή ή νομική «ομπρέλα».
Η προσπάθεια της Costamare Shipping Co S.A. για έκδοση ομολόγου στο Χ.Α. είχε αρχίσει το καλοκαίρι του 2017, όμως λόγω της ευρύτερης κρίσης στην αγορά κρίθηκε ότι θα ήταν καλύτερο να γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο. Τότε, ο στόχος ήταν για μια έκδοση έως 50 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα θα ζητηθεί το διπλάσιο ποσό, το οποίο η ελληνική αγορά δύναται να «σηκώσει», όπως έχουν δείξει όλες οι πρόσφατες εκδόσεις εταιρειών όπως ΔΕΗ, Motor Oil και Μυτιληναίος.
Costamare Shipping: Η ίδρυση το 1975 και η γιγάντωση
Η Costamare Shipping Co S.A. ιδρύθηκε το 1975 από τον αείμνηστο καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο. Το πρώτο καράβι του στόλου ήταν ένα μικρό cargo το οποίο μετονόμασε σε CARMEN, προς τιμής της συζύγου του Κάρμεν Κυρίτση με την οποία απέκτησαν τρεις γιους, τον Κωστή, τον Αχιλλέα και τον Χρήστο.
Με τα χρόνια η εταιρεία αναπτύχθηκε σημαντικά, φτάνοντας σήμερα να κατέχει ηγετική θέση στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκόσμια, καθώς διαθέτει έναν στόλο από 78 πλοία. Επικεφαλής είναι ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος βρίσκεται στην 61η θέση του Top 100 του καταλόγου της Lloyd’s με τις ισχυρότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Από τον Νοέμβριο του 2010, η Costamare Shipping Co S.A. είναι εισηγμένη στη μεγαλύτερη κεφαλαιαγορά του κόσμου, τη Wall Street.
Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είναι πολύ δραστήρια με πολλαπλές ναυπηγήσεις νέων πλοίων, αυξήσεις κεφαλαίου και συνεργασίες μεγάλου ειδικού βάρους. Η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου ελέγχει περίπου το 58% της εταιρείας, καθώς φροντίζει να συμμετέχει στις όποιες νέες εκδόσεις μετοχών, διατηρώντας στο ακέραιο το ποσοστό της.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2020 διαμορφώθηκε στα 460,3 εκατ. δολάρια, μειωμένα κατά 3,7% έναντι του 2019 που ήταν στα 478,1 εκατ. δολάρια, τα προσαρμοσμένα κέρδη για τους κοινούς μετόχους (προ αποσβέσεων) έφτασαν στα 123,7 εκατ. δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη ήταν στα 8,9 εκατ. δολάρια. Στο 4ο τρίμηνο του 2020, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 119,1 εκατ. δολάρια έναντι 124,5 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη τριμήνου κατήλθαν στα 27,1 εκατ. δολάρια έναντι 35,9 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Η Costamare Shipping Co S.A. έχει ενεργητικό πάνω από 3 δισ. δολάρια με ρευστότητα 209,8 εκατ. δολάρια, ενώ δεν επίκεινται σημαντικές αποπληρωμές δανειακών απαιτήσεων έως το 2024.